SAĞLIK YÖNETİMİ ALANINDA ÇALIŞAN YÖNETİCİLERİN VE İDARİ PERSONELİN ÖRGÜTSEL SESSİZLİK DÜZEYLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ ÜZERİNE ETKİSİ: BİR KAMU HASTANESİ ÖRNEĞİ
Year 2022,
, 1 - 20, 03.04.2022
Elif Uruç Öztürk
,
Nilay Gemlik
,
İbrahim Öztürk
Abstract
Bu araştırmada; sağlık yönetimi alanında çalışan yönetici ve idari personelin örgütsel sessizlik düzeylerinin problem çözme becerileri üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Kesitsel tipte, tanımlayıcı olan bu araştırmanın verileri, İstanbul ilinde faaliyet gösteren bir kamu hastanesinde çalışan sağlık çalışanlarından elde edilmiştir. Araştırma kapsamına dâhil edilen ilgili hastanenin, yönetim ve idari birimlerinde çalışan personel sayısı 325 olup, bu sayının tamamına ulaşılması hedeflenmiş, 273 personelden geri dönüş sağlanmıştır. Veriler anket formu ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgu sonuçlarına göre; örgütsel sessizlik alt boyutlarından en yüksek düzeye sahip boyut korumacı sessizliktir. Problem çözmede ise en yüksek düzeyde aceleci yaklaşım boyutu görülmektedir. Araştırmada çalışanların örgütsel sessizlik düzeylerinin problem çözme becerileri üzerine etkisi incelendiğinde, örgütsel sessizlik düzeyindeki artışın problem çözme becerisinde düşüşe sebep olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
References
- Acaray A.(2014).Örgüt Kültürü, Örgütsel Sessizlik ve İsten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Kocaeli (Danışman: Doç. Dr. HGündüz Çekmecelioğlu).
- Acaray A, Gündüz Çekmecelioğlu H, Akturan A. (2015). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Sessizlik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of SocialScience. 32: 139-157.
- Amiri A, Kahnali MZ, Alamdari A, Nejad RA. (2018). Investigating the Relationship Between Silence and Organizational Commitment. Revista Publicando: 893-906.
- Başol E. (2014). Yoğun Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Otonomi Kişilik Özellikleri ve Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi. Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara (Danışman: Yrd. Doç. Dr. K Tekin).
- Breen V. (2004). The Effect of Using Harley’s Consensus Problem-Solvıng Model on Perceıved Communıcatıon Openness in Team Decısıon-Makıng/Problem Solvıng. H. Wayne Huizenga School of Business and Entrepreneurship Nova Southeastern University. Doctor of Busıness Admınıstratıon.
- Chaudhry NG, Rasool G. (2012). A Case Study on Improving Problem Solving Skills of Undergraduate Computer Science Students. World Applied Sciences Journal. 1:34-39.
- Çam S, Tümkaya S. (2016). Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin(KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3:95-111.
- Çelebi AK, Cura S. (2013). Etkinlik Göstergeleri Açısından Sağlık Sistemleri: Karşılaştırmalı Bir Analiz. Maliye Dergisi.47-67.
- Demir Ö. (2016). Ortaokul Öğrencilerinde Problem Çözme ve Bilişsel Farkındalık Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi.24:789-802.
- Deniz N, Noyan A. (2013). The Relationship Between Employee Silence and Organizational. Procedia – Social and Behavioral Sciences.99:691-700.
- Dostál J. (2014). Theory of problem solving. Procedia – SocialandBehavioralSciences.1-9.
- Egeci IS, Gencoz T. (2011). The Effects of Attachment Styles, Problem-Solving Skills, and Communication Skills on Relationship Satisfaction. Procedia – Social and Behavioral Sciences.;30:2324-2329.
- Ekawati R, Kohar AW, Imah EM, Amin SM, Fiangga S. (2019). Students’ Cognıtıve Processes in Solvıng Problem Relatedto the Concept of Area Conservatıon. Journal on MathematicsEducation.;10:21-36.
- Erenler Tekmen E, Çetin A, Torun T. (2016). Çalışanların Öz-yeterlilik Algılarının Sessizlik Davranışı Üzerine Etkisi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12:71-88.
- Erigüç G, Özer Ö, Sonğur C, Turaç İS. (2014). Bir Devlet Hastanesinde Hemşirelerde Örgütsel Sessizlik Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.4:61-84.
- Fapohunda TM. (2016). Organızatıonal Sılence: Predıctors and Consequences Among Unıversıty Academıc Staff. International Journal for Research in Social Science and Humanities Research.2: 83-103.
- Güngör Önlen B, Öngel V. (2018). Türkiye'de Sağlık Yöneticiliği Eğitimi ve Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öz Değerlendirmeleri. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.23:887-903.
- Güven D, Şimşek T, Güven A. (2018). Sağlık Yönetimi Kapsamında Sağlık Harcamalarının Ekonomik Büyüme Üzerine Etkisi: MENA Ülkeleri Üzerine Bir Panel Regresyon Analizi. Sosyoekonomi.26:33-55.
- Harlos C, Pinder C and Karen P. (2001). Employee Silence: Quiescence and Acquiescence as Responses to Perceived Injustice. Research in Personnel and Human Resources Management.20:331-369.
Heppner, P. P.& Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology.
- Heppner PP, Heppner MJ. (2013). Psychotherapy and problem-solving appraisal: Science informing practice to help people solve unsolvable problems. CounsellingPsychologyQuarterly.26:238-249.
Heppner PP, Pretorius TB, Wei M, Lee D, Wang YW. (2002). Examining the Generalizability of Problem-Solving Appraisal in Black South Africans. Journal of CounselingPsychology.49:484-498.
- Hozouri M, Yaghmaei M andBordbar H. (2018). Clarifyingtheimpacts of Organizational Silence on Organizational Commitment With Controllingthe Effects of Organizational Rumors. Management ScienceLetters. 8:533-542.
- Kafcheh P, Lotfi B. (2015). Survey the Relation between Social Capital and Organizational Silence (Study about: The Employees of Governmental Organizations in Marivan). International Letters of SocialandHumanisticSciences.65:32-39.
- Karagöz Ş. (2017). Presenteism ve Örgütsel Sessizlik Kavramlarına Yönelik Bir Literatür Taraması. International Journal of Academic Value Studies.3:72-77.
- Kourmousi N, Xythali V, Theologitou M, Koutras V. (2015). Validity and Reliability of the Problem Solving Inventory (PSI) in a Nationwide Sample of Greek Educators. SocialSciences.5:1-11.
- Maghan M. (2017). Problem Solving Style and Coping Strategies: Effects of Perceived Stress. Scientific Research Publishing.8:2332-2351.
- Mienaltowski A. (2011). Everyday Problem Solving Across the Adult Life Span: Solution Diversity and Efficacy. Ann NY AcadSci.1235:75-85.
- Morrison EW, Milliken F. (2000). Organizational Silence: A Barrier To Change and Development in a Pluralistic World. Academy of Management Review.25:706-725.
- Mortaş M, Safran B. (2004). Yöneticilerin Problem Çözme Davranışlarını Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitimi Fakültesi Dergisi. 143-172.
- Özsarı SH. (2013). Sağlık Yönetimi ve Sağlık Eğitimi İlişkisi. Yükseköğretim Dergisi. 3: 9-11.
- Pal A, Poyen EF. (2017). Problem Solving Approach. International Journal of Advanced Engineering Research and Science.4:184-189.
- Shaheen A, Nassar OS, Amre H, Mansour AMH. (2015). Factors Affecting Health-Promoting Behaviors of University Students in Jordan. Scientific Research Publishing Inc. 7:1-8.
- Sozen H. Theeffect of Physical Education And Sports School Training on Problem Solving Skills of the Athletes. Procedia – Socialand Behavioral Sciences. 2012;46:4186-4190.
- Surya E, Putri FA, Mukhtar. (2017). Improving Mathematical Problem-Solving Ability and Self-Confidence of High School Students Through Contextual Learning Model. Journal on Mathematics Education.8:85-94.
- Şahin H, Yalçın B. (2017). Örgütsel Sessizlik ve Çalışanların Performansları Arasındaki İlişki: İzmir İli Çiğili İlçesi Devlet İlkokullarına İlişkin Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi.15:60-90.
- Şahin N, Şahin NH, Heppner PP. (1993). The Psychometric Properties of the Problem Solving Inventory. Cognitive Therapy andResearch. 17:379-396.
- Şimşek E, Aktaş H. (2014). Örgütsel Sessizlik ile Kişilik ve Yaşam Doyumu Etkileşimi: Kamu Sektöründe Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14:121-136.
- Tabish DS. (2005). Hospital Management: Challenges and Strategies. In Hospital & Health Services Administration: Principles & Practice. Oxford University Press.
- Tayfun A, Çatır O. (2013). Örgütsel Sessizlik ve Çalışanların Performansları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 5:114-134.
- Tetik S, Açıkgöz A. (2013). Duygusal Zekâ Düzeyinin Problem Çözme Becerisi Üzerindeki Etkisi: Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Electronic Journal of VocationalColleges.87-97.
- Van Dyne L, Sang A, Botero IC. (2003). Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs. Journal of Management Studies. 40:1359-1392.
- Yalçın B, Tetik S, Açıkgöz A. (2010). Yüksekokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisi Algıları ile Kontrol Odağı Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2:19-27.
- Yıldırım N. (2016). Hemşirelerin Girişimci Kişilik Özellikleri, Problem Çözme Becerileri ve Etkili Faktörlerin Değerlendirilmesi. İstanbul Bilim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul (Danışman: Yrd. Doç. Dr. B Mendi).
- Yıldız L, Zırhlıoğlu G, Yalçınkaya M, Güven Ş. (2011). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Yaratıcılık ve Problem Çözme Becerileri. VAN/YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi.18-36.
THE EFFECT OF ORGANIZATIONAL SILENCE LEVELS ON PROBLEM SOLVING SKILLS OF MANAGERS AND ADMINISTRATIVE STAFF WORKING IN HEALTH MANAGEMENT: A CASE STUDY OF A PUBLIC HOSPITAL
Year 2022,
, 1 - 20, 03.04.2022
Elif Uruç Öztürk
,
Nilay Gemlik
,
İbrahim Öztürk
Abstract
In thi sstudy; The aim of this study is to investigate the effect of organizational silence levels on problem solving skills of managers and administrative staff working in the field of health management.The data of thiscross-sectional, descriptivestudywasobtainedfromhealthworkersworking in a publichospital in Istanbul. The number of personnel working in the management and administrative units of there levant hospital included in the scope of the research is 325, and the total number of these personnel is targeted to be reached and 273 employee shave been returned. Data were collected by questionnaire form.According to the result sobtained in the research; the highest level of organizational silence sub-dimensions is protective silence. On the other hand, the most hasty approach dimension is seen in problem solving. When the effects of organizational silence levels on problem solving skills were examined, it was concluded that thein crease in organizational silence level caused a decrease in problem solving skills.
References
- Acaray A.(2014).Örgüt Kültürü, Örgütsel Sessizlik ve İsten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Kocaeli (Danışman: Doç. Dr. HGündüz Çekmecelioğlu).
- Acaray A, Gündüz Çekmecelioğlu H, Akturan A. (2015). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Sessizlik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. International Journal of SocialScience. 32: 139-157.
- Amiri A, Kahnali MZ, Alamdari A, Nejad RA. (2018). Investigating the Relationship Between Silence and Organizational Commitment. Revista Publicando: 893-906.
- Başol E. (2014). Yoğun Bakım Ünitelerinde Çalışan Hemşirelerin Otonomi Kişilik Özellikleri ve Problem Çözme Becerilerinin Belirlenmesi. Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara (Danışman: Yrd. Doç. Dr. K Tekin).
- Breen V. (2004). The Effect of Using Harley’s Consensus Problem-Solvıng Model on Perceıved Communıcatıon Openness in Team Decısıon-Makıng/Problem Solvıng. H. Wayne Huizenga School of Business and Entrepreneurship Nova Southeastern University. Doctor of Busıness Admınıstratıon.
- Chaudhry NG, Rasool G. (2012). A Case Study on Improving Problem Solving Skills of Undergraduate Computer Science Students. World Applied Sciences Journal. 1:34-39.
- Çam S, Tümkaya S. (2016). Kişilerarası Problem Çözme Envanteri'nin(KPÇE) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3:95-111.
- Çelebi AK, Cura S. (2013). Etkinlik Göstergeleri Açısından Sağlık Sistemleri: Karşılaştırmalı Bir Analiz. Maliye Dergisi.47-67.
- Demir Ö. (2016). Ortaokul Öğrencilerinde Problem Çözme ve Bilişsel Farkındalık Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi.24:789-802.
- Deniz N, Noyan A. (2013). The Relationship Between Employee Silence and Organizational. Procedia – Social and Behavioral Sciences.99:691-700.
- Dostál J. (2014). Theory of problem solving. Procedia – SocialandBehavioralSciences.1-9.
- Egeci IS, Gencoz T. (2011). The Effects of Attachment Styles, Problem-Solving Skills, and Communication Skills on Relationship Satisfaction. Procedia – Social and Behavioral Sciences.;30:2324-2329.
- Ekawati R, Kohar AW, Imah EM, Amin SM, Fiangga S. (2019). Students’ Cognıtıve Processes in Solvıng Problem Relatedto the Concept of Area Conservatıon. Journal on MathematicsEducation.;10:21-36.
- Erenler Tekmen E, Çetin A, Torun T. (2016). Çalışanların Öz-yeterlilik Algılarının Sessizlik Davranışı Üzerine Etkisi. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12:71-88.
- Erigüç G, Özer Ö, Sonğur C, Turaç İS. (2014). Bir Devlet Hastanesinde Hemşirelerde Örgütsel Sessizlik Üzerine Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.4:61-84.
- Fapohunda TM. (2016). Organızatıonal Sılence: Predıctors and Consequences Among Unıversıty Academıc Staff. International Journal for Research in Social Science and Humanities Research.2: 83-103.
- Güngör Önlen B, Öngel V. (2018). Türkiye'de Sağlık Yöneticiliği Eğitimi ve Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öz Değerlendirmeleri. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.23:887-903.
- Güven D, Şimşek T, Güven A. (2018). Sağlık Yönetimi Kapsamında Sağlık Harcamalarının Ekonomik Büyüme Üzerine Etkisi: MENA Ülkeleri Üzerine Bir Panel Regresyon Analizi. Sosyoekonomi.26:33-55.
- Harlos C, Pinder C and Karen P. (2001). Employee Silence: Quiescence and Acquiescence as Responses to Perceived Injustice. Research in Personnel and Human Resources Management.20:331-369.
Heppner, P. P.& Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology.
- Heppner PP, Heppner MJ. (2013). Psychotherapy and problem-solving appraisal: Science informing practice to help people solve unsolvable problems. CounsellingPsychologyQuarterly.26:238-249.
Heppner PP, Pretorius TB, Wei M, Lee D, Wang YW. (2002). Examining the Generalizability of Problem-Solving Appraisal in Black South Africans. Journal of CounselingPsychology.49:484-498.
- Hozouri M, Yaghmaei M andBordbar H. (2018). Clarifyingtheimpacts of Organizational Silence on Organizational Commitment With Controllingthe Effects of Organizational Rumors. Management ScienceLetters. 8:533-542.
- Kafcheh P, Lotfi B. (2015). Survey the Relation between Social Capital and Organizational Silence (Study about: The Employees of Governmental Organizations in Marivan). International Letters of SocialandHumanisticSciences.65:32-39.
- Karagöz Ş. (2017). Presenteism ve Örgütsel Sessizlik Kavramlarına Yönelik Bir Literatür Taraması. International Journal of Academic Value Studies.3:72-77.
- Kourmousi N, Xythali V, Theologitou M, Koutras V. (2015). Validity and Reliability of the Problem Solving Inventory (PSI) in a Nationwide Sample of Greek Educators. SocialSciences.5:1-11.
- Maghan M. (2017). Problem Solving Style and Coping Strategies: Effects of Perceived Stress. Scientific Research Publishing.8:2332-2351.
- Mienaltowski A. (2011). Everyday Problem Solving Across the Adult Life Span: Solution Diversity and Efficacy. Ann NY AcadSci.1235:75-85.
- Morrison EW, Milliken F. (2000). Organizational Silence: A Barrier To Change and Development in a Pluralistic World. Academy of Management Review.25:706-725.
- Mortaş M, Safran B. (2004). Yöneticilerin Problem Çözme Davranışlarını Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitimi Fakültesi Dergisi. 143-172.
- Özsarı SH. (2013). Sağlık Yönetimi ve Sağlık Eğitimi İlişkisi. Yükseköğretim Dergisi. 3: 9-11.
- Pal A, Poyen EF. (2017). Problem Solving Approach. International Journal of Advanced Engineering Research and Science.4:184-189.
- Shaheen A, Nassar OS, Amre H, Mansour AMH. (2015). Factors Affecting Health-Promoting Behaviors of University Students in Jordan. Scientific Research Publishing Inc. 7:1-8.
- Sozen H. Theeffect of Physical Education And Sports School Training on Problem Solving Skills of the Athletes. Procedia – Socialand Behavioral Sciences. 2012;46:4186-4190.
- Surya E, Putri FA, Mukhtar. (2017). Improving Mathematical Problem-Solving Ability and Self-Confidence of High School Students Through Contextual Learning Model. Journal on Mathematics Education.8:85-94.
- Şahin H, Yalçın B. (2017). Örgütsel Sessizlik ve Çalışanların Performansları Arasındaki İlişki: İzmir İli Çiğili İlçesi Devlet İlkokullarına İlişkin Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi.15:60-90.
- Şahin N, Şahin NH, Heppner PP. (1993). The Psychometric Properties of the Problem Solving Inventory. Cognitive Therapy andResearch. 17:379-396.
- Şimşek E, Aktaş H. (2014). Örgütsel Sessizlik ile Kişilik ve Yaşam Doyumu Etkileşimi: Kamu Sektöründe Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14:121-136.
- Tabish DS. (2005). Hospital Management: Challenges and Strategies. In Hospital & Health Services Administration: Principles & Practice. Oxford University Press.
- Tayfun A, Çatır O. (2013). Örgütsel Sessizlik ve Çalışanların Performansları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 5:114-134.
- Tetik S, Açıkgöz A. (2013). Duygusal Zekâ Düzeyinin Problem Çözme Becerisi Üzerindeki Etkisi: Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Electronic Journal of VocationalColleges.87-97.
- Van Dyne L, Sang A, Botero IC. (2003). Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs. Journal of Management Studies. 40:1359-1392.
- Yalçın B, Tetik S, Açıkgöz A. (2010). Yüksekokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisi Algıları ile Kontrol Odağı Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2:19-27.
- Yıldırım N. (2016). Hemşirelerin Girişimci Kişilik Özellikleri, Problem Çözme Becerileri ve Etkili Faktörlerin Değerlendirilmesi. İstanbul Bilim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul (Danışman: Yrd. Doç. Dr. B Mendi).
- Yıldız L, Zırhlıoğlu G, Yalçınkaya M, Güven Ş. (2011). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Yaratıcılık ve Problem Çözme Becerileri. VAN/YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi.18-36.