Increasingly gaining importance, news about healtcare frequently seen in the content of mass media brings the concept of Healthcare communication to the agenda. Healthcare communication campaigns, which are Public Relations activities, plan to give accurate information about human health and prevent diseases. Taking social benefits into consideration, the Ministry of Health publishes public service ads via mass media for the purpose of raising awareness of the individuals.These ads address the subconscious mind of individuals.In the process of informing individuals, determining the importance of perception and managing perception gives effectiveness to the process.The studies of Healthcare communication cover communication activities related to creating an awareness level about the beliefs, attitudes and behaviors of individuals and society regarding health and guiding them when necessary. The study aims to present how messages transmitted through television, one of the most important mass communication tools, are received by the audience. Reception analysis is a method that aims to illustrate the relationship between the meaning produced by television programs and the meaning produced by the audience. In this audience-based study, the most watched ‘Quit smoking, Not Living’ ,’Let's take action’, ’Rational antibiotic use’ were observed through th reception analysis of public service ads. Ten people from various professional groups have been identified for the research.The perception of individuals was determined by using the in-depth interview method used in understanding research with the identified individuals. During the interview, individuals were asked to evaluate the images, music and colors used in public service ads. As a result , it has been observed that individuals given public service ads are more affected than the ones given real events.
Kitle
iletişim araçlarının içeriğinde daha sık yer bulan ve önemi gün geçtikçe artan
sağlık haberleri, sağlık iletişimi kavramını gündeme getirmektedir. Sağlık
iletişimi birey ve toplum sağlığının gelişmesine katkı sağlamaktadır. Halkla
ilişkiler faaliyeti olan sağlık iletişimi kampanyaları kişilerde sağlıkla
ilgili doğru bilgi vermeyi ve hastalıkların önüne geçmeyi planlamaktadır.
Toplumsal fayda dikkate alınarak, bireylere bilinç edindirme ve farkındalık
kazandırma amaçları ile Sağlık Bakanlığı bireyleri hastalıklar hakkında
bilgilendirmek ve farkındalık oluşturmak için kitle iletişim araçları üzerinden
kamu spotları yayınlamaktadır. Yayınlanan bu spotlar esasında bireylerin
bilinçaltına hitap etmektedir. Bireyleri bilgilendirme işleminde belirlenen
sonuca doğru gidişte, algının ve algının yönetilmesinin öneminin tespit
edilmesi sürece etkinlik kazandırmaktadır. Algılar, beklentiler ve motivasyonel
durumlardan etkilenmektedir. Sağlık iletişimi alanındaki çalışmalar
da bireylerin ve toplumun sağlıkla ilgili inanç, tutum ve davranışlarıyla
ilgili bir farkındalık düzeyi oluşturmak ve gerektiğinde yön vermekle ilgili iletişim
faaliyetlerini kapsamaktadır. Çalışma en önemli kitle iletişim araçlarından
biri olan televizyon yoluyla iletilen mesajların izler kitle tarafından nasıl
alımlandığını ortaya koymayı hedeflemektedir. Alımlama analizileri, kitle
iletişim araçlarında yayınlanan metinlerin izler kitle tarafından nasıl
çözümlendiğine dair bilgilere ulaşmamızı sağlamaktadır. İzleyici temelli bu
çalışmada Sağlık Bakanlığı’nın yayınlamış olduğu bireyler tarafından en çok
izlenen ‘’Sigarayı Bırak Hayatı Bırakma’’,’’Hadi Harekete Geç’’,’’Akılcı
Antibiyotik Kullanımı’’ kamu spotları alımlama analizi yöntemiyle
incelenmiştir. Araştırma için çeşitli meslek gruplarından on kişi belirlenmiş
ve alımlama araştırmalarında kullanılan derinlemesine görüşme yöntemi
kullanılarak bireylerin algısı tespit edilmeye çalışılmıştır. Görüşmede,
izleyicilerden kamu spotlarında kullanılan görüntü, müzik ve renkler ilgili
hazırlanan sorular üzerinden değerlendirmeler istenmiştir. Sonuç olarak izler
kitlenin gerçek olayların verildği kamu spotundan daha çok etkilendiği
gözlenmiştir. Farkındalık oluşturulmak istenen konuda kullanılan görüntülerin
gerçekliği bireyin algısını olumlu yönde etkilemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2018 |
Submission Date | May 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |