Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygıları ile Beyin Göçü Arasındaki İlişki Üzerine Bir Çalışma

Year 2025, Volume: 6 Issue: 2, 101 - 114, 24.08.2025
https://doi.org/10.58770/joinihp.1683312

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sağlık bilimleri fakültesinde eğitim gören üniversite öğrencilerinin gelecek kaygılarının beyin göçü üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Beslenme ve Diyetetik ile Çocuk Gelişimi bölümleri öğrencileriyle yapılmıştır. Çalışmada, öğrencilerin gelecek kaygıları ile beyin göçü istemleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu hipotez edilmiştir. Beyin göçü, bilim insanlarının daha iyi yaşam koşulları, gelişmiş teknoloji ve politik stabilite arayışıyla bir ülkeden diğerine göç etmesi olarak tanımlanabilir. Başlangıçta sağlık sektörüyle sınırlı olan beyin göçü, mühendislik ve mimarlık gibi alanlarda da artan uzaktan çalışma imkanlarıyla daha yaygın hale gelmiştir.
Araştırma bulguları, öğrencilerin gelecek kaygısının yüksek olduğunu ve bu kaygının beyin göçü istemiyle doğrudan ilişkili olduğunu göstermektedir. Katılımcıların yaklaşık %30’u yurtdışında çalışmak istediğini belirtmiş ve dil eğitimi gibi hazırlık faaliyetlerine önem verdikleri görülmüştür. Gelecek kaygısı ve beyin göçü arasındaki ilişki, özellikle ekonomik faktörler, kariyer fırsatları ve yaşam koşullarının yetersizliği gibi itici faktörlerle güçlenmiştir. Çalışmada ayrıca, öğrencilerin çalışma koşulları, gelir seviyeleri ve kariyer imkanlarının sınırlı olmasının, yurtdışına göç etme isteğini artıran başlıca etkenler arasında yer aldığı tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, gelecek kaygısının sağlık bilimleri öğrencilerinin beyin göçü niyetini etkileyen önemli bir faktör olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışma, beyin göçünü azaltmak ve bu alandaki sorunları ele almak için eğitim politikalarının ve sağlık sektörü planlamalarının yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır.

References

  • Altıntaş, M. (2023). Üniversite Öğrencilerinde İş Kaygısı Üzerine Nitel Bir Araştırma. 8. International Paris Congress On Social Sciences. Paris, Fransa.
  • Balmer, B., Godwin, M., & Gregory, J. (2009). The Royal Society and the 'brain drain': Natural scientists meet social science. Notes and Records of the Royal Society, 63(4), 339–353. https://doi.org/10.1098/rsnr.2008.0053
  • Burtler J. (2022). What is Brain Drain?, https://homework.study.com/explanation/what-is-the-brain-drain.html
  • Demiray, A., İlaslan, N., & Açıl, A. (2020). Evaluation of nursing students' attitudes towards brain drain: Hemşirelik öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences, 17(2), 632-641. https://doi.org/10.14687/jhs.v17i2.5956
  • Eser, E., Cil, E., Sen Gundogan, N. E., Col, M., Yildirim Ozturk, E. N., Thomas, D. T., ... & Turan, M. (2023). Push and Pull Factors of Why Medical Students Want to Leave Türkiye: A Countrywide Multicenter Study. Teaching and Learning in Medicine, 1-13.
  • Güdücü, S. A., & Özerk, H. (2022). Türkiye’de Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygılarıyla İlintili Olarak 1996-2020 Yılları Arasında Yapılan Araştırmaların İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(6), 748-769.
  • Hashish, E. A., & Ashour, H. M. (2020). Determinants and mitigating factors of the brain drain among Egyptian nurses: a mixed-methods study. Journal of Research in Nursing, 25(8), 699-719.
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2023-53544
  • İltir, M. (2023). Türkiye’nin Beyin Göçü, TÜİK 2023.
  • Kabbash, I., El-Sallamy, R., Zayed, H., Alkhyate, I., Omar, A., & Abdo, S. (2021). The brain drain: why medical students and young physicians want to leave Egypt. Eastern Mediterranean Health Journal, 27(11).
  • Kadel, M., & Bhandari, M. (2019). Factors intended to brain drain among nurses working at private hospitals of Biratnagar, Nepal. BIBECHANA, 16, 213-220.
  • Kamarulzaman, A., Ramnarayan, K., & Mocumbi, A. O. (2022). Plugging the medical brain drain. The Lancet, 400(10362), 1492-1494.
  • Karan, A., DeUgarte, D., & Barry, M. (2016). Medical “brain drain” and health care worker shortages: how should international training programs respond?. AMA journal of ethics, 18(7), 665-675.
  • Kaya, S., Toraman, Ç., & Tekin, M. (2023). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Gelecekte Yurt Dışında Çalışmayla İlgili Görüşlerinin İncelenmesi: Çanakkale Örneği. Tıp Eğitimi Dünyası, 22(66), 47-60.
  • Kocsicska Ivana, I. (2022). Migration Of Medical Professionals In Hungarian Healthcare Sector-Literature Review. Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 31(2).
  • Kollar, E., & Buyx, A. (2013). Ethics and policy of medical brain drain: a review. Swiss medical weekly, 143(4344), w13845-w13845.
  • Korkmazer, F. (2020). Üniversite Öğrencilerinin İşsizlik Kaygısı Algılarının İncelenmesi. Business Economics and Management Research Journal, 3(2), 141-152.
  • Kula, K. Ş., & Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı/The future anxiety of the university students. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 227-242.
  • Kurt, G. (2007). Ridit Analizi Ve Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygılarının İncelenmesi Üzerine Bir Uygulama. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 193-206.
  • Marini, G., & Yang, L. (2021). Globally bred Chinese talents returning home: An analysis of a reverse brain-drain flagship policy. Science and Public Policy, 48(4), 541-552.
  • Nadir, F., Sardar, H., & Ahmad, H. (2023). Perceptions of medical students regarding brain drain and its effects on Pakistan’s socio-medical conditions: A cross-sectional study. Pakistan Journal of Medical Sciences, 39(2), 401.
  • Ndiangui, P. (2021). From brain drain to brain gain: the battle against talent drain. Journal of Culture and Values in Education, 4(1), 34-48.
  • Noor, M., & Baloch, N. (2015). Brain drain: Its determinants and solutions. Peshawar Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 1(2), 194–200.
  • Odenyo, A. O. (2021). An assessment of the African brain drain, with special reference to the Kenyan mid-career professional. African Issues, 49(1), 1–12. https://doi.org/10.1017/S0001972021000010
  • Öncü, E., Selvi, H., Vayisoğlu, S. K., & Ceyhan, H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde Beyin Göçüne Yönelik Tutum Ölçeği geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Cukurova Medical Journal, 43(Ek 1), 207-215.
  • Özdemir, N. G., Tosun, S., Gökçe, S., Karataş, Z. & Yücetepe, Ş. (2024). Factors influencing attitudes towards brain drain among nursing students: A path analysis. Nurse Education Today, 143, 106406. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2024.106389
  • Sakin, Ö. N., Ercan, I., Irgil, E., & Sigirli, D. (2010). Anxiety prevalence and affecting factors among university students. Asia Pacific Journal of Public Health, 22(1), 127-133.
  • Sancak, B., Selek, S. N., & Sarı, E. (2023). Depression, anxiety, stress levels and five‐factor personality traits as predictors of clinical medical students' migration intention: A cross‐sectional study of brain drain. The International Journal of Health Planning and Management
  • TED Üniversitesi (2020). Gelecek Kaygısı, Erişim Tarihi: 26.04.2023 Erişim: https://copes.tedu.edu.tr/sites/default/files/content_files/gelecek_kaygisi.pdf
  • Tosunöz, İ. K., & Nazik, E. (2022). Career future perceptions and attitudes towards migration of nursing students: A cross-sectional multicenter study. Nurse Education in Practice, 63, 103413. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103413
  • TÜİK. (2020). Uluslararası Göç İstatistikleri, 2019. Erişim Tarihi: 26.03.2025 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2019-%2033709#:~:text=T
  • TÜİK (2024). Uluslararası Göç İstatistikleri, 2023. Erişim Tarihi: 26.03.2025
  • TÜİK (2024). Yükseköğretim Beyin Göçü İstatistikleri, 2021-2023. Erişim Tarihi: 26.03.2025 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yuksekogretim-Beyin-Gocu-Istatistikleri-2021-2023-53839
  • Turan, F. D. (2021). Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının yordayıcısı olarak kariyer karar verme ve kariyer karar verme yetkinlikleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 828-841.
  • Uğur, N. (2022). Great risk for education cost: Brain drain (Resident physicians case). Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 31(2), 115-125.
  • Uzun S.S. (2021). Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Beyin Göçüne Yönelik Tutumları Ve İlişkili Etmenler, 5. Uluslararası ve 23. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi.
  • Vakili, S., & Mobini, M. (2023). An Overview of Brain Drain, Causes, and Policy Issues in Iran. Medical Education Bulletin, 4(2), 717-728
  • Wadhwa, V. (2009). A reverse brain drain. Issues in Science and Technology, 25(3), 45-52.
  • WHO. (2010). WHO global code of practice on the international recruitment of health personnel. Geneva: World Health Organization; 2010. Available from: http://www.who.int/hrh/migration/code/practice/en/
  • WHO. (2014). Migration of Health Workers: WHO Code of Practice and the Global Economic Crisis. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/9789241507141
  • Yılmaz F. (2022). Yükselen Bir Fenomen: Türkiye’den Avrupa’ya Beyin Göçü, Perspektif.

A Study on the Relationship Between University Students' Future Anxiety and Brain Drain

Year 2025, Volume: 6 Issue: 2, 101 - 114, 24.08.2025
https://doi.org/10.58770/joinihp.1683312

Abstract

This study aims to examine whether the future anxiety of university students in the Faculty of Health Sciences affects their intention to engage in brain drain. The research was conducted with students from the departments of Nursing, Health Management, Physiotherapy and Rehabilitation, Nutrition and Dietetics, and Child Development at the Faculty of Health Sciences. The study hypothesizes that there is a significant relationship between students' future anxiety and their intention to migrate abroad. Brain drain is a concept first introduced in 1963 to describe the migration of scientists to the United States, and today it refers to the migration of individuals seeking better living conditions, technology, and political stability. This phenomenon, originally limited to the healthcare sector, has expanded to fields like engineering and architecture, where remote working options have made physical relocation unnecessary.
The study found that students had a high level of future anxiety, with significant concerns about their careers and living conditions post-graduation. The desire to migrate was also notably high, with approximately 30% of the participants indicating an interest in working abroad. The study revealed a positive and significant correlation between future anxiety and brain drain intention, with the anxiety regarding future uncertainties and job prospects playing a critical role in the decision to migrate. Additionally, students' concerns about economic factors, working conditions, and career opportunities were identified as major push factors. The findings align with previous studies indicating that better working conditions, higher salaries, and the opportunity for professional growth in other countries are attractive factors for students considering migration.
The research concludes that future anxiety is a significant determinant in the brain drain intentions of students in health sciences. The study recommends that national policies and educational institutions address these concerns by improving working conditions, career prospects, and job satisfaction within the country to mitigate the brain drain effect.

References

  • Altıntaş, M. (2023). Üniversite Öğrencilerinde İş Kaygısı Üzerine Nitel Bir Araştırma. 8. International Paris Congress On Social Sciences. Paris, Fransa.
  • Balmer, B., Godwin, M., & Gregory, J. (2009). The Royal Society and the 'brain drain': Natural scientists meet social science. Notes and Records of the Royal Society, 63(4), 339–353. https://doi.org/10.1098/rsnr.2008.0053
  • Burtler J. (2022). What is Brain Drain?, https://homework.study.com/explanation/what-is-the-brain-drain.html
  • Demiray, A., İlaslan, N., & Açıl, A. (2020). Evaluation of nursing students' attitudes towards brain drain: Hemşirelik öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences, 17(2), 632-641. https://doi.org/10.14687/jhs.v17i2.5956
  • Eser, E., Cil, E., Sen Gundogan, N. E., Col, M., Yildirim Ozturk, E. N., Thomas, D. T., ... & Turan, M. (2023). Push and Pull Factors of Why Medical Students Want to Leave Türkiye: A Countrywide Multicenter Study. Teaching and Learning in Medicine, 1-13.
  • Güdücü, S. A., & Özerk, H. (2022). Türkiye’de Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygılarıyla İlintili Olarak 1996-2020 Yılları Arasında Yapılan Araştırmaların İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(6), 748-769.
  • Hashish, E. A., & Ashour, H. M. (2020). Determinants and mitigating factors of the brain drain among Egyptian nurses: a mixed-methods study. Journal of Research in Nursing, 25(8), 699-719.
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2023-53544
  • İltir, M. (2023). Türkiye’nin Beyin Göçü, TÜİK 2023.
  • Kabbash, I., El-Sallamy, R., Zayed, H., Alkhyate, I., Omar, A., & Abdo, S. (2021). The brain drain: why medical students and young physicians want to leave Egypt. Eastern Mediterranean Health Journal, 27(11).
  • Kadel, M., & Bhandari, M. (2019). Factors intended to brain drain among nurses working at private hospitals of Biratnagar, Nepal. BIBECHANA, 16, 213-220.
  • Kamarulzaman, A., Ramnarayan, K., & Mocumbi, A. O. (2022). Plugging the medical brain drain. The Lancet, 400(10362), 1492-1494.
  • Karan, A., DeUgarte, D., & Barry, M. (2016). Medical “brain drain” and health care worker shortages: how should international training programs respond?. AMA journal of ethics, 18(7), 665-675.
  • Kaya, S., Toraman, Ç., & Tekin, M. (2023). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Gelecekte Yurt Dışında Çalışmayla İlgili Görüşlerinin İncelenmesi: Çanakkale Örneği. Tıp Eğitimi Dünyası, 22(66), 47-60.
  • Kocsicska Ivana, I. (2022). Migration Of Medical Professionals In Hungarian Healthcare Sector-Literature Review. Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 31(2).
  • Kollar, E., & Buyx, A. (2013). Ethics and policy of medical brain drain: a review. Swiss medical weekly, 143(4344), w13845-w13845.
  • Korkmazer, F. (2020). Üniversite Öğrencilerinin İşsizlik Kaygısı Algılarının İncelenmesi. Business Economics and Management Research Journal, 3(2), 141-152.
  • Kula, K. Ş., & Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı/The future anxiety of the university students. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 227-242.
  • Kurt, G. (2007). Ridit Analizi Ve Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygılarının İncelenmesi Üzerine Bir Uygulama. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 193-206.
  • Marini, G., & Yang, L. (2021). Globally bred Chinese talents returning home: An analysis of a reverse brain-drain flagship policy. Science and Public Policy, 48(4), 541-552.
  • Nadir, F., Sardar, H., & Ahmad, H. (2023). Perceptions of medical students regarding brain drain and its effects on Pakistan’s socio-medical conditions: A cross-sectional study. Pakistan Journal of Medical Sciences, 39(2), 401.
  • Ndiangui, P. (2021). From brain drain to brain gain: the battle against talent drain. Journal of Culture and Values in Education, 4(1), 34-48.
  • Noor, M., & Baloch, N. (2015). Brain drain: Its determinants and solutions. Peshawar Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 1(2), 194–200.
  • Odenyo, A. O. (2021). An assessment of the African brain drain, with special reference to the Kenyan mid-career professional. African Issues, 49(1), 1–12. https://doi.org/10.1017/S0001972021000010
  • Öncü, E., Selvi, H., Vayisoğlu, S. K., & Ceyhan, H. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde Beyin Göçüne Yönelik Tutum Ölçeği geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Cukurova Medical Journal, 43(Ek 1), 207-215.
  • Özdemir, N. G., Tosun, S., Gökçe, S., Karataş, Z. & Yücetepe, Ş. (2024). Factors influencing attitudes towards brain drain among nursing students: A path analysis. Nurse Education Today, 143, 106406. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2024.106389
  • Sakin, Ö. N., Ercan, I., Irgil, E., & Sigirli, D. (2010). Anxiety prevalence and affecting factors among university students. Asia Pacific Journal of Public Health, 22(1), 127-133.
  • Sancak, B., Selek, S. N., & Sarı, E. (2023). Depression, anxiety, stress levels and five‐factor personality traits as predictors of clinical medical students' migration intention: A cross‐sectional study of brain drain. The International Journal of Health Planning and Management
  • TED Üniversitesi (2020). Gelecek Kaygısı, Erişim Tarihi: 26.04.2023 Erişim: https://copes.tedu.edu.tr/sites/default/files/content_files/gelecek_kaygisi.pdf
  • Tosunöz, İ. K., & Nazik, E. (2022). Career future perceptions and attitudes towards migration of nursing students: A cross-sectional multicenter study. Nurse Education in Practice, 63, 103413. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103413
  • TÜİK. (2020). Uluslararası Göç İstatistikleri, 2019. Erişim Tarihi: 26.03.2025 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2019-%2033709#:~:text=T
  • TÜİK (2024). Uluslararası Göç İstatistikleri, 2023. Erişim Tarihi: 26.03.2025
  • TÜİK (2024). Yükseköğretim Beyin Göçü İstatistikleri, 2021-2023. Erişim Tarihi: 26.03.2025 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yuksekogretim-Beyin-Gocu-Istatistikleri-2021-2023-53839
  • Turan, F. D. (2021). Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının yordayıcısı olarak kariyer karar verme ve kariyer karar verme yetkinlikleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(4), 828-841.
  • Uğur, N. (2022). Great risk for education cost: Brain drain (Resident physicians case). Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 31(2), 115-125.
  • Uzun S.S. (2021). Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Beyin Göçüne Yönelik Tutumları Ve İlişkili Etmenler, 5. Uluslararası ve 23. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi.
  • Vakili, S., & Mobini, M. (2023). An Overview of Brain Drain, Causes, and Policy Issues in Iran. Medical Education Bulletin, 4(2), 717-728
  • Wadhwa, V. (2009). A reverse brain drain. Issues in Science and Technology, 25(3), 45-52.
  • WHO. (2010). WHO global code of practice on the international recruitment of health personnel. Geneva: World Health Organization; 2010. Available from: http://www.who.int/hrh/migration/code/practice/en/
  • WHO. (2014). Migration of Health Workers: WHO Code of Practice and the Global Economic Crisis. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/9789241507141
  • Yılmaz F. (2022). Yükselen Bir Fenomen: Türkiye’den Avrupa’ya Beyin Göçü, Perspektif.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Okan Anıl Aydın 0000-0001-5992-1611

Hatice Mutlu 0000-0002-7022-454X

Süheyl Pozanti 0000-0002-3795-4540

Filiz Soysal 0000-0003-1631-4816

Publication Date August 24, 2025
Submission Date April 25, 2025
Acceptance Date August 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 2

Cite

IEEE O. A. Aydın, H. Mutlu, S. Pozanti, and F. Soysal, “Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygıları ile Beyin Göçü Arasındaki İlişki Üzerine Bir Çalışma”, Journal of Innovative Healthcare Practices, vol. 6, no. 2, pp. 101–114, 2025, doi: 10.58770/joinihp.1683312.