Gerçek, bilinçten bağımsız olarak varolan ya da düşünülen, tasarımlanan, imgelenen şeylere karşıt olarak varolandır. Gerçeklik ise bilenden, bilinçten bağımsız olarak varolan şeylere ilişkin bir özelliktir. İşte bu varolanın özne tarafından algılanmasıyla birlikte, varolan, özne için bir nesne konumuna gelir. Nesneden özneye doğru hızlı bir bilgi akışı başlar. Bu bilgi akışı sonucunda bilinçte oluşan, nesnenin bir kopyası değil, imgesidir.
Belgesel filmin de “gerçekliğin yaratıcı biçimde işlenmesi/yorumlanması” biçiminde tanımlandığı anımsanacak olunursa, buradaki gerçek; özneden bağımsız olarak varolan gerçek ya da gerçeklik değil, nesnedeki özelliklerin öznedeki imgesidir, denebilir. Bir başka söyleyişle sanatçı, algıladığı nesneye ait yapı özelliklerinden hareket ederek bilincinde bir imge yaratır. Belgesel filmin ele aldığı da, bu imge ve bu imgeye ait özelliklerdir. Öznede oluşan imgenin, tasarımın, yargının, düşüncenin kısaca bilgi oluşumunun nesneye uygunluğu da bizi doğru kavramına götürür. Doğrunun elde edilmesi sırasında izlenmesi gereken yol ise bilimsel yöntemdir. Bilimsel bir araştırmanın inanırlığını sınamaya yarayan en temel iki ölçütün ise geçerlik ve güvenirlik olduğu düşünüldüğünde, bu çalışmada geçerli ve güvenilir bir bilimsel araştırma gerçekleştirmek için alınması gereken önlemler tartışılmaya çalışılmıştır.
Gerçek; gerçeklik; imge; doğru; belgesel sinema; bilimsel araştırma yöntemi; geçerlik; güvenirlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | November 19, 2013 |
Submission Date | December 9, 2013 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 4 Issue: 2 |