This study aims to reveal the intellectual structure of the field through a bibliometric analysis of publications on corporate strategy. For this purpose, performance analysis and scientific mapping methods, two basic techniques of bibliometric analysis, were used to reveal the view of the research field of 1023 publications obtained from the Web of Science (WoS)/Social Sciences Citation Index (SSCI) database. It is seen that there is a wide and developed research field with a predominance of empirical studies since 1980 until today. In the field of corporate strategy, research on growth and diversification strategies based on resource-based approach, agency theory and corporate governance has gained weight, but since the 2000s, themes such as business groups, acquisitions, innovation, digitalization, internationalization and sustainability in emerging markets have been the current agenda of the field. In this framework, it can be stated that the studies on internationalization, innovation, digitalization, mergers and acquisitions, sustainability, and organic growth strategies in the field of corporate strategy in emerging markets are relatively weak and there is a gap in this field. Since corporate strategies determine the survival of organizations, it is thought that advancing the current thematic research area in this field will contribute to the management of organizations.
Corporate Strategy Bibliometric Analysis Activity Index Performance Analysis Scientific Mapping
Bu araştırmada, kurumsal strateji üzerine yapılan yayınların bibliyometrik analizi yoluyla alanın entelektüel yapısının ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaçla, bibliyometrik analizin iki temel tekniği olan performans analizi ve bilimsel haritalama yöntemleri kullanılarak Web of Science (WoS)/Social Sciences Citation Index (SSCI) veri tabanından elde edilen 1023 yayına ait araştırma alanının görünümü ortaya konmaya çalışılmıştır. 1980’den itibaren günümüze kadar görgül çalışmaların ağırlıklı olduğu, geniş ve gelişmiş bir araştırma alanının bulunduğu görülmektedir. Kurumsal strateji alanında kaynak temelli yaklaşım, vekâlet kuramı ve kurumsal yönetişim ekseninde temellendirilen büyüme ve çeşitlendirme stratejilerine ilişkin araştırmaların ağırlık kazandığı görülse de 2000’li yıllardan itibaren gelişen pazarlarda işletme grupları, satınalmalar, inovasyon, dijitalleşme, uluslararasılaşma ve sürdürülebilirlik gibi temaların alanın güncel gündemini oluşturduğu görülmektedir. Bu çerçevede kurumsal strateji alanında, gelişen pazarlarda uluslararasılaşma, inovasyon, dijitalleşme, sürdürülebilirlik, birleşme ve satınalmalar ve organik büyüme stratejilerini konu edinen çalışmaların görece zayıf kaldığı ve bu alanda bir boşluk olduğu belirtilebilir. Kurumsal stratejilerin örgütlerin bekasını belirlemesi sebebiyle bu alanda güncel temalı araştırma alanının ilerletilmesinin örgütlerin yönetimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Kurumsal Strateji Bibliyometrik Analiz Faaliyet Endeksi Performans Analizi Bilimsel Haritalama
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Strategy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 15, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | June 14, 2024 |
Acceptance Date | November 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: Special Issue |
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.