With the opportunities it provides to reach and disseminate information, the Internet, which entered our lives towards the end of the 20th century and developed in a great speed due to fast globalization, has become an indispensable tool for the field of journalism. This study examines the influence of the Internet on the traditional journalism especially in the context of sports journalism. We emphasized the following: the development process of the Internet based journalism since the second half of the 1990s, the rate of the Internet usage in Turkey and abroad, and the rate of reading newspapers online which is a clear indication of changing attitude of readers from traditional to digital. In addition, we examined four daily sport newspapers, Fanatik, Pas Fotomaç, Efsane Fotospor and Fotogol, between 2007 and 2011 in terms of content analysis, yearly circulation figures and their Internet pages. As a result of the developments of newspapers and their Internet sites, the Internet has enjoyed priority in transmitting the news and reversed the process of news production. As the young generation switches its news reading habit in favor of the Internet, print journalism will lose its traditional ground to the Internet. It will be useful, especially for the field of sports journalism, that it would focus on in depth qualitative analysis, whose focus goes beyond soccer
20. yüzyılın sonlarında günlük hayatımıza giren ve küreselleşme olgusunun da etkisiyle kitle iletişim araçları içinde kısa zamanda hızla gelişen ve etkin olan internet, bilgiye ulaşma ve yayma konusunda sağladığı olanaklarla, habercilik sektörü için vazgeçilmez bir araç olmuştur. Bu araş-
tırmada, internet gazeteciliğinin geleneksel gazeteciliğe etkisi, spor gazeteciliği bağlamında örneklendirilerek tartışılmaya çalışılmıştır. İnternet gazeteciliğinin 1990'ın ikinci yarısından günümüze gelen gelişim süreci, dünyada ve Türkiye'deki internet kullanım oranlarıyla okuyucu tercihlerinin gelenekselden dijitale geçiş eğilimlerini gösteren en önemli verilerden olan gazetelerin internetten okunma oranları irdelenmiştir. Ayrıca 2007-2011 yılları arasında Türkiye'de günlük olarak yayımlanan Fanatik, Pas Fotomaç, Efsane Fotospor ve Fotogol adlı dört ulusal spor gazetesinin içerik analizleri ve yıllık tirajlarıyla birlikte internet siteleri de araştırma kapsamında ele alınmıştır. Gazetelerin ve internet sitelerinin gelişim ve değişimleri sonucunda; internet, sahip
olduğu avantajlar ile haberi iletmede öncelikli bir konuma geçmiş ve haber kaynağı oluşturmadaki etkileşim tersine dönmüştür. Tüketicinin, özellikle de genç okurların içerikle buluşma yolları ve alışkanlıkları değiştikçe yazılı basının geleneksel formlar üzerinden yayın yapması da zorlaşacak-
tır. Özellikle spor basınının klasik yayın politikasını değiştirerek, derinliği olan, iyi incelenip analiz edilmiş, fark yaratan ve futbolun dışındaki branşlara da ağırlık veren bir politika izlemesinde yarar bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | May 6, 2013 |
Submission Date | December 3, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 8 Issue: 1 |