Safranbolu, an attractive city with its Ottoman houses and natural beauties, is an important tourism destination wherefore the popularity has increased because of taking place in the world heritage list for foreign tourists and also closeness to metropolitan areas for domestic tourists. This study aims to develop an understanding on the image perceptions of foreign tourists towards Safranbolu in the context of sustainable management of historic city. In this study a questionnaire was conducted on 400 foreign tourists using face to face interview. Within the context of destination image of the foreign tourists, we have found that they are satisfied with the city image, tourist guiding and transportation facilities. Besides, we found that this satisfaction level changes according to the demographic characteristics of the tourists. This study will be useful on preservation, revitalization and management of heritage sites for local investors, managers, and local authorities
Osmanlı evleri ve doğal güzellikleri ile çekicilik arz eden Safranbolu; metropollere yakınlığı nedeniyle yerli turistler düzeyinde, dünya miras listesi içerisinde yer alması ile yabancı turistler düzeyinde popülaritesi artmış olan önemli bir turizm destinasyondur. Bu çalışmada sürdürülebilir tarihi şehir yönetimi bağlamında yabancı turistlerin Safranbolu imaj algıları üzerine bir anlayış geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda 400 yabancı turiste yüz yüze görüşme yöntemi ile anket uygulanmıştır. Yabancı turistlerin destinasyon imajı bağlamında şehir imajı, rehberlik hizmetleri ve ulaşım hizmetlerinden memnun oldukları ve demografik özellikleri ile farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmanın tarihi miras alanlarının korunması, canlandırılması ve yönetimi bağlamında yerel yöneticilere işletmecilere ve yatırımcılara destek sağlaması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 5 |