İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Lisans Programları Son Sınıfında Öğrenim Görmekte Olan Öğrencilerin Kariyer Yönetimi Amacıyla İnterneti Kullanma Alışkanlıkları
Year 2021,
Volume: 4 Issue: 2, 160 - 173, 15.12.2021
Mehmet Emin Bakay
,
Ayşegül Nalbantoğlu
Abstract
Bu nitel çalışmanın amacı iş hayatına adım atmaya hazırlanan lisans son sınıf öğrencilerinin kariyer planlaması yaparken interneti kullanma alışkanlıklarını araştırmaktır. Çalışma kapsamına farklı fakültelerin son sınıflarında okuyan 8 öğrenci dahil edilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerle yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılarak ve elde edilen veriler “içerik analizi” yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre öğrenciler kariyer planlaması amacıyla en çok Linkedin uygulamasını ve kariyer.net web sayfasını kullanmaktadırlar. İnternetteki iş ilanlarında ilanı veren firmalar hakkında detaylı bilgilerin paylaşılması, personel seçim işlemlerinin yüz yüze veya online görüşmeler yapılarak yapılması, öz geçmiş üzerinden yapılan ilk elemelerin çok sağlıklı olmadığı öğrenciler tarafından ifade edilmektedir. Öte yandan öğrenciler üniversiteden kariyer planlama konusunda yeterli kurumsal destek alamadıklarını, hocalar ve araştırma görevlilerinin bireysel çabaları sonucu sınırlı bir destek aldıklarını ifade etmektedirler.
Supporting Institution
yok
References
- Akdemir, A., ve Konakay, G. (2014). Y Kuşağının Kariyer Algısı, Kariyer Değişimi ve Liderlik Tarzı Beklentilerinin Araştırılması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2).
- Aytaç, S.(1997). Çalışma Yaşamında KARİYER Yönetimi, Planlaması, Geliştirilmesi Sorunları, Epsilon Yayinlari.
- Bingöl, D. (2004). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
- Bridgstock, R. (2009). The Graduate Attributes We’ve Overlooked: Enhancing Graduate Employability Through Career Management Skills. Higher Education Research & Development, 31-44.
- Chester, E. (2003). Answering Generation Why: Learn the Management Approach and Employee Services That Resonate With Today Youth. Employee Services Management Magazine, 8-9.
- Çalık, T.ve Ereş, F. (2006). Kariyer Yönetimi, Gazi Kitabevi, Ankara
- Dumicic, K. (2011, June). Use of the Internet Job Search Process in European Countries:Position of Croatia. International Conference on Information Technology Interfaces (s. 59-64). IEEE.
- Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayınları.
- Haines, K., Scott, K., ve Lincoln, R. (2007, March 20). Australian Blueprint for Career Development: Draft Prototype. http://www.dest.gov.au/directory/ publications/australian_blueprint.pd adresinden alındı
- IBM, C. (1970). Education and Career Exploration System (ECES) (Computer Program). Poghkeepsie, NY.
- Kelan. (2012, Aralık 7). www.academia.edu.
- Kuder, G. (1956). Kuder Preference Record, Form D. Chicago, IL: Science Research Associates.
- Neuman, & L. W. (2014). Qualitative And Quantitative. Essex: Pearson Education Limited.
- Oliver, L. W. (1999). Career Assesment on the Internet: An exploratory Study. Journal of Career Assesment, 7(4), 323-356.
- Orphen, C. (1994). The Effec ts of Organizational and Individual Career Management on Career Success. International Journal of Manpower, 29.
- Özden, M. C. (2001). Bireysel Kariyer Yönetimi:Profesyonel’in El Kitabı. Ankara: Ümit Yayıncılık.
- Super, D. E. (1970). Computer-assisted counseling. New York: Teachers College Press.
- Şentürk, T., & Ay, C. (2008). Halkla İlişkilerin Etik Sınırları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 81-97.
- Watts, T. (12-13 March 1998). Progression in Careers Education. Belmont Hotel: NICEC/CRAC Invitational Policy Consultation.
- Webster, E., Wooden, M., & Marks, G. (2004). Reforming the Labour Market for Australian Teachers. Melbourne Institute of Applied Economic and Social Research.
- Yıldırım, A., & Şimşek , H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
The Internet Usage Habits of the Students Studying at the Last Grade Of İzmir Katip Çelebi University Undergraduate Programs For Career Management
Year 2021,
Volume: 4 Issue: 2, 160 - 173, 15.12.2021
Mehmet Emin Bakay
,
Ayşegül Nalbantoğlu
Abstract
The aim of this qualitative study is to investigate the internet usage habits of senior undergraduate students who are preparing to step into business life while planning their careers. Eight students studying in the last year of different faculties were included in the scope of the study. Semi-structured interviews were conducted with the students participating in the study and the data obtained were analyzed using the "content analysis" method. According to the results obtained in the research, students mostly use the LinkedIn application and Kariyer.net web page for career planning. Students state that detailed information about companies that advertise in job postings on the internet should be shared, and personnel selection processes should be done by face-to-face or online interviews. It is stated by the students that the first eliminations made on the CV are not very healthy. On the other hand, students state that they do not receive sufficient institutional support for career planning from the university, and that they receive limited support as a result of the individual efforts of professors and research assistants
References
- Akdemir, A., ve Konakay, G. (2014). Y Kuşağının Kariyer Algısı, Kariyer Değişimi ve Liderlik Tarzı Beklentilerinin Araştırılması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2).
- Aytaç, S.(1997). Çalışma Yaşamında KARİYER Yönetimi, Planlaması, Geliştirilmesi Sorunları, Epsilon Yayinlari.
- Bingöl, D. (2004). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
- Bridgstock, R. (2009). The Graduate Attributes We’ve Overlooked: Enhancing Graduate Employability Through Career Management Skills. Higher Education Research & Development, 31-44.
- Chester, E. (2003). Answering Generation Why: Learn the Management Approach and Employee Services That Resonate With Today Youth. Employee Services Management Magazine, 8-9.
- Çalık, T.ve Ereş, F. (2006). Kariyer Yönetimi, Gazi Kitabevi, Ankara
- Dumicic, K. (2011, June). Use of the Internet Job Search Process in European Countries:Position of Croatia. International Conference on Information Technology Interfaces (s. 59-64). IEEE.
- Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayınları.
- Haines, K., Scott, K., ve Lincoln, R. (2007, March 20). Australian Blueprint for Career Development: Draft Prototype. http://www.dest.gov.au/directory/ publications/australian_blueprint.pd adresinden alındı
- IBM, C. (1970). Education and Career Exploration System (ECES) (Computer Program). Poghkeepsie, NY.
- Kelan. (2012, Aralık 7). www.academia.edu.
- Kuder, G. (1956). Kuder Preference Record, Form D. Chicago, IL: Science Research Associates.
- Neuman, & L. W. (2014). Qualitative And Quantitative. Essex: Pearson Education Limited.
- Oliver, L. W. (1999). Career Assesment on the Internet: An exploratory Study. Journal of Career Assesment, 7(4), 323-356.
- Orphen, C. (1994). The Effec ts of Organizational and Individual Career Management on Career Success. International Journal of Manpower, 29.
- Özden, M. C. (2001). Bireysel Kariyer Yönetimi:Profesyonel’in El Kitabı. Ankara: Ümit Yayıncılık.
- Super, D. E. (1970). Computer-assisted counseling. New York: Teachers College Press.
- Şentürk, T., & Ay, C. (2008). Halkla İlişkilerin Etik Sınırları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 81-97.
- Watts, T. (12-13 March 1998). Progression in Careers Education. Belmont Hotel: NICEC/CRAC Invitational Policy Consultation.
- Webster, E., Wooden, M., & Marks, G. (2004). Reforming the Labour Market for Australian Teachers. Melbourne Institute of Applied Economic and Social Research.
- Yıldırım, A., & Şimşek , H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.