The aim of this study is to reveal social studies teachers' opinions on the use of Augmented Reality in the education of gifted students. As part of the research, a qualitative study was conducted with teachers experienced in the education of gifted and talented students working in BİLSEM and various schools in Istanbul regarding the use of Augmented Reality. Due to the qualitative nature of the study, semi-structured interviews were conducted with 20 Social Studies teachers. The research was conducted within the scope of Social Studies and gifted and talented education during the 2023-2024 academic year. A descriptive content analysis was used to thoroughly examine the data. According to the findings from the interviews, the teachers are knowledgeable about augmented reality. Additionally, the results indicate that the use of augmented reality in the education of gifted and talented students strengthens skills such as permanent learning, capturing attention, increasing motivation, rapid learning, critical and creative thinking, developing perspective, and problem-solving.
Bu çalışmanı amacı Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Üstün Zekalı Öğrencilerin Eğitiminde Artırılmış Gerçeklik Kullanılmasına Yönelik Görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma kapsamında İstanbul’da görev yapan üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin eğitiminde deneyimi olan BİLSEM ve farklı okullarda eğitim vermekte olan öğretmenlerle artırılmış gerçeklik kullanımına ilişkin nitel bir yöntem çalışması yapılmıştır. Nitel çalışma dolayısıyla 20 sosyal bilgiler öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşme formu üzerinden görüşme sağlanmıştır. Araştırma 2023-2024 eğitim yılı Sosyal Bilgiler ve üstün zekalılar ve yetenekliler eğitimi kapsamında yapılmıştır. Veriler üzerinde betimleyici içerik analizi kullanılarak derinlemesine inceleme yapılmıştır. Görüşmelerde bulgulardan elde edilen sonuçlara göre öğretmenler artırılmış gerçeklik hakkında bilgi sahibidir. Bunun yanında üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin eğitiminde artırılmış gerçeklik kullanılmasının öğrencilerin kalıcı öğrenme, dikkat çekme, motivasyonu artırma, hızlı öğrenme, eleştirel ve yaratıcı düşünme, bakış açısını geliştirme ve problem çözme gibi becerileri güçlendirdiği yönünde sonuçlara ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2024 |
Submission Date | September 8, 2024 |
Acceptance Date | October 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |