Günümüzde giderek yaygınlaşan internet kullanımının beraberinde getirdiği elektronik ticaret pazarı hem üreticiler hem de tüketiciler açısından fırsat kaynağı olmuştur. İnternet üzerinden sunulan alışveriş imkânları ve günden güne güvenilirliğini kanıtlaması sonucunda tüketicilerin internet üzerinden alışverişi daha fazla tercih etmelerine sebep olmaktadır. Araştırmacılar bu noktada veri madenciliği yöntemlerini kullanarak tüketici davranışlarını incelemektedir. Veri madenciliği büyük veri tabanları içerisinden anlamlı, gizli kalmış ve önceden tahmin edilemeyen örüntüler ve kurallar keşfetme sürecidir. Yapılan çalışmada internet üzerinden gerçekleştirilen alışverişlerde tüketiciyi etkileyen faktörleri incelemek amacıyla cinsiyet, yaş ve aylık gelir durumu değişkenlerine bağlı olarak karar ağaçları oluşturulmuştur. Karar ağaçları, büyük veri tabanlarından belirli kalıplarda sınıflandırmalar yapmak ve tahminlerde bulunmak amacıyla kullanılan bir veri madenciliği yöntemidir. Uygulama sonucunda cinsiyet değişkeni için C5.0 Algoritması kullanılarak tüketiciler için en önemli faktörün tüketici yorumları olduğu sonucuna varılmıştır. Yaş değişkeni ve aylık gelir durumu değişkeni için ise C&R Tree Algoritması kullanılarak tüketiciler için en önemli faktörün ücretsiz kargo olduğu sonucuna varılmıştır.
The electronic commerce market, brought about by the increasingly widespread internet usage,
has been a source of opportunity for both manufacturers and consumers. As a result of the
shopping opportunities offered on the internet and its reliability day by day, it causes consumers
to prefer shopping on the internet more. At this point, researchers examine consumer behavior
using data mining methods. Data mining is the process of discovering meaningful, hidden and
unpredictable patterns and rules from large databases. In the study, decision trees were created
depending on the variables of gender, age and monthly income in order to examine the factors
affecting the consumer in online shopping. Decision trees are a data mining method used to
classify certain patterns and make predictions from large databases. As a result of the
application, using the C5.0 Algorithm for the gender variable, it was concluded that the most
important factor for consumers is consumer comments. Using the C&R Tree Algorithm for age
variable and monthly income variable, it was concluded that the most important factor for
consumers is free shipping.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Original Scientific Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |