Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üstün Zekâlı Çocuklarda Zekâ Bölümüne (IQ) Olası Etkili Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 9, 03.12.2018

Öz

Üstün zekânın zamanında fark edilememesi, uygun
eğitim sağlanamaması gibi sebepler yüzünden böylesine önemli nitelikte olan
yeteneklerin yitirilmesi toplumlar için büyük bir kayıp olacaktır. Kaynak
çalışmalarında da belirtildiği gibi yüksek işlevli zihinsel becerilere sahip
olan çocuklar ülkemizin kalkınması açısından önemli birer hazinedir. Bu
farkındalıkla gerçekleştirmiş olduğumuz çalışmamızda geleceğin teminatı olan
çocukların zekâ bölümlerinde hangi değişkenlerin etkili olduğu incelenmiştir. Buradan
hareketle bu çocukların zekâ bölümü (IQ) gelişimi üzerinde; okul türü(özel,
devlet), anne-baba eğitim durumu, sınıf düzeyi, kardeş sayısı, kardeş sırası,
yaşanılan ilçe ve bölge, anne babanın ilişki durumu (birlikte ya da ayrı
yaşıyor) değişkenlerinin incelendiği nicel bir çalışmadır. Araştırmanın
örneklem grubunda; TÜZDER’e başvuran 4-14 yaş arasındaki 672 katılımcıdan 4-6
yaş arasındaki öğrencilere Stanford Binet Zekâ Testi, 6-14 yaş arasındaki
öğrencilere ise Wisc-R zekâ testi uygulanmıştır. Bu katılımcıların 226‘sı kız
(%33.6), 446‘sı erkektir (%66.4). Veriler SPSS 21.0 programında analize uygun
hale getirilmiş, bağımsız t test ve tek yönlü varyans analizi ile
değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda zekâ bölümü (IQ) ile okul türü
(devlet-özel), anne-baba eğitim durumu, sınıf düzeyi, kardeş sırası
değişkenleri arasında bir ilişki bulunurken; yaşanılan ilçe ve bölge, anne
babanın ilişki durumu (birlikte ya da ayrı yaşıyor) ve kardeş sayısı
değişkenleri arasında bir ilişki bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Akarsu, F. (2001). Yetişemediğimiz çocuklar: Üstün yetenekli çocuklar ve sorunları. Ankara, Eduser Yayınları.
  • Akarsu, F. (2004). Üstün yetenekliler. Birinci Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı, (63).
  • Dahlback, Helena (1988), Children’s Questions to Children and Adults in a Second Language. D. Sharp(Ed). Bilingualism and the Individual, Multilingual Matters Ltd 42, (4)12-25.
  • Eskicumalı, A., & Eroğlu, E. (2001). Ailenin Sosyo-Ekonomik Ve Eğitim Düzeyleri ile Çocukların Problem Çözme Yetenekleri Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1).
  • Kurtkan Bilgiseven, A. (1987). Eğitim sosyolojisi. İstanbul: Flaş Matbaası.
  • Taşdan, M., & Tiryaki, E. (2010). Özel ve Devlet İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İş Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 33(147), 54-70.
Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 9, 03.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Akarsu, F. (2001). Yetişemediğimiz çocuklar: Üstün yetenekli çocuklar ve sorunları. Ankara, Eduser Yayınları.
  • Akarsu, F. (2004). Üstün yetenekliler. Birinci Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı, (63).
  • Dahlback, Helena (1988), Children’s Questions to Children and Adults in a Second Language. D. Sharp(Ed). Bilingualism and the Individual, Multilingual Matters Ltd 42, (4)12-25.
  • Eskicumalı, A., & Eroğlu, E. (2001). Ailenin Sosyo-Ekonomik Ve Eğitim Düzeyleri ile Çocukların Problem Çözme Yetenekleri Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1).
  • Kurtkan Bilgiseven, A. (1987). Eğitim sosyolojisi. İstanbul: Flaş Matbaası.
  • Taşdan, M., & Tiryaki, E. (2010). Özel ve Devlet İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin İş Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 33(147), 54-70.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tunahan Coşkun

Yayımlanma Tarihi 3 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2018
Kabul Tarihi 30 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Coşkun, T. (2018). Üstün Zekâlı Çocuklarda Zekâ Bölümüne (IQ) Olası Etkili Faktörlerin İncelenmesi. Journal of Human and Social Sciences, 1(1), 1-9.

291321738317384 18989 18990 18996 19045 1973520141 20991 21031