BibTex RIS Cite

TÜRKİYE'DE LİSANS VE LİSANSÜSTÜ HALKLA İLİŞKİLER EĞİTİMİ: TEZLERİN HALKLA İLİŞKİLER ALANINA KATKISININ KANTİTATİF BİR ÇALIŞMASI (1984-2007)

Year 2008, Volume: 5 Issue: 2, 5 - 14, 19.11.2013

Abstract

Bu makalede Türkiye'deki halkla ilişkiler eğitimi ve Türk üniversitelerinde halkla ilişkiler konularında yazılmış yüksek lisans ve doktora tezleri (1984-2007) disiplin içerisinde tezlerin düzeyleri konusunda bir anlayış elde etmek için incelenmiştir. Çalışılan konular, zamanla artış, tezlerin yazıldığı üniversiteler, dil, cinsiyet, tez danışmanının halkla ilişkiler ile ilgili olup olmadığı, yüksek lisans ve doktora tezlerinin konuları ele alınmıştır. İncelenen toplam 673 tez, sırasıyla Türkiye'deki halkla ilişkiler yüksek lisans ve doktora araştırmasını ele almaktadır. Sonuç, tezlerin halkla ilişkilerin gelişimine, özellikle de teori oluşturmaya katkısının ihmal edilebilir olduğudur. Yazılan tezlerin pratik ya da işlevsel olduğu, halkla ilişkiler teorisiyle ilgili bir tezin bulunmadığı dikkati çekmektedir.

 

References

  • Botan C H & Hazleton V (2006) Public Relations in a New Age, In C H Botan & V Hazleton (eds.), Public Relations Theory II, Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ, pp. 1-18.
  • Botan G M & Taylor M (2004) Public Relations: State of the Field, Journal of Communication, 54 (4), 645-661.
  • Commission on Public Relations Education (1999) Porty of Entry, Available through www.prsa.org
  • Hutton J G (1999) The Definition, Dimensions, and Domain of Public Relations, Public Relations Review, 25 (2), 199-214. http://tez.yok.gov.tr/YokTezSrv?OPER=MAIN PAGE&PAGE=X (July 19, 2007).
  • Molleda J C & Laskin A (2005) Global, International, Comparative And Regional Public Relations Knowledge from 1990 to 2005: A Quantitative Content Analysis of Academic and Trade Publications, Available through www.instituteforpr.com
  • Okay A (2003) Public Relations Education in Turkey, European PR News, 2 (3), 19-27.
  • Okay A & Okay A (2003) Türkiye’de Halkla İlişkiler Sorumluları ile Gazeteciler Arasındaki İlişkiler, In A. Okay, M. Çamdereli & E. Karadoğan (eds.), Halkla İlişkiler Kitabı, İletişim Fakültesi Yayını, İstanbul, pp. 72-105.
  • ÖSYM (2006) T.C. Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi 2006 Yılı Faaliyet Raporu, Available through www.osym.gov.tr
  • ÖSYM (2007a) 2006-2007 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Kitabı, Available through www.osym.gov.tr
  • ÖSYM (2007b) 2007 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, Retrieved from http://www.osym.gov.tr (July 19, 2007)
  • Sallot L M , Lyon L J, Acosta-Alzuru C & Jones K O (2007) From Aardvark to Zebra Redux: An Analysis of Theory Development in Public Relations Academic Journals into the Twenty-First Century, In T.L. Hansen-Horn & B. D. Neff (eds.), Public Relations: From Theory to Practice, Pearson Education, Inc., Boston, pp. 343-387.
  • The Report of the Commission on Public Relations Education (2006) Public Relations Education for the 21st Century, Judy VanSlyke Turk (Ed.), November 2006.
  • Xifra J & Castillo A (2006) Forty Years of Doctoral Public Relations Research In Spain: A Quantitative Study of Dissertation Contribution to Theory Development, Public Relations Review, 32 (3), 302-308.
Year 2008, Volume: 5 Issue: 2, 5 - 14, 19.11.2013

Abstract

References

  • Botan C H & Hazleton V (2006) Public Relations in a New Age, In C H Botan & V Hazleton (eds.), Public Relations Theory II, Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ, pp. 1-18.
  • Botan G M & Taylor M (2004) Public Relations: State of the Field, Journal of Communication, 54 (4), 645-661.
  • Commission on Public Relations Education (1999) Porty of Entry, Available through www.prsa.org
  • Hutton J G (1999) The Definition, Dimensions, and Domain of Public Relations, Public Relations Review, 25 (2), 199-214. http://tez.yok.gov.tr/YokTezSrv?OPER=MAIN PAGE&PAGE=X (July 19, 2007).
  • Molleda J C & Laskin A (2005) Global, International, Comparative And Regional Public Relations Knowledge from 1990 to 2005: A Quantitative Content Analysis of Academic and Trade Publications, Available through www.instituteforpr.com
  • Okay A (2003) Public Relations Education in Turkey, European PR News, 2 (3), 19-27.
  • Okay A & Okay A (2003) Türkiye’de Halkla İlişkiler Sorumluları ile Gazeteciler Arasındaki İlişkiler, In A. Okay, M. Çamdereli & E. Karadoğan (eds.), Halkla İlişkiler Kitabı, İletişim Fakültesi Yayını, İstanbul, pp. 72-105.
  • ÖSYM (2006) T.C. Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi 2006 Yılı Faaliyet Raporu, Available through www.osym.gov.tr
  • ÖSYM (2007a) 2006-2007 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri Kitabı, Available through www.osym.gov.tr
  • ÖSYM (2007b) 2007 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, Retrieved from http://www.osym.gov.tr (July 19, 2007)
  • Sallot L M , Lyon L J, Acosta-Alzuru C & Jones K O (2007) From Aardvark to Zebra Redux: An Analysis of Theory Development in Public Relations Academic Journals into the Twenty-First Century, In T.L. Hansen-Horn & B. D. Neff (eds.), Public Relations: From Theory to Practice, Pearson Education, Inc., Boston, pp. 343-387.
  • The Report of the Commission on Public Relations Education (2006) Public Relations Education for the 21st Century, Judy VanSlyke Turk (Ed.), November 2006.
  • Xifra J & Castillo A (2006) Forty Years of Doctoral Public Relations Research In Spain: A Quantitative Study of Dissertation Contribution to Theory Development, Public Relations Review, 32 (3), 302-308.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Compilation Articles
Authors

Aydemir Okay This is me

Ayla Okay This is me

Publication Date November 19, 2013
Submission Date December 6, 2013
Published in Issue Year 2008 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Okay, A., & Okay, A. (2013). TÜRKİYE’DE LİSANS VE LİSANSÜSTÜ HALKLA İLİŞKİLER EĞİTİMİ: TEZLERİN HALKLA İLİŞKİLER ALANINA KATKISININ KANTİTATİF BİR ÇALIŞMASI (1984-2007). Selçuk İletişim, 5(2), 5-14. https://doi.org/10.18094/si.54411