Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE ÖZEL HASTANELERİN FACEBOOK KULLANIMI ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, Sayı: 1, 84 - 93, 14.04.2021
https://doi.org/10.35345/johmal.905555

Öz

Tarih boyunca, insanların sağlığını tehdit eden ve çok sayıda kişinin ölümüne sebep olan birçok bulaşıcı hastalık ortaya çıkmıştır. Bunlardan birisi de 21. yüzyılda ortaya çıkan Covid-19 salgınıdır. Aralık ayında Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan koronavirüs tüm dünyayı etkisi altına almıştır. Salgın döneminde, Facebook uygulaması hem kurumlar hem de bireyler tarafından yaygın olarak kullanılan iletişim araçlarından biri haline gelmiştir. Bu çalışmada, İstanbul’da bulunan özel hastanelerin Facebook hesapları üzerinden yaptıkları koronavirüs paylaşımlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında Ocak 2020 ile Mayıs 2020 tarihleri arasında İstanbul'da bulunan özel hastanelerin Facebook üzerinden yaptıkları tüm paylaşımlar değerlendirmeye alınmıştır. Koronavirüs paylaşımlarının incelenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. İlgili tarih aralığında toplam 9789 paylaşım yapılmıştır. Paylaşımların %71,67’si koronavirüs dışı paylaşımları oluştururken, %28,33’ü ise koronavirüs ile ilgili paylaşımları içermektedir. Yapılan içerik analizi sonucunda, özel hastanelerin Covid-19 salgını sürecinde en fazla sunmuş oldukları sağlık hizmetleri ile ilgili paylaşım yaptıkları tespit edilmiştir. Ancak kullanıcı bireyler tarafından en fazla etkileşim gören içerikler ise, Covid-19 virüsünün tanı ve korunma yolları hakkında yapılan bilgilendirme mesajları olmuştur.

Kaynakça

  • Akgül, Ö. (2020). SARS-CoV-2/COVID-19 Pandemisi. Tıp Fakültesi Klinikleri Dergisi, 3(1): 1-4.
  • Arslanoğlu, A. (2019). Etkili İletişimin Hasta Güvenliği Kültürü Üzerine Etkisi ve İç Girişimciliğin Aracı Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması. İnsan&İnsan, 6(21): 431-451.
  • Budak, F, ve Korkmaz, Ş. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecine Yönelik Genel Bir Değerlendirme: Türkiye Örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1): 62-79.
  • Bulduklu, Y. (2010). Televizyonda Yayınlanan Sağlık Programları Ve İzleyicileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24): 75-85.
  • Dağıtmaç, M. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı ve Kullanıcının Kendine Güven İlişkisi. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(59): 640-646.
  • Darı, AB. (2017). Sosyal Medya ve Sağlık. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 6(18):731-758.
  • Fener, E, ve Çimen, M. (2016). Hastane ve Hekim Tercihinde Sosyal Medyanın Etkisine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(47): 836-846.
  • Hülür, AB. (2016). Sağlık İletişimi Medya ve Etik: Bir Sağlık Haberinin Analizi. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1): 155-178.
  • İşsever, H, İşsever, T, ve Öztan, G. (2020). COVID-19 Epidemiyolojisi. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi, 3(1): 1-13.
  • Kartal, N, ve Erigüç, G. (2018). Sağlık İletişiminde Bir Unsur Olarak Sosyal Medya: Bir Sosyal İçerik Platformundaki Sağlık Haberlerinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1): 569-587.
  • Lorcu, F, ve Demir, Ş. (2017). Webometriks Sıralamasındaki Hastanelerin Sosyal Medya Kullanımı. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 3(2):106-118.
  • Öztürk, G, ve Öymen, G. (2014). Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımının Stratejik Önemi: Türkiye’de Kalp Sağlığı ile ilgili Kar Amacı Gütmeyen Kuruluşlar Üzerine Bir Değerlendirme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi: 109-132.
  • Sarıtaş, E, ve Barutçu, S. (2016) Tüketici Davranışlarının Analizinde Kuşaklar: Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 3(2): 1-15.
  • Sığrı, Ü. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri (1.Baskı). İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Solmaz, B, Tekin, G, Herzem, Z, ve Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim, 7(4): 23-32.
  • Tufan Yeniçıktı, N. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 9(2): 92-115.
  • Uysal Şahin, Ö. (2017). Sağlık Hizmetlerinde Farkındalık Yaratmada Sosyal Medyanın Rolü. Uluslararası Farkındalık Konferansı: Eğitim, Bilim ve Sanatta Farkındalık, Krakow POLONYA. s:147-154.

A QUALITATIVE RESEARCH ON FACEBOOK USE OF PRIVATE HOSPITALS IN THE COVID-19 EPIDEMIC PROCESS IN TURKEY

Yıl 2021, Sayı: 1, 84 - 93, 14.04.2021
https://doi.org/10.35345/johmal.905555

Öz

Throughout history, many infectious diseases have emerged that threaten people's health and cause the deaths of many people. One of them is the Covid-19 outbreak, which occurred in the 21st century. The coronavirus, which appeared in Wuhan, China in December, has been affected all over the world. During the epidemic, the Facebook app became one of the most widely used communication tools by both institutions and individuals. In this study, it is aimed to examine the coronavirus shares made by private hospitals in Istanbul through their Facebook accounts. Within the scope of the research, all shares of private hospitals in Istanbul between January 2020 and May 2020 were evaluated through Facebook. Content analysis technique was used to examine coronavirus shares. A total of 9789 shares were made in the corresponding date range. 71.67% of shares include non-coronavirus shares, while 28.33% contain coronavirus-related shares. As a result of the content analysis, it was determined that private hospitals share the health services they have offered the most during the Covid-19 outbreak process. However, the content that interacted the most by the user individuals was informational messages about the diagnostic and prevention pathways of the Covid-19 virus.

Kaynakça

  • Akgül, Ö. (2020). SARS-CoV-2/COVID-19 Pandemisi. Tıp Fakültesi Klinikleri Dergisi, 3(1): 1-4.
  • Arslanoğlu, A. (2019). Etkili İletişimin Hasta Güvenliği Kültürü Üzerine Etkisi ve İç Girişimciliğin Aracı Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması. İnsan&İnsan, 6(21): 431-451.
  • Budak, F, ve Korkmaz, Ş. (2020). COVID-19 Pandemi Sürecine Yönelik Genel Bir Değerlendirme: Türkiye Örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1): 62-79.
  • Bulduklu, Y. (2010). Televizyonda Yayınlanan Sağlık Programları Ve İzleyicileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24): 75-85.
  • Dağıtmaç, M. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı ve Kullanıcının Kendine Güven İlişkisi. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(59): 640-646.
  • Darı, AB. (2017). Sosyal Medya ve Sağlık. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 6(18):731-758.
  • Fener, E, ve Çimen, M. (2016). Hastane ve Hekim Tercihinde Sosyal Medyanın Etkisine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(47): 836-846.
  • Hülür, AB. (2016). Sağlık İletişimi Medya ve Etik: Bir Sağlık Haberinin Analizi. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1): 155-178.
  • İşsever, H, İşsever, T, ve Öztan, G. (2020). COVID-19 Epidemiyolojisi. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi, 3(1): 1-13.
  • Kartal, N, ve Erigüç, G. (2018). Sağlık İletişiminde Bir Unsur Olarak Sosyal Medya: Bir Sosyal İçerik Platformundaki Sağlık Haberlerinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1): 569-587.
  • Lorcu, F, ve Demir, Ş. (2017). Webometriks Sıralamasındaki Hastanelerin Sosyal Medya Kullanımı. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 3(2):106-118.
  • Öztürk, G, ve Öymen, G. (2014). Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımının Stratejik Önemi: Türkiye’de Kalp Sağlığı ile ilgili Kar Amacı Gütmeyen Kuruluşlar Üzerine Bir Değerlendirme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi: 109-132.
  • Sarıtaş, E, ve Barutçu, S. (2016) Tüketici Davranışlarının Analizinde Kuşaklar: Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 3(2): 1-15.
  • Sığrı, Ü. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri (1.Baskı). İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Solmaz, B, Tekin, G, Herzem, Z, ve Demir, M. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama. Selçuk İletişim, 7(4): 23-32.
  • Tufan Yeniçıktı, N. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim Dergisi, 9(2): 92-115.
  • Uysal Şahin, Ö. (2017). Sağlık Hizmetlerinde Farkındalık Yaratmada Sosyal Medyanın Rolü. Uluslararası Farkındalık Konferansı: Eğitim, Bilim ve Sanatta Farkındalık, Krakow POLONYA. s:147-154.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Articles
Yazarlar

Nilay Gemlik 0000-0001-5319-4070

İlknur Çamoğlu 0000-0002-3719-4668

Ali Arslanoğlu 0000-0002-4454-0397

Yayımlanma Tarihi 14 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gemlik, N., Çamoğlu, İ., & Arslanoğlu, A. (2021). TÜRKİYE’DE COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE ÖZEL HASTANELERİN FACEBOOK KULLANIMI ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Journal of Healthcare Management and Leadership(1), 84-93. https://doi.org/10.35345/johmal.905555