Research Article
BibTex RIS Cite

İSLÂM VE DEMOKRASİ İLİŞKİSİNE MODERNİTE BAĞLAMINDA YENİDEN BAKIŞ

Year 2019, , 65 - 74, 30.06.2019
https://doi.org/10.24013/jomelips.561709

Abstract

İslâm
ve demokrasi ilişkisi hep tartışılagelmiş, sadece bilimsel açıdan değil
ideolojik açıdan da çok geniş bir ilgi odağının merkezinde yer alan konulardan
biri olmuştur. Meseleye yaklaşım, demokrasinin vurgulanan/vurgulanmak istenen
özelliklerinden, İslâm’ın ortaya konulan özelliklerine bağlı olarak
farklılıklar göstermiş böylelikle de, farklı değerlendirmeleri içkin oldukça
bol bir demokrasi-İslâm ilişkisi literatürü oluşmuştur.



Bu
literatürde dikkat çeken çalışmaların yanında, meselenin hassasiyeti ve
ideolojik istismara çok elverişli olması sebebiyle sloganik olanlar da epeyce
bir yekün tutmaktadır. Bunlarla ilgili karşılaştırmalar da yapılmıştır ve
ilgili eserler bu makalenin konusu dışındadır. Bize göre, İslâm ve demokrasi
ilişkisi irdelenirken, demokrasi, çoğunlukla, sadece bir biçime, yönetim
biçimine indirgenmekte, bugünkü anlamda varlığını borçlu olduğu modernlikle
olan ilişkisi, modernliğin siyasal alandaki izdüşümü olma özelliği ihmal
edilmektedir. Bu ihmal İslâm ve demokrasi hakkında konuşmanın sağlıklı bir
zemine oturtulmasının önündeki en büyük handikap görülmektedir. Bu sebeple,
çalışmamızda modernite-demokrasi arasındaki olmazsa olmaz bağı dikkate alan bir
İslâm ve demokrasi karşılaştırması yapmaya çalışacağız.

References

  • KAYNAKÇA.
  • Açıkgenç, A. (1992). Bilgi Felsefesi. İstanbul: İnsan.Ağaoğulları, M. A., (1994), Kent Devletinden İmparatorluğa. Ankara: İmge.
  • Arkoun, M. (1995) “İslâm’ı ve Laikliği Bugün Yeniden Düşünmek”, Abel-Arkoun-Mardin, Avrupa’da Etik, Din ve Laiklik. Sosi Dolanoğlu-Serra Yılmaz. (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Arkoun, M. (1999). İslam Üzerine Düşünceler. Hakan Yücel. (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Bauman, Z. (2000). Postmodernlik ve Hoşnutsuzlukları, İsmail Türkmen. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Çiğdem, A. (1995). Aydınlanma Felsefesi. İstanbul: Ağaç.
  • Dahl, R. A. (2001). Demokrasi Üstüne. Betül Kadıoğlu. (Çev.). Ankara: Phoenix.
  • Davutoğlu, A. (1996). “İslâm Düşünce Geleneğinin Temelleri, Oluşum Süreci ve Yeniden Yorumlanması”, Divan, 1, 1-44.
  • Fahri, M. (1992). İslâm Felsefesi Tarihi. Kasım Turhan (Çev.). İstanbul: İklim.
  • Gay, P. (1959), Party of Humanity. Essays in the French Enlightenment, New York: W. W., Norton and Company Inc.
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları. Ersin Kuşdil (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Hamidullah, M.. (2003). İslâm Peygamberi C. 1, Salih Tuğ. (Çev.). Ankara: İmaj.
  • Jeannıere, A. (1992), “ Modernite Nedir?”, Birikim, S.40.
  • Lipset, S:M. (1986). Siyasal İnsan. Mete Tunçay, (Çev.). Ankara: Teori.
  • Rosenau, P. M. (1998). Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, Tuncay Birkan (Çev.), Ankara: Ark.
  • Meriç, C. (1992), Bu Ülke, İstanbul: İletişim.
  • Michel, T. S.J., (1994), “ Laisizme Katolik Bir Bakış”, Deniz Şengeç, (çev.), Cogito, 1, 101-107.
  • Nasr, S. H.,(2009). İslâm, Ahmet Özel (Çev.). İstanbul: İz.
  • Sarıca, M., (1987). Siyasi Düşünce Tarihi. Gerçek Yayınevi, İstanbul
  • Sartori, G., (1996). Demokrasi Teorisine Geri Dönüş, T. Karamustafaoğlu-M.Turhan.(Çev.). Ankara: Yetkin.
  • Shayegan, D. (2002). Yaralı Bilinç -Geleneksel Toplumlarda Kültürel Şizofreni- Haldun Bayrı, (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Touraine, A., (2000a). Modernliğin Eleştirisi. Hülya Tufan. (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Touraine A., (2000b). Demokrasi Nedir, Olcay Kunal. (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
Year 2019, , 65 - 74, 30.06.2019
https://doi.org/10.24013/jomelips.561709

Abstract

References

  • KAYNAKÇA.
  • Açıkgenç, A. (1992). Bilgi Felsefesi. İstanbul: İnsan.Ağaoğulları, M. A., (1994), Kent Devletinden İmparatorluğa. Ankara: İmge.
  • Arkoun, M. (1995) “İslâm’ı ve Laikliği Bugün Yeniden Düşünmek”, Abel-Arkoun-Mardin, Avrupa’da Etik, Din ve Laiklik. Sosi Dolanoğlu-Serra Yılmaz. (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Arkoun, M. (1999). İslam Üzerine Düşünceler. Hakan Yücel. (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Bauman, Z. (2000). Postmodernlik ve Hoşnutsuzlukları, İsmail Türkmen. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Çiğdem, A. (1995). Aydınlanma Felsefesi. İstanbul: Ağaç.
  • Dahl, R. A. (2001). Demokrasi Üstüne. Betül Kadıoğlu. (Çev.). Ankara: Phoenix.
  • Davutoğlu, A. (1996). “İslâm Düşünce Geleneğinin Temelleri, Oluşum Süreci ve Yeniden Yorumlanması”, Divan, 1, 1-44.
  • Fahri, M. (1992). İslâm Felsefesi Tarihi. Kasım Turhan (Çev.). İstanbul: İklim.
  • Gay, P. (1959), Party of Humanity. Essays in the French Enlightenment, New York: W. W., Norton and Company Inc.
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları. Ersin Kuşdil (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Hamidullah, M.. (2003). İslâm Peygamberi C. 1, Salih Tuğ. (Çev.). Ankara: İmaj.
  • Jeannıere, A. (1992), “ Modernite Nedir?”, Birikim, S.40.
  • Lipset, S:M. (1986). Siyasal İnsan. Mete Tunçay, (Çev.). Ankara: Teori.
  • Rosenau, P. M. (1998). Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, Tuncay Birkan (Çev.), Ankara: Ark.
  • Meriç, C. (1992), Bu Ülke, İstanbul: İletişim.
  • Michel, T. S.J., (1994), “ Laisizme Katolik Bir Bakış”, Deniz Şengeç, (çev.), Cogito, 1, 101-107.
  • Nasr, S. H.,(2009). İslâm, Ahmet Özel (Çev.). İstanbul: İz.
  • Sarıca, M., (1987). Siyasi Düşünce Tarihi. Gerçek Yayınevi, İstanbul
  • Sartori, G., (1996). Demokrasi Teorisine Geri Dönüş, T. Karamustafaoğlu-M.Turhan.(Çev.). Ankara: Yetkin.
  • Shayegan, D. (2002). Yaralı Bilinç -Geleneksel Toplumlarda Kültürel Şizofreni- Haldun Bayrı, (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Touraine, A., (2000a). Modernliğin Eleştirisi. Hülya Tufan. (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Touraine A., (2000b). Demokrasi Nedir, Olcay Kunal. (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Muhittin Bilge

Publication Date June 30, 2019
Submission Date May 8, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Bilge, M. (2019). İSLÂM VE DEMOKRASİ İLİŞKİSİNE MODERNİTE BAĞLAMINDA YENİDEN BAKIŞ. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami Ve Politik Bilimler Dergisi, 4(1), 65-74. https://doi.org/10.24013/jomelips.561709

 Dergiye gönderilen tüm makaleler, değerlendirme sürecinden önce intihal programıyla kontrol edilmektedir.

 Yayınlanan tüm makalelere DOI numarası verilmektedir.

            
          cc by nc sa 4.0 ile ilgili görsel sonucu  


            JOMELIPS Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC- SA 4.0) altında çalışmaktadır.     

             https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

22687

21102

21101

21103