The phenomenon of food consumption has evolved over time, influenced by social interactions, leading to diverse nutritional practices based on beliefs, politics, culture, and economic foundations. This research aims to determine eating motivations and reveal the effects of religious orientations on these motivations. The convenience sampling method, a non-probability sampling method among quantitative research sampling methods, was used in the study. Van province was chosen as the population of the research, and individuals living in the central districts of Van province (İpekyolu and Tuşba), where the population density is high, were selected as the sample. Since the eating motivations scale was applied for the first time in the Van population, exploratory factor analysis was performed. In this context, a 3-dimensional religious orientations scale and a newly structured 10-dimensional eating motivations scale were reached. As a result of the research, it is seen that individuals' religious orientations explain their eating motivations at a rate of 10.5%. The most affected sub-dimension of eating motivation is taste and habits, with 14.2%; The second dimension is health and naturalness, with 11.8%; The third dimension is convenience, with 7.9%. It was concluded that the dimension that least explains the regression model is the price dimension with 1.7%. Analysis results showed that there was a significant relationship between individuals' religious orientations and eating motivations. The research analysis supported and accepted all hypotheses established in the research model.
Gıda tüketimi olgusu, sosyal etkileşimlerden etkilenerek zaman içinde evrilmiş ve inançlara, politikaya, kültüre ve ekonomik temellere dayalı farklı beslenme uygulamalarına yol açmıştır. Bu araştırma, yeme motivasyonlarını belirlemeyi ve dini yönelimlerin bu motivasyonlar üzerindeki etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma örnekleme yöntemlerinden olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni olarak Van ili, örneklemi olarak ise Van ilinin nüfus yoğunluğunun fazla olduğu merkez ilçelerinde (İpekyolu ve Tuşba) yaşayan bireyler seçilmiştir. Yeme motivasyonları ölçeği Van popülasyonunda ilk kez uygulandığı için keşfedici faktör analizi yapılmıştır. Bu kapsamda 3 boyutlu dini yönelimler ölçeği ve yeni yapılandırılmış 10 boyutlu yeme motivasyonları ölçeğine ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda bireylerin dini yönelimlerinin yeme motivasyonlarını %10,5 oranında açıkladığı görülmüştür. Yeme motivasyonunun en çok etkilenen alt boyutu %14,2 ile lezzet ve alışkanlıklar; ikinci boyut %11,8 ile sağlık ve doğallık; üçüncü boyut ise %7,9 ile uygunluktur. Regresyon modelini en az açıklayan boyutun ise %1,7 ile fiyat boyutu olduğu sonucuna varılmıştır. Analiz sonuçları, bireylerin dini yönelimleri ile yeme motivasyonları arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Araştırma analizi, araştırma modelinde kurulan tüm hipotezleri desteklemiş ve kabul etmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Contents |
Authors | |
Early Pub Date | January 4, 2025 |
Publication Date | |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
All the contents of this journal are licensed under a Creative Commons Attribution (CC-BY) 4.0 License (From September 2022) and available as full open access.
© Copyrights of all contents published in this journal are retained by their author(s).