Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2019, Issue: 1, 27 - 39, 01.04.2019
https://doi.org/10.35345/johmal.534808

Abstract

Çalışmada üniversite öğrencilerinin mükemmeliyetçilik düzeylerinin
çeşitli bağımsız değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya
koyabilmek amaçlanmıştır.

Çalışma
Konya Selçuk Üniversitesi Alaeddin Keykubat merkez kampüsünde lisans eğitimi
alan öğrenciler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri
25.04.2017-20.05.2017 tarihleri arasında toplanmış olup, veri toplama aracı
olarak Frost ve arkadaşları tarafından geliştirilen çok boyutlu
mükemmeliyetçilik ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Selçuk
Üniversitesi merkez kampüste lisans eğitimi alan 54.200 öğrenci ve örneklemi
ise
basit
rastgele örnekleme yöntemi kullanılarak ulaşılan
400 öğrenci oluşturmaktadır.





Araştırmaya katılanların
%61,8’i kadınlardan oluşurken, %68,6’sı 21-24 yaş arasındaki katılımcılardan
oluşmaktadır. Ayrıca, katılımcıların %35,5’i’ni fen-edebiyat ve sağlık
bilimleri fakültelerinde eğitim almakta ve yine %35,5’i 2001-3000 TL arası
gelire sahiptir. Bunların yanı sıra katılımcıların %68,3’ü 2,5 ve üzeri ortalamaya
sahip ve %56’sının ailesi il merkezinde ikamet etmektedirler. Çalışmadan elde
edilen bulgulara göre, araştırmaya katılan katılımcıların mükemmeliyetçilik
düzeylerinin, cinsiyetlerine göre farklılık gösterdiği ve erkek katılımcıların
kadın katılımcılara göre genel mükemmeliyetçilik düzeylerinin daha yüksek
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların yaşları, akademik
ortalamaları, ailelerinin aylık ortalama gelirleri, ikamet yerleri ve fakültelerine
göre mükemmeliyetçilik düzeylerinde anlamlı bir fark bulunamamıştır. 

References

  • Abuhanoğlu, H., Açıkel, C., Çelen, Ö., ve Teke, A.(2015). Sağlık İnsan Gücü Yetiştiren Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Okullarda Mükemmeliyetçilik. Preventive Medicine Bulletin,14 (5): 413-423.
  • Altunışık, R., Coşkun, R. Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ashby, J. S. ve Kottman, T. (1996). Inferiority As A Distinction Between Normal And Neurotic Perfectionism. Individual Psychology: Journal of Adlerian Theory, Research & Practice, 52 (3): 237-245.
  • Burns, D.D. (1980) The Perfectionist’s Script for Self-defeat. Psychology Today, 34-51.
  • Büyükbayraktar, Ç. G., Çiçekler, C.Y., Rukiye Konuker, R., ve Pirpir, D.A. (2014). 1-3 Yaş Arasında Çocuğu Bulunan Annelerin Öz Yeterlikleri İle Mükemmeliyetçilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (26): 109-124.
  • Camadan, F. (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Mükemmeliyetçilik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cırcır, B. (2006). Öğretmen Adaylarının Denetim Odakları ve Mükemmeliyetçilik Tutumlarının Bazı Özlük Niteliklerine Göre Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Enns, M. W., Cox, B. J., Sareen, J., ve Freeman, P. (2001). Adaptive And Maladaptive Perfectionism İn Medical Students: A Longitudinal Investigation. Medical Education, 35 (11): 1034-1042.
  • Erbaş, M.M. (2012). Öğretmen Adaylarının Mükemmeliyetçilik Düzeylerinin Ret Duyarlılığı ve Öznel İyi Oluş Düzeylerine Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Eskilli, B. (2015). Erişkinleri Mükemmeliyetçilik Düzeyleri ile Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., ve Rosenblate, R. (1990). The Dimensions Of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14 (5): 449-468.
  • Gül, S. E., Yılmaz, A. ve Berksun, O. (2009). Mükemmeliyetçiliğin Depresyon, Antidepresan Yanıt ve İntihar Düşüncesi İle İlişkisi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 19 (1): 48-54.
  • Hıll, R. W., Zrull, M. C., Turlıngton, S. (1997). Perfectionism and Interpersonal Problems. Journal of Personality Assessment, 69: 81-103.
  • Hollender, M. H. (1965). Perfectionism. Comprehensive Psychiatry, 6 (2): 94-103.
  • Jongea, L. H. ve Wallerb, G. (2003). Perfectionism Levels in African-American and Caucasian adolescents. Personality and Individual Differences, 34: 1447–1451.
  • Kıral, E., ve Çavuş, B. (2017). The Relationship Between The İnstructors’ Perfectionism And Social Emotional Loneliness Levels. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7 (3): 483-508.
  • Özbay, Y. ve Mısırlı Taşdemir, Ö. (2003). Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 9-11 Temmuz, Malatya.
  • Özen, R.R. (2018). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Kendini Yönetme Davranışları ile Ebeveynlerinin Mükemmeliyetçilik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Rheaume, J., Ladouceur, R. ve Freeston, M., H., (2000). The Prediction Of Obsessivecompulsive Tendencies: Does Perfectionism Play A Significiant Role? Personality and Individual Differences, 28: 583-592.
  • Rice, K. G., Ashby, J. S. ve Slaney, R. B. (1998). Self-Esteem As A Mediator Between Perfectionism And Depression: A Structural Equations Analysis. Journal of Counseling Psychology, 45 (3): 304-314.
  • Sarıoğlu, A.F. (2011). Öğretmen Adaylarının Akademik Erteleme Eğilimi ile Mükemmeliyetçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Silverman, L. K.(2007). Perfectionism: The Crucible Of Giftedness, Gifted Education International. 23: 233-245
  • Slaney, R. B., Rice, K. G., Mobley, M., Trippi, J. ve Ashby, J. S. (2001). The Revised Almost Perfect Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34 (3): 130-145.
  • Stoeber, J. ve Stoeber, F. S. (2009). Domains Of Perfectionism: Prevalence And Relationships With Perfectionism, Gender, Age, And Satisfaction With Life.Personality and Individual Differences, 46: 530–535.
  • Stump, H. ve Parker, W. D. (2000). A Hierarchical Structural Analysis Of Perfectionism And İts Relation To Other Personality Characteristics. Personality and Individual Differences, 28: 837-852.
  • Terry-Short, L. A., Glynn Owens, R., Slade, P. D. ve Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18 (5): 663-668.
  • Tuncer, B. (2006). Kaygı Düzeyleri Farklı Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Mükemmeliyetçilik Özelliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

ASSESSMENT OF PERFECTIONISM LEVELS OF UNIVERSITY STUDENTS

Year 2019, Issue: 1, 27 - 39, 01.04.2019
https://doi.org/10.35345/johmal.534808

Abstract

The aim of this study is to determine whether the perfectionism levels of
university students differ according to various independent variables.

The study was carried out on students who received undergraduate
education at Konya Selçuk University Alaeddin Keykubat Center Campus. The
research data were collected between 25.04.2017-20.05.2017 and multidimensional
perfectionism scale developed by Frost et al. was used as data collection tool.
The universe of the research is composed of 54,200 students who have
undergraduate education at the center campus of Selçuk University and the
sample consists of 400 students reached by using simple random sampling method.





While 61.8% of the
participants were women, 68.6% were composed of 21-24 year olds. In addition,
35.5% of the participants are educated in Faculty of Arts and Sciences and
35.5% of them have income between 2001-3000. In addition to these, 68.3% of the
participants have an average of 2.5 and above, and 56% of their families live
in the city center. Findings from the study showed that the level of
perfectionism of participants participating in the study varied according to
gender and that male participants had higher levels of general perfectionism
than female participants. In addition, there was no significant difference in
the level of perfectionism according to the participants' age, academic
average, income of their families, place of residence and faculty.

References

  • Abuhanoğlu, H., Açıkel, C., Çelen, Ö., ve Teke, A.(2015). Sağlık İnsan Gücü Yetiştiren Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Okullarda Mükemmeliyetçilik. Preventive Medicine Bulletin,14 (5): 413-423.
  • Altunışık, R., Coşkun, R. Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ashby, J. S. ve Kottman, T. (1996). Inferiority As A Distinction Between Normal And Neurotic Perfectionism. Individual Psychology: Journal of Adlerian Theory, Research & Practice, 52 (3): 237-245.
  • Burns, D.D. (1980) The Perfectionist’s Script for Self-defeat. Psychology Today, 34-51.
  • Büyükbayraktar, Ç. G., Çiçekler, C.Y., Rukiye Konuker, R., ve Pirpir, D.A. (2014). 1-3 Yaş Arasında Çocuğu Bulunan Annelerin Öz Yeterlikleri İle Mükemmeliyetçilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (26): 109-124.
  • Camadan, F. (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Mükemmeliyetçilik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cırcır, B. (2006). Öğretmen Adaylarının Denetim Odakları ve Mükemmeliyetçilik Tutumlarının Bazı Özlük Niteliklerine Göre Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Enns, M. W., Cox, B. J., Sareen, J., ve Freeman, P. (2001). Adaptive And Maladaptive Perfectionism İn Medical Students: A Longitudinal Investigation. Medical Education, 35 (11): 1034-1042.
  • Erbaş, M.M. (2012). Öğretmen Adaylarının Mükemmeliyetçilik Düzeylerinin Ret Duyarlılığı ve Öznel İyi Oluş Düzeylerine Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Eskilli, B. (2015). Erişkinleri Mükemmeliyetçilik Düzeyleri ile Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., ve Rosenblate, R. (1990). The Dimensions Of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14 (5): 449-468.
  • Gül, S. E., Yılmaz, A. ve Berksun, O. (2009). Mükemmeliyetçiliğin Depresyon, Antidepresan Yanıt ve İntihar Düşüncesi İle İlişkisi. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 19 (1): 48-54.
  • Hıll, R. W., Zrull, M. C., Turlıngton, S. (1997). Perfectionism and Interpersonal Problems. Journal of Personality Assessment, 69: 81-103.
  • Hollender, M. H. (1965). Perfectionism. Comprehensive Psychiatry, 6 (2): 94-103.
  • Jongea, L. H. ve Wallerb, G. (2003). Perfectionism Levels in African-American and Caucasian adolescents. Personality and Individual Differences, 34: 1447–1451.
  • Kıral, E., ve Çavuş, B. (2017). The Relationship Between The İnstructors’ Perfectionism And Social Emotional Loneliness Levels. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7 (3): 483-508.
  • Özbay, Y. ve Mısırlı Taşdemir, Ö. (2003). Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 9-11 Temmuz, Malatya.
  • Özen, R.R. (2018). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Kendini Yönetme Davranışları ile Ebeveynlerinin Mükemmeliyetçilik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Rheaume, J., Ladouceur, R. ve Freeston, M., H., (2000). The Prediction Of Obsessivecompulsive Tendencies: Does Perfectionism Play A Significiant Role? Personality and Individual Differences, 28: 583-592.
  • Rice, K. G., Ashby, J. S. ve Slaney, R. B. (1998). Self-Esteem As A Mediator Between Perfectionism And Depression: A Structural Equations Analysis. Journal of Counseling Psychology, 45 (3): 304-314.
  • Sarıoğlu, A.F. (2011). Öğretmen Adaylarının Akademik Erteleme Eğilimi ile Mükemmeliyetçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Silverman, L. K.(2007). Perfectionism: The Crucible Of Giftedness, Gifted Education International. 23: 233-245
  • Slaney, R. B., Rice, K. G., Mobley, M., Trippi, J. ve Ashby, J. S. (2001). The Revised Almost Perfect Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34 (3): 130-145.
  • Stoeber, J. ve Stoeber, F. S. (2009). Domains Of Perfectionism: Prevalence And Relationships With Perfectionism, Gender, Age, And Satisfaction With Life.Personality and Individual Differences, 46: 530–535.
  • Stump, H. ve Parker, W. D. (2000). A Hierarchical Structural Analysis Of Perfectionism And İts Relation To Other Personality Characteristics. Personality and Individual Differences, 28: 837-852.
  • Terry-Short, L. A., Glynn Owens, R., Slade, P. D. ve Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18 (5): 663-668.
  • Tuncer, B. (2006). Kaygı Düzeyleri Farklı Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Mükemmeliyetçilik Özelliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Behaviour-Personality Assessment in Psychology
Journal Section Articles
Authors

Fatma Özlem Yılmaz This is me

Mehmet Akif Erişen

Merve Banaz This is me

Publication Date April 1, 2019
Submission Date March 2, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, F. Ö., Erişen, M. A., & Banaz, M. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of Healthcare Management and Leadership(1), 27-39. https://doi.org/10.35345/johmal.534808
AMA Yılmaz FÖ, Erişen MA, Banaz M. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. JOHMAL. April 2019;(1):27-39. doi:10.35345/johmal.534808
Chicago Yılmaz, Fatma Özlem, Mehmet Akif Erişen, and Merve Banaz. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Journal of Healthcare Management and Leadership, no. 1 (April 2019): 27-39. https://doi.org/10.35345/johmal.534808.
EndNote Yılmaz FÖ, Erişen MA, Banaz M (April 1, 2019) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of Healthcare Management and Leadership 1 27–39.
IEEE F. Ö. Yılmaz, M. A. Erişen, and M. Banaz, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, JOHMAL, no. 1, pp. 27–39, April 2019, doi: 10.35345/johmal.534808.
ISNAD Yılmaz, Fatma Özlem et al. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Journal of Healthcare Management and Leadership 1 (April 2019), 27-39. https://doi.org/10.35345/johmal.534808.
JAMA Yılmaz FÖ, Erişen MA, Banaz M. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. JOHMAL. 2019;:27–39.
MLA Yılmaz, Fatma Özlem et al. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Journal of Healthcare Management and Leadership, no. 1, 2019, pp. 27-39, doi:10.35345/johmal.534808.
Vancouver Yılmaz FÖ, Erişen MA, Banaz M. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MÜKEMMELİYETÇİLİK DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. JOHMAL. 2019(1):27-39.