Bu çalışmanın amacı, sağlık bilimleri fakültesinde eğitim gören üniversite öğrencilerinin gelecek kaygılarının beyin göçü üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Beslenme ve Diyetetik ile Çocuk Gelişimi bölümleri öğrencileriyle yapılmıştır. Çalışmada, öğrencilerin gelecek kaygıları ile beyin göçü istemleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu hipotez edilmiştir. Beyin göçü, bilim insanlarının daha iyi yaşam koşulları, gelişmiş teknoloji ve politik stabilite arayışıyla bir ülkeden diğerine göç etmesi olarak tanımlanabilir. Başlangıçta sağlık sektörüyle sınırlı olan beyin göçü, mühendislik ve mimarlık gibi alanlarda da artan uzaktan çalışma imkanlarıyla daha yaygın hale gelmiştir.
Araştırma bulguları, öğrencilerin gelecek kaygısının yüksek olduğunu ve bu kaygının beyin göçü istemiyle doğrudan ilişkili olduğunu göstermektedir. Katılımcıların yaklaşık %30’u yurtdışında çalışmak istediğini belirtmiş ve dil eğitimi gibi hazırlık faaliyetlerine önem verdikleri görülmüştür. Gelecek kaygısı ve beyin göçü arasındaki ilişki, özellikle ekonomik faktörler, kariyer fırsatları ve yaşam koşullarının yetersizliği gibi itici faktörlerle güçlenmiştir. Çalışmada ayrıca, öğrencilerin çalışma koşulları, gelir seviyeleri ve kariyer imkanlarının sınırlı olmasının, yurtdışına göç etme isteğini artıran başlıca etkenler arasında yer aldığı tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, gelecek kaygısının sağlık bilimleri öğrencilerinin beyin göçü niyetini etkileyen önemli bir faktör olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışma, beyin göçünü azaltmak ve bu alandaki sorunları ele almak için eğitim politikalarının ve sağlık sektörü planlamalarının yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
This study aims to examine whether the future anxiety of university students in the Faculty of Health Sciences affects their intention to engage in brain drain. The research was conducted with students from the departments of Nursing, Health Management, Physiotherapy and Rehabilitation, Nutrition and Dietetics, and Child Development at the Faculty of Health Sciences. The study hypothesizes that there is a significant relationship between students' future anxiety and their intention to migrate abroad. Brain drain is a concept first introduced in 1963 to describe the migration of scientists to the United States, and today it refers to the migration of individuals seeking better living conditions, technology, and political stability. This phenomenon, originally limited to the healthcare sector, has expanded to fields like engineering and architecture, where remote working options have made physical relocation unnecessary.
The study found that students had a high level of future anxiety, with significant concerns about their careers and living conditions post-graduation. The desire to migrate was also notably high, with approximately 30% of the participants indicating an interest in working abroad. The study revealed a positive and significant correlation between future anxiety and brain drain intention, with the anxiety regarding future uncertainties and job prospects playing a critical role in the decision to migrate. Additionally, students' concerns about economic factors, working conditions, and career opportunities were identified as major push factors. The findings align with previous studies indicating that better working conditions, higher salaries, and the opportunity for professional growth in other countries are attractive factors for students considering migration.
The research concludes that future anxiety is a significant determinant in the brain drain intentions of students in health sciences. The study recommends that national policies and educational institutions address these concerns by improving working conditions, career prospects, and job satisfaction within the country to mitigate the brain drain effect.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 24, 2025 |
Submission Date | April 25, 2025 |
Acceptance Date | August 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 2 |