Bu çalışma ile 2013 yılında değişen
ve ardından 2017 yılında ise revize edilen ortaokul beden eğitimi ve spor dersi
programının, yenilenen Bloom taksonomisine göre bilişsel kazanımlarının
incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini
5. Sınıf 31, 6. Sınıf 31, 7. Sınıf 30 ve 8. Sınıf 30 olarak toplam 122 kazanım
ifadesi oluşturmaktadır. Analizler sonucu tespit edilen 48 bilişsel kazanım
araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. 48 bilişsel
kazanım, bilgi ve bilişsel boyut süreçlerine uygunluğuna göre yerleştirilerek
frekansları ve yüzdeleri hesaplanmıştır. Miles ve
Huberman’ın (1994) “Güvenirlik=Görüş Birliği/(Görüş Birliği+Görüş Ayrılığı)”
formülüne göre olarak hesaplanmıştır. Güvenilirlik katsayısı 0.93 olarak
hesaplanmıştır. 122 kazanım ifadesinin 48’i
bilişsel, 37 kazanım psikomotor ve yine 37 kazanım duyuşsal kazanım olarak tespit
edilmiştir. Bilgi boyutu içerisinde olgular bilgisi frekansı 4,
kavramlar bilgisi frekansı 15, işlemler bilgisi frekansı 24 ve biliş ötesi
boyutunun frekansı ise 5 olarak tespit edilmiştir. Kazanımların bilişsel süreç
boyutunda hatırlama frekansı 5, anlama frekansı 12, uygulama frekansı 10,
analiz frekansı 7, değerlendirme frekansı 7 ve oluşturma frekansı ise 7 olarak
ortaya çıkmıştır. Bilgi boyutunda işlemler bilgisi 24 sonra sırasıyla
kavramlar 15, biliş ötesi 5 ve olgular bilgisi 4 gelmektedir. Bilişsel
süreç boyutunda en fazla kazanım anlama 12, sonra sırasıyla uygulama 10,
analiz, değerlendirme, oluşturma 7 ve hatırlama 5 olduğu sonucu
bulunmuştur. Bilgi boyutunda en fazla işlemler boyutunda kazanım olduğu,
bilişsel süreç boyutunda ise en fazla anlama basamağında kazanım olduğu
sonucuna varılmıştır. Programın kazanımlarının sade, anlaşılır ve yapılandırmacı
yaklaşıma göre yazıldığı ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Submission Date | December 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |