Research Article
BibTex RIS Cite

Üstün Zekâlı Çocuklarda Zekâ Bölümüne (IQ) Olası Etkili Faktörlerin İncelenmesi

Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 9, 03.12.2018

Abstract

Üstün zekânın zamanında fark edilememesi, uygun
eğitim sağlanamaması gibi sebepler yüzünden böylesine önemli nitelikte olan
yeteneklerin yitirilmesi toplumlar için büyük bir kayıp olacaktır. Kaynak
çalışmalarında da belirtildiği gibi yüksek işlevli zihinsel becerilere sahip
olan çocuklar ülkemizin kalkınması açısından önemli birer hazinedir. Bu
farkındalıkla gerçekleştirmiş olduğumuz çalışmamızda geleceğin teminatı olan
çocukların zekâ bölümlerinde hangi değişkenlerin etkili olduğu incelenmiştir. Buradan
hareketle bu çocukların zekâ bölümü (IQ) gelişimi üzerinde; okul türü(özel,
devlet), anne-baba eğitim durumu, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, kardeş sırası,
yaşanılan ilçe ve bölge, anne babanın ilişki durumu (birlikte ya da ayrı
yaşıyor) değişkenlerinin incelendiği nicel bir çalışmadır. Araştırmanın
örneklem grubunda; TÜZDER’e başvuran 4-14 yaş arasındaki 672 katılımcıdan 4-6
yaş arasındaki öğrencilere Stanford Binet Zekâ Testi, 6-14 yaş arasındaki
öğrencilere ise Wisc-R zekâ testi uygulanmıştır. Bu katılımcıların 226‘sı kız
(%33.6), 446‘sı erkektir (%66.4). Veriler SPSS 21.0 programında analize uygun
hale getirilmiş, bağımsız t test ve tek yönlü varyans analizi ile
değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda zekâ bölümü (IQ) ile okul türü
(devlet-özel), anne-baba eğitim durumu, sınıf düzeyi, kardeş sırası
değişkenleri arasında bir ilişki bulunurken; yaşanılan ilçe ve bölge, anne
babanın ilişki durumu (birlikte ya da ayrı yaşıyor) ve kardeş sayısı
değişkenleri arasında bir ilişki bulunmamıştır.

References

  • Akarsu, F. (2001). Yetişemediğimiz çocuklar: Üstün yetenekli çocuklar ve sorunları. Ankara, Eduser Yayınları.
  • Akarsu, F. (2004). Üstün yetenekliler. Birinci Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı, (63).
  • Dahlback, Helena (1988), Children’s Questions to Children and Adults in a Second Language. D. Sharp(Ed). Bilingualism and the Individual, Multilingual Matters Ltd 42, (4)12-25.
  • Eskicumalı, A., & Eroğlu, E. (2001). Ailenin Sosyo-Ekonomik Ve Eğitim Düzeyleri ile Çocukların Problem Çözme Yetenekleri Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1).
  • Kurtkan Bilgiseven, A. (1987). Eğitim sosyolojisi. İstanbul: Flaş Matbaası.
  • Taşdan, M., & Tiryaki, E. (2010). Özel ve Devlet İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İş Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 33(147), 54-70.
Year 2018, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 9, 03.12.2018

Abstract

References

  • Akarsu, F. (2001). Yetişemediğimiz çocuklar: Üstün yetenekli çocuklar ve sorunları. Ankara, Eduser Yayınları.
  • Akarsu, F. (2004). Üstün yetenekliler. Birinci Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı, (63).
  • Dahlback, Helena (1988), Children’s Questions to Children and Adults in a Second Language. D. Sharp(Ed). Bilingualism and the Individual, Multilingual Matters Ltd 42, (4)12-25.
  • Eskicumalı, A., & Eroğlu, E. (2001). Ailenin Sosyo-Ekonomik Ve Eğitim Düzeyleri ile Çocukların Problem Çözme Yetenekleri Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1).
  • Kurtkan Bilgiseven, A. (1987). Eğitim sosyolojisi. İstanbul: Flaş Matbaası.
  • Taşdan, M., & Tiryaki, E. (2010). Özel ve Devlet İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İş Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 33(147), 54-70.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tunahan Coşkun

Publication Date December 3, 2018
Submission Date September 27, 2018
Acceptance Date November 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Coşkun, T. (2018). Üstün Zekâlı Çocuklarda Zekâ Bölümüne (IQ) Olası Etkili Faktörlerin İncelenmesi. Journal of Human and Social Sciences, 1(1), 1-9.

29132 28231 20141  17383   17384  18989  18990   19735 19045 20991 21031 18996