Aim: Laparoscopy is an important part of surgical training. Laparoscopy courses are organized to increase competence of laparoscopy. This aim of this paper is to evaluate the laparoscopic surgery competence of Turkish urologists and the effectiveness of laparoscopy courses.
Methods: In 2014, an online survey consisting of 11 questions was sent to 180 urologists via e-mail, among which 78 responded. The survey questions aimed at gathering information about where the urologists worked, their laparoscopic surgical experience, how long they attended laparoscopy courses, and whether they considered themselves to be competent in laparoscopic surgeries.
Results: 41.2% of the respondents who considered themselves to be competent in laparoscopy and 84.1% of those who did not, stated that they wanted to attend laparoscopy courses (P<0.001). 100% of the respondents who could perform Level-1 laparoscopy surgeries stated that they did not consider themselves to be competent and wanted to receive laparoscopic training (P<0.001). 54.9% of those who did not receive laparoscopy training during their residency and 48.1% of those who received training during residency stated that they attended courses in the past. All respondents who attended long-term courses and 73.6% of those who attended short-term courses could perform laparoscopic surgeries (P<0.001). It was also determined those who attended long-term courses could perform complicated laparoscopic surgeries (P<0.001).
Conclusion: This study revealed that the courses contributed a lot to laparoscopic surgical competence after residency. The study stresses that if the urologists who did not receive laparoscopy training during their residency attend long-term courses, they can increase their competence in laparoscopy.
Amaç: Laparoskopi, cerrahi eğitimin önemli bir parçasıdır. Laparoskopi yeterliliğini arttırmak için laparoskopi kursları düzenlenmektedir. Bu yazıda Türk ürologların, laparoskopik cerrahi yeterliliği ve laparoskopi kurslarının etkinliğinin değerlendirilmesi planlandı.
Yöntemler: 2014 yılında Türkiye’de üroloji alanındaki 180 uzmana e-mail anket formu gönderildi. Sorulara yanıt veren 78 üroloji uzmanının, çalıştığı kurum, laparoskopik deneyimi, aldıkları laparoskopi kurs süresi ve laparoskopi cerrahisindeki yeterlilikleri 11 soruluk anket ile sorgulanmıştır.
Bulgular: Laparoskopi konusunda kendini yeterli gören uzmanların %41,2’si, yeterli görmeyenlerin %84,1’i kurs almak istediğini belirtti (P<0,001). Zorluk seviyesi 1 kabul edilen laparoskopi vakaları yapabilen uzmanların %100’ü kendini yeterli görmeyip, laparoskopi eğitimi almak istediğini belirtti (P<0,001). Asistanlığında laparoskopi eğitimi almayanların %54,9’u ve alanların %48,1’i kurs almış. Uzun süreli kurs alanların hepsi, kısa süreli kurs alanların %73,6’sı laparoskopi yapabiliyordu (P<0,001). Uzun süreli kurs alanlar daha zor vaka yapabildiği izlenmektedir (P<0,001).
Sonuç: Yapılan anketin sonucunda, asistanlık sonrası laparoskopik cerrahi yeterliliğinde kursların büyük yarar sağladığı görülmektedir. Asistanlığında laparoskopi eğitimi almayan ürologların, uzun süreli eğitim veren merkezlerde bulunması laparoskopi becerilerini arttıracağını düşünmekteyiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Urology |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 10 |