Bu araştırmada bireylerin sosyal medya haberlerine güven duymaları, teyit etmeleri ve dijital okuryazarlıkları, cinsiyet, öğrenim durumu ve sosyal medyaya bağlanma süresi değişkenlerine göre incelenmiştir. Kesitsel tarama deseniyle kurgulanan çalışmaya 174 kişi katılım göstermiştir. Yapılan t-testi, ANOVA ve Kruskall Wallis-H analizi sonuçları, cinsiyetin dijital okuryazarlık, kurumsal ve bireysel güven puanlarında, öğrenim durumunun kurumsal ve bireysel güven puanlarında anlamlı farklılık oluşturduğunu, sosyal medyaya bağlanma süresinin ise hiçbir başlıkta anlamlı farklılık oluşturmadığını ortaya koymuştur. Ayrıca korelasyon analizi bulguları, güven duyma ve teyit etme birbirleriyle farklı düzeylerde ilişki gösterirken, dijital okuryazarlık yalnızca teyit etme davranışı ile ilişkili göstermiştir.
In this study, individuals' trust and verification of social media news and their digital literacy were examined according to the variables of gender, educational status and duration of social media engagement. 174 people participated in the study, which was designed with a cross-sectional scanning design. The results of t-test, ANOVA and Kruskall Wallis-H analysis revealed that gender made a significant difference in digital literacy, institutional and individual trust scores and that educational status produced the same effect in institutional and individual trust scores. According to the findings of the correlation analysis, while the duration of social media connections did not cause a significant difference in any of the variables.In addition, while the factors of trusting and verifying were related to each other at different levels, digital literacy was only associated with verifying.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Information Systems Education, Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2023 |
Submission Date | April 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 2 |
Journal of Learning and Teaching in Digital Age 2023. © 2023. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Journal of Learning and Teaching in Digital Age. All rights reserved, 2023. ISSN:2458-8350