Üstün zekânın zamanında fark edilememesi, uygun
eğitim sağlanamaması gibi sebepler yüzünden böylesine önemli nitelikte olan
yeteneklerin yitirilmesi toplumlar için büyük bir kayıp olacaktır. Kaynak
çalışmalarında da belirtildiği gibi yüksek işlevli zihinsel becerilere sahip
olan çocuklar ülkemizin kalkınması açısından önemli birer hazinedir. Bu
farkındalıkla gerçekleştirmiş olduğumuz çalışmamızda geleceğin teminatı olan
çocukların zekâ bölümlerinde hangi değişkenlerin etkili olduğu incelenmiştir. Buradan
hareketle bu çocukların zekâ bölümü (IQ) gelişimi üzerinde; okul türü(özel,
devlet), anne-baba eğitim durumu, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, kardeş sırası,
yaşanılan ilçe ve bölge, anne babanın ilişki durumu (birlikte ya da ayrı
yaşıyor) değişkenlerinin incelendiği nicel bir çalışmadır. Araştırmanın
örneklem grubunda; TÜZDER’e başvuran 4-14 yaş arasındaki 672 katılımcıdan 4-6
yaş arasındaki öğrencilere Stanford Binet Zekâ Testi, 6-14 yaş arasındaki
öğrencilere ise Wisc-R zekâ testi uygulanmıştır. Bu katılımcıların 226‘sı kız
(%33.6), 446‘sı erkektir (%66.4). Veriler SPSS 21.0 programında analize uygun
hale getirilmiş, bağımsız t test ve tek yönlü varyans analizi ile
değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda zekâ bölümü (IQ) ile okul türü
(devlet-özel), anne-baba eğitim durumu, sınıf düzeyi, kardeş sırası
değişkenleri arasında bir ilişki bulunurken; yaşanılan ilçe ve bölge, anne
babanın ilişki durumu (birlikte ya da ayrı yaşıyor) ve kardeş sayısı
değişkenleri arasında bir ilişki bulunmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2018 |
Submission Date | September 27, 2018 |
Acceptance Date | November 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |