This study aims to investigate the usage utilization of social media applications for food and beverage facilities operating in Eskişehir. Owners or managers of tourism operation licensed 28 food and beverage facilities’ have been answered the questionnaire forms prepared in line with this purpose. Since the pooled data has been analysed using descriptive statistics, cause effect relationship examination, hypothesis and correlational relationship analysis couldn’t been made. Frequency analysis and weighted average calculation have been made in data evaluation process. The findings reveal that food and beverage firms use social media tools actively, take the advantages of social media tools to operate advertisement and marketing activities, communicate faster, easier, cheaper and more efficient with their target market customers by means of social media. In addition, it has been found that food and beverage firms return faster to customer requests by the interactivity of virtual environment
Bu araştırma Eskişehir’de faaliyet gösteren yiyecek içecek işletmelerinin sosyal medya uygulamalarından ne derece yararlandıklarını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan anket formları Eskişehir’de 28 adet turizm işletme belgeli yiyecek içecek işletmesinin sahibi ya da yöneticisi tarafından cevaplandırılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler tanımlayıcı istatistikler kullanılarak analiz edildiğinden, hipotezler kurulmamış, neden sonuç ilişkileri incelenmemiş, korelasyonel ilişkiye yönelik analizler gerçekleştirilmemiştir. Veriler değerlendirmesi aşamasında frekans analizi ve ağırlıklı ortalama hesapları yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, yiyecek ve içecek işletmelerinin sosyal medya araçlarını aktif bir biçimde kullandıklarını, reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesinde sosyal medyanın sağladığı olanaklardan faydalandıklarını ve hedef kitleleri olan müşterilerle sosyal medya sayesinde daha hızlı, kolay, ucuz ve etkili bir iletişim kurabildiklerini göstermektedir. Ayrıca internet ortamının sağladığı etkileşimsellik sayesinde yiyecek içecek işletmelerinin müşterilerden gelen taleplere de hızlı bir biçimde yanıt verebildikleri tespit edilmiştir
Other ID | JA93SH44FS |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |