Şu soruların üzerinde durmak istiyorum:
(1) Kitle iletişim araçlarının gündem kurmasına dair kanıt nedir? Ya da başka bir deyişle, medyanın, biz düşünmesek bile, neyin önemli olduğu hakkındaki algılarımızı şekillendirmeye ve böylece bize ne hakkında düşüneceğimizi söylemeye eğilimli olduğu sonucunu çıkarabilir miyiz?
(2) Eğer bir medya gündem kurması varsa; bunu, medya manipülasyonunun bir şekli olarak nitelendirmek doğru olur mu? Mevcut ampirik kanıtlarla bu soruları cevaplandırmada ne kadar yol alabiliriz? İnsanların etkinin yapısı ya da kapsamından haberdar olmaksızın etkilenmesi olarak ele almak istediğimiz medya manipülasyonu tanımları konusundaki değişen bu kanıtlar bizi ne kadar aydınlatır?
Öncelikle medya günden kurması sorusunu ele alalım. Genellikle kitle iletişim araçlarının kamu gündemini oluşturduğu sonucuna varmak için yeterli kanıt var mıdır? Yani, medya genellikle hislerimiz, kanaatlerimiz ve tutumlarımızdan farklılaştırılmış olarak, ne düşüneceğimiz hakkında algılarımızı şekillendirir mi? Medyanın belirli sorun ve konular hakkında zaman içinde devam eden vurgusu bu konuların dikkat çekici olarak algılanmasına mı yol açar yoksa, bu konuların toplumdaki vatandaşlar arasındaki önemi mi medyayı yönlendirir?
Bu soruya verilecek acele ve aşırı basitleştirilmiş cevabın evet olacağına inanıyorum. Ancak, demek istediğim sadece belirli halk gruplarına, sorun ve konuların belirli türlerine belirli zaman periyotlarına, Belirli medya ve belirli toplumlara göre onayladığımı söyleyerek bu olumlu cevabı sınırlandırmak istiyorum.
Medyanın gündem kurması hakkındaki sınırlandırılmış inancıma temel aldığım hangi delillerdir? Hem Birleşik Devletler içinde hem de dışında genel kamuların örneklerini içeren bazı medya gündem kurma araştırmaları yapılmasına rağmen, esas olarak Birleşik Devletlerdeki seçmen araştırmasını temel alıyorum.
Özellikle Birleşik Devletlerdeki 1976 Başkanlık seçim kampanyasına ait yıl boyu devam eden bir araştırmanın sonuçları üzerindeki ilk soruya cevabımı temel alsam da, bununla birlikte tamamen farklı üç toplulukta yaklaşık 150 seçmenle 1,100'den fazla görüşmeyi içeren bir araştırma, bütün yıl boyunca binlerce gazete ve televizyon haber hikayesinin içerik analizi ve Chicago'nun bir banliyösündeki seçmenlerle yapılan "özel grup araştırması" (core panel) ndaki derinlemesine mülakatı ve günlük gazetelerin detaylı araştırmasını temel alıyorum. Bu araştırmanın sonuçları, kendim ve araştırmada birlikte çalışan üç kişi Profesör Doris Gdaber, Maxwell McCombs ve Chaim Eyal tarafından yetki verilen ve yeni basılan bir kitapta rapor edilmektedir (Weaver vd., 1981).
Böylece, medya manipülasyonuyla ilgilenen soruların ikinci eğilimini ifade etmeye başlamadan önce, medya gündem kurması konusundaki genel inancımı çeşitli konular hakkında bir belirsizlik yaratsa da, biraz ışık tutacağı ümidiyle bu araştırmanın temel bulgularından bazılarını tartışmak istiyorum.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | May 12, 2014 |
Submission Date | May 12, 2014 |
Published in Issue | Year 2001 Volume: 1 Issue: 4 |