Bir düşünce veya eylemi, belli amaçlar çerçevesinde yaymak olarak açıklanan propaganda, tarihte pek çok kez siyaset ve politikanın ayrılmaz bir parçası olarak düşünülmüştür. Sanatın ve görsel iletişim araçlarının propaganda üretiminin ana kaynakları olduğu bu süreçte üretilen afişler, özellikle savaş dönemlerinde ülkelerin izlediği politikaların anlaşılmasında önemli bir konuma sahip olmuştur. Propagandalar, ülkelerin kendi siyaset ve politikaları doğrultusunda yerel halkın ve düşman tarafın yönlendirilebilmesine olanak tanıdığı için özellikle Amerika, Almanya ve İngiltere gibi ülkeler tarafından sıklıkla başvurulan algı metotları olmuştur. İkinci Dünya Savaşı sırasında Amerika’da azalan erkek nüfusun, ekonomide yarattığı iş gücü açığını kapatmak amacıyla başlatılan Perçinci Rosie kampanyasının ürünü olan afişler de kitleleri yönlendirme ve yönetme gücüne sahip olmaları nedeniyle propaganda örnekleri arasında sayılabilmektedir. Bu çalışmada ise Norman Rockwell tarafından üretilen Rosie the Riveter afişini düzanlam ve yananlam katmanları ile inceleyerek örtük anlamları ortaya çıkarmak, Amerika’nın savaş sırasında kadınlara ve savaşın taraflarına yönelik izlediği politikayı tartışmak ve bu çerçevede afişin, hangi propaganda türü altında yer aldığını ve hangi tekniklerin kullanıldığını ifade etmek amaçlanmıştır. Roland Barthes’ın göstergebilimsel analiz yönteminin kullanıldığı çalışmanın ilk kısmında, propagandanın kavramsal olarak gelişimine ve propaganda tekniklerine odaklanılmış; çalışmanın devamında ise Norman Rockwell’in sanatsal yaklaşımı çerçevesinde Rosie the Riveter afişinin göstergebilimsel analizine yer verilmiştir. Analizler doğrultusunda ise Rosie the Riveter afişinin, Amerika’nın kadın nüfusu iş gücüne dahil etme amacının yanı sıra başta Almanya olmak üzere savaşın tarafları üzerinde üstünlük algısı yaratmak amacıyla kullanılmış olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte afişin “siyasal” ya da “beyaz propaganda” olarak tanımlanabileceği ve afişin üretiminde “transfer”, “halktan biri” ve “herkes yapıyor” propaganda tekniklerinin kullanıldığı anlaşılmıştır.
This study examines the Rosie the Riveter poster produced by Norman Rockwell as a product of the Rosie the Riveter campaign launched during the Second World War in order to fill the labor shortage caused by the decreasing male population in America. In this context, the study aims to reveal the implicit meanings by examining the Rosie the Riveter poster with layers of literal and connotative meaning; to discuss America’s policy towards women and the parties to the war during the war; and within this framework, to express which type of propaganda the poster falls under and which techniques are used. In the first part of the study in which Roland Barthes’ semiotic analysis method was used; the conceptual development of propaganda and propaganda techniques were explained, and in the continuation of the study, the semiotic analysis of the Rosie the Riveter poster was made within the framework of Norman Rockwell’s artistic approach. In line with the analysis, it was concluded that the Rosie the Riveter poster was used to create a perception of superiority over the parties to the war, especially Germany, as well as Americ’s aim to include the female population in the labor force. In addition, it was understood that the poster could be defined as “political” or “white propaganda” and that “transfer”, “plain folk” and “bandwagon” propaganda techniques were used in the production of the poster.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2024 |
Submission Date | November 6, 2023 |
Acceptance Date | February 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |