Bu çalışma, Ekookul programının okul öncesi çocukların çevresel farkındalıkları, sorumlu davranışları ve temel becerileri üzerindeki etkisini incelemektedir. Erken çocukluk eğitiminin biçimlendirici etkisi göz önünde bulundurularak, nicel ve nitel yaklaşımların bir arada kullanıldığı ardışık karma yöntem deseni benimsenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını, Afyonkarahisar ili Çay ilçesinde yer alan Melek Sultan Anaokulu’na devam eden 20 beş yaşındaki çocuk oluşturmaktadır. Çevresel tutum, sorumlu davranış ve beceri gelişimini ölçmek için geçerliği kanıtlanmış ölçekler kullanılmış; nitel veriler ise araştırmacı günlükleri ve yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Müdahale süreci, atık geri dönüşümü, suyun korunması ve doğayla etkileşim temalarına dayalı 12 haftalık etkileşimli etkinliklerden oluşmuştur. Nicel analizler, program sonrasında çocukların çevresel farkındalık, sorumlu davranış ve becerilerinde anlamlı gelişmeler olduğunu ortaya koymuştur. Bu bulgular, çocukların yaşantılarına ilişkin nitel verilerle de desteklenmiştir. Sonuçlar, Ekookul çerçevesinde yürütülen erken çevre eğitiminin, çocuklarda sorumlu karar verme ve temel çevresel yeterliklerin gelişimini teşvik ettiğini, böylece yaşam boyu sürecek bir çevre bilincinin temellerini attığını göstermektedir.
Ekookul programı çevresel farkındalık okul öncesi eğitim sorumlu davranış temel beceri gelişimi
This study investigates the impact of the Eco-School program on preschoolers’ environmental awareness, responsible behavior, and foundational skills. Recognizing the formative influence of early childhood education, a sequential mixed-methods design was employed, combining quantitative and qualitative approaches. The participants were 20 five-year-old children enrolled at Çay Melek Sultan Kindergarten in Afyonkarahisar, Turkey. Established scales were used to measure environmental attitudes, responsible behavior, and skill development, while qualitative insights were gathered through researcher diaries and semi-structured interviews. The intervention consisted of a 12-week program featuring interactive activities on waste recycling, water conservation, and connecting with nature. Quantitative analyses revealed significant improvements in children’s environmental awareness, responsible behaviors, and skills following the program, which were further enriched by qualitative findings on children’s lived experiences. The results demonstrate that early environmental education, particularly when guided by the Eco-School framework, fosters responsible decision-making and essential competencies, thereby laying a foundation for lifelong environmental stewardship. These findings offer valuable implications for educators, curriculum developers, and policymakers in strengthening early childhood environmental education practices.
Eco-school program environmental awareness preschool education responsible behavior basic skills development
Ethical permission was obtained for the study from the Afyon Kocatepe University Social and Human Sciences Ethics Committee on 18.12.2020 (no. 2020/247).
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Çevre Eğitimi ve Programlarının Geliştirilmesi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 26 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |