Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE COMMUNICATION SKİLLS PERCEPTION OF UNIVERSITY STUDENTS AND INTERPERSONAL RELATIONSHIP ASPECTS

Year 2018, , 126 - 138, 11.07.2018
https://doi.org/10.18094/josc.289196

Abstract

This study has intended to evaluate the relationship between the communication skills perception of university students and interpersonal relationship aspects. The study group consists of the undergraduate students (n=354) continuing their education at the Faculty of Communication of a state university in Ankara in the spring period of 2015-2016. The data from participants has been collected using “Communication Skills Evaluation Scale” consisting of 25 items and “Interpersonal Relationship Aspects Scale” consisting of 53 items. Interpersonal Relationship Aspects Scale has a structure with four factors that consist of “approval dependence”, “empathy”, “trusting others” and “emotional awareness” aspects. Both scales are of Quintette Likert type. It has been seen that, according to genders of individuals participating in the study, the total score averages of female students in terms of approval dependence, empathy, trusting others, emotional awareness and communication skills perceptions are higher than those of male students significantly (p<.05). It has been concluded that there is a strong, significantly linear relationship in the same direction between the total score of the communication skills evaluation scale and the total scores of approval dependence, empathy, trusting others, emotional awareness (p<.05). Namely, it may be stated that the higher the evaluation scores of communication skills of individuals, the higher the total scores of approval dependence, empathy, trusting others, emotional awareness.

References

  • Anık A (2002). Varoluşçuluk ve İletişim, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 99(1), 99-120.
  • Anık A (2006). İletişim Sosyolojisi için Bir Kavram Önerisi: Temsiliyet Mekanizması, Kamuda Sosyal Politika, 1(1), 73-80.
  • Anık A (2007). İnsan Davranışı, Davranış Biçimlendirme ve İkna. Sendikacılık ve İnsan İlişkileri, 5-6 Mayıs 2007 Memur-Sen Akademisi Seminerleri, Ankara
  • Arslan Y (2016). Kim Daha İyi Empati Kuruyor-Empati Üzerine Mikro Bir Sosyolojik Araştırma, Yaşam Bilimleri Dergisi, 6(2), 51-64.
  • Asunakutlu T (2002). Örgütsel Güvenin Oluşturulmasına İlişkin Unsurlar Ve Bir Değerlendirme, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 1-13.
  • Asunakutlu T (2006). Çalışanlar İle Yöneticiler Arasında Güven Duygusunun Araştırılması: Turizm Sektöründe Bir Uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(4), 16-33.
  • Bebek H (2012). Onay Bağımlılığı Ölçeğinin Geçerlilik Ve Güvenilirlik Çalışması, Npakademi Yayınları, 1(2), 30-35.
  • Bingöl G ve Demir A (2011). Amasya Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri, Göztepe Tıp Dergisi 26(4), 152-159.
  • Çarıkçı İ H ve Atilla G (2009). Erillik/Dişilik Boyutunun Empatik Beceri İle İlişkisi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 1(2), 52.63.
  • Demirel Y (2008). Örgütsel Güvenin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Tekstil Sektörü Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma, Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 15(2), 179-194.
  • Dökmen Ü (2001). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati, 15. Baskı. Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • Dökmen Ü (2005). İletişim Çatışmaları ve Empati, 31. Baskı Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • Dökmen Ü (2013). İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayınları, İstanbul
  • Dursun Ö Ö ve Aydın C H (2011). İletişimci Biçimleri Ölçeğinin Türkçeye Çevirisi, Uyarlanması, Geçerlik ve Güvenirliğinin Sağlanması, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(2), 263‐286.
  • Erözkan A (2005). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerini Etkileyen Faktörler, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 135-150.
  • Erözkan A (2009). Lise Öğrencilerinde Kişilerarası İlişki Tarzlarının Yordayıcıları, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 543-551.
  • Gençoğlu C ve Yılmaz M (2013). Duygusal Farkındalık Eğitim Programının Duygu Kontrol Düzeyine Etkisi, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(5), 961-980.
  • Görmüş A Ş Aydın S ve Ergin G (2013). İşletme Bölümü Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Cinsiyet Rolleri Bağlamında İncelenmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 109-128.
  • Görür D (2001). Lise Öğrencilerinin iletişim Becerilerini Değerlendirmelerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Haley J (1988). İletişim, Psikolojik Sorunlar Ve Psikoterapi. Ali Uzunöz (çev), Çark Kitabevi Yayınları, Ankara
  • İmamoğlu S E ve Aydın B (2009). Kişilerarası İlişki Boyutları Ölçeğinin Geliştirilmesi, İstanbul Üniversitesi Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 29(1), 39-64.
  • Karadağ E (2010). Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinde Kullanılan Araştırma Modelleri: Nitelik Düzeyleri ve Analitik Hata Tipleri, Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Koç B Terzi Y ve Gül A (2015). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri İle Kişilerarası Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 369-390.
  • Korkut F (1996). İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 18-23.
  • Korkut F (1997). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi, 5. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Korkut F (2005). Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 143-149.
  • Köksal A (1997). Müzik Eğitimi Alan ve Almayan Ergenlerin Empatik Becerilerinin ve Uyum Düzeylerinin İncelenmesi, Ankara Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara
  • Owen F K ve Bugay A (2014). İletişim Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 51- 64.
  • Önder A Dağal A B ve Şallı D (2015). 5-6 Yaş Çocukları İçin İletişim Becerileri Ölçeği Geçerlik-Güvenirlik Çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-13.
  • Özcan H (2012). Hemşirelerin Empatik Eğilim ve Empatik Becerileri: Gümüşhane Örneği, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 60-68.
  • Pehlivan B K (2005). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma, İlköğretim Online Dergisi, 4(2), 17-23.
  • Siyez D M (2015). Üniversite Öğrencilerinde Onay Bağımlılığı ve Empatinin Sosyal Fayda Aracılığıyla Aşırı İnternet Kullanımına Etkisi, Anatolian Journal of Psychiatry, 16(1), 30-36.
  • Tepeköylü Ö Soytürk M ve Çamlıyer H (2009). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerisi Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 115-124.
  • Yıldırım A (2005). Kişilerin Empatik Eğilimleri İle Boşanma Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 233- 242.
  • Yüksel A (2004). Empati Eğitim Programının İlköğretim Öğrencilerinin Empatik Becerilerine Etkisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 341-354.
  • Yüksel İ ve Adıgüzel A (2012). Atanan ve Atanamayan Öğretmenlerin Eğilim Düzeylerinin Bazı Değişkenler Yönünden İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 287-293

Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri Algısı İle Kişilerarası İlişki Boyutları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi

Year 2018, , 126 - 138, 11.07.2018
https://doi.org/10.18094/josc.289196

Abstract

Bu
çalışmada üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri algısı ile kişilerarası
ilişki boyutları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Araştırma grubu 2015-2016 bahar döneminde Ankara ilinde bir devlet
üniversitesinin iletişim fakültesinde eğitimini sürdüren (n=354) lisans
öğrencileridir. Katılımcılardan veriler 25 maddeden oluşan “İletişim Becerileri
Değerlendirme Ölçeği” ve 53 maddeden oluşan “Kişilerarası İlişki Boyutları
Ölçeği” ile toplanmıştır. Kişilerarası İlişki Boyutları Ölçeği dört faktörlü
yapıda olup “onay bağımlılık”, “empati”, “başkalarına güven” ve “duygu
farkındalığı” boyutlarından oluşmaktadır. Ölçeklerin her ikisi de 5’li Likert
tiptedir. Çalışmaya katılan bireylerin cinsiyetlerine göre, onay bağımlılık,
empati, başkalarına güven, duygu farkındalığı ve iletişim becerileri algıları
toplam puan ortalamaları kadınların erkeklere göre anlamlı düzeyde yüksek
olduğu görülmüştür (p<.05). İletişim becerileri değerlendirme ölçeği toplam
puanı ile onay bağımlılık, empati, başkalarına güven ve duygu farkındalığı
toplam puanları arasında anlamlı düzeyde doğrusal, aynı yönlü ve güçlü ilişki
olduğu sonucuna varılmıştır (p<.05). Yani bireylerin iletişim becerileri
değerlendirme puanları arttıkça onay bağımlılık, empati, başkalarına güven ve
duygu farkındalığı toplam puanlarının da arttığı söylenebilir.

References

  • Anık A (2002). Varoluşçuluk ve İletişim, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 99(1), 99-120.
  • Anık A (2006). İletişim Sosyolojisi için Bir Kavram Önerisi: Temsiliyet Mekanizması, Kamuda Sosyal Politika, 1(1), 73-80.
  • Anık A (2007). İnsan Davranışı, Davranış Biçimlendirme ve İkna. Sendikacılık ve İnsan İlişkileri, 5-6 Mayıs 2007 Memur-Sen Akademisi Seminerleri, Ankara
  • Arslan Y (2016). Kim Daha İyi Empati Kuruyor-Empati Üzerine Mikro Bir Sosyolojik Araştırma, Yaşam Bilimleri Dergisi, 6(2), 51-64.
  • Asunakutlu T (2002). Örgütsel Güvenin Oluşturulmasına İlişkin Unsurlar Ve Bir Değerlendirme, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 1-13.
  • Asunakutlu T (2006). Çalışanlar İle Yöneticiler Arasında Güven Duygusunun Araştırılması: Turizm Sektöründe Bir Uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(4), 16-33.
  • Bebek H (2012). Onay Bağımlılığı Ölçeğinin Geçerlilik Ve Güvenilirlik Çalışması, Npakademi Yayınları, 1(2), 30-35.
  • Bingöl G ve Demir A (2011). Amasya Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri, Göztepe Tıp Dergisi 26(4), 152-159.
  • Çarıkçı İ H ve Atilla G (2009). Erillik/Dişilik Boyutunun Empatik Beceri İle İlişkisi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 1(2), 52.63.
  • Demirel Y (2008). Örgütsel Güvenin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Tekstil Sektörü Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma, Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 15(2), 179-194.
  • Dökmen Ü (2001). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati, 15. Baskı. Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • Dökmen Ü (2005). İletişim Çatışmaları ve Empati, 31. Baskı Sistem Yayıncılık, İstanbul
  • Dökmen Ü (2013). İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayınları, İstanbul
  • Dursun Ö Ö ve Aydın C H (2011). İletişimci Biçimleri Ölçeğinin Türkçeye Çevirisi, Uyarlanması, Geçerlik ve Güvenirliğinin Sağlanması, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(2), 263‐286.
  • Erözkan A (2005). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerini Etkileyen Faktörler, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 135-150.
  • Erözkan A (2009). Lise Öğrencilerinde Kişilerarası İlişki Tarzlarının Yordayıcıları, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 543-551.
  • Gençoğlu C ve Yılmaz M (2013). Duygusal Farkındalık Eğitim Programının Duygu Kontrol Düzeyine Etkisi, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(5), 961-980.
  • Görmüş A Ş Aydın S ve Ergin G (2013). İşletme Bölümü Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Cinsiyet Rolleri Bağlamında İncelenmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 109-128.
  • Görür D (2001). Lise Öğrencilerinin iletişim Becerilerini Değerlendirmelerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Haley J (1988). İletişim, Psikolojik Sorunlar Ve Psikoterapi. Ali Uzunöz (çev), Çark Kitabevi Yayınları, Ankara
  • İmamoğlu S E ve Aydın B (2009). Kişilerarası İlişki Boyutları Ölçeğinin Geliştirilmesi, İstanbul Üniversitesi Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 29(1), 39-64.
  • Karadağ E (2010). Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinde Kullanılan Araştırma Modelleri: Nitelik Düzeyleri ve Analitik Hata Tipleri, Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Koç B Terzi Y ve Gül A (2015). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri İle Kişilerarası Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 369-390.
  • Korkut F (1996). İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 18-23.
  • Korkut F (1997). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi, 5. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir
  • Korkut F (2005). Yetişkinlere Yönelik İletişim Becerileri Eğitimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 143-149.
  • Köksal A (1997). Müzik Eğitimi Alan ve Almayan Ergenlerin Empatik Becerilerinin ve Uyum Düzeylerinin İncelenmesi, Ankara Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara
  • Owen F K ve Bugay A (2014). İletişim Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 51- 64.
  • Önder A Dağal A B ve Şallı D (2015). 5-6 Yaş Çocukları İçin İletişim Becerileri Ölçeği Geçerlik-Güvenirlik Çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-13.
  • Özcan H (2012). Hemşirelerin Empatik Eğilim ve Empatik Becerileri: Gümüşhane Örneği, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(2), 60-68.
  • Pehlivan B K (2005). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma, İlköğretim Online Dergisi, 4(2), 17-23.
  • Siyez D M (2015). Üniversite Öğrencilerinde Onay Bağımlılığı ve Empatinin Sosyal Fayda Aracılığıyla Aşırı İnternet Kullanımına Etkisi, Anatolian Journal of Psychiatry, 16(1), 30-36.
  • Tepeköylü Ö Soytürk M ve Çamlıyer H (2009). Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerisi Algılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 115-124.
  • Yıldırım A (2005). Kişilerin Empatik Eğilimleri İle Boşanma Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 233- 242.
  • Yüksel A (2004). Empati Eğitim Programının İlköğretim Öğrencilerinin Empatik Becerilerine Etkisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 341-354.
  • Yüksel İ ve Adıgüzel A (2012). Atanan ve Atanamayan Öğretmenlerin Eğilim Düzeylerinin Bazı Değişkenler Yönünden İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 287-293
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Sercan Ayhan Sungur

Publication Date July 11, 2018
Submission Date February 1, 2017
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Sungur, S. A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri Algısı İle Kişilerarası İlişki Boyutları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Selçuk İletişim, 11(2), 126-138. https://doi.org/10.18094/josc.289196