Çalışmanın amacı hipster kültürünü ve hipster turistlerin arketiplerini inceleyerek, niş bir pazar segmentinin oluşumu için literatür araştırması yapmaktır. Günümüz Hipsterleri ile ilgili olguyu anlamak, pazarlamacılara yardımcı olacaktır. Çalışmada ilk önce hipster alt kültürü araştırılmıştır. Hipsterlerin tatil beklentileri, yemek kültürleri ve Hipsterlerin ait olduğu arketipi (yaratıcı, masum, asi, kâşif vb) anlamak, hipster alt kültürü hakkında bilgi edinilmesini sağlamaktadır. Literatürde Hipsterler ile ilgili farklı görüşler bulunmaktadır. Bununla birlikte çağdaş Hipsterler özgürlükçü, çevreye duyarlı, eğitimli genç insanlardır. Hipster turistlerin arketipi, yeni turizm trendleri doğrultusunda alternatif bir niş turizm pazarı yaratılmasını sağlayacaktır. İkincil verilere dayandırılan bu çalışmada, hipster kültürü, arketipleri ve tatil tercihleri araştırılmıştır. Çalışma turizm işletmelerinin hipster turistlere yönelik çekicilikleri kullanması ve niş bir pazar yaratılması açısından literatüre katkı sağlayacaktır.
The purpose of this study is to review the literature about hipster culture and archetypes of Hipsters. This study also provides information to tourism marketers for hipster tourists as niche market segment. Understanding the hipster phenomenon in a contemporary context would help tourism marketers. The study first searches for the definition of hipster and subculture. Understanding hipster archetypes (creator, innocent, outlaw, explorer etc) and their expectations in vacation, food cultures or places that be socialized could provide us some knowledge about their subcultures. There are different opinions about Hipsters in the literature. However, contemporary Hipsters are liberal, environmentally conscious, educated young people. The archetype of hipster tourists will enable the creation of alternative niche tourism markets on new tourism trends. In this study based on secondary data, the hipster culture archetypes and vacation preferences were reviewed. The study contributes to the literature for tourism companies to use destination attractions for hipster tourists and to create a niche market.
Hipster tourist Tourism management Food culture Hipster tourist’s archetype Tourism marketing
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |