Today environmental problems are rapidly increasing for many reasons such as the rapid population increase, unconscious consumption of natural resources, and intensive industrialization. Especially big cities appear places where environmental problems are the most intensively experienced. Against such a problem which concerns the world in many aspects, all those institutions which are based on sustainability today act with an understanding of social responsibility, organize public relations activities to enhance the levels of sensitivity and consciousness of the public on this matter or support the activities that are organized. Many means are used in public relations activities that are based on influencing the target mass and creating a change in attitudes and behaviors in the desired way and that are organized for these purposes. Festivals are also one of the important means that are used in public relations in terms of their ability to reach broad public masses. Festivals are influential events which draw attention to the region where they are organized and which are admiringly followed by different masses. The organization of a festival in a city depends on the joint work by many institutions such as the municipality, private establishments, and nongovernmental organizations. The main aim of this study is to investigate whether environment-themed festivals are successful means of public relations at the point of enhancing environmental consciousness through a questionnaire study performed for the participants in EcoFest Istanbul - the first international ecology festival of Turkey held in Istanbul on June 8-10, 2012
Günümüzde hızlı nüfus artışı, doğal kaynakların bilinçsizce tüketimi, yoğun sanayileşme vb. birçok
nedenden dolayı çevre sorunları hızla artmaktadır. Özellikle büyük kentler çevre sorunlarının en
yoğun yaşandığı yerler olarak karşımıza çıkmaktadır. Dünyayı birçok yönden ilgilendiren böyle
bir sorun karşısında günümüzde sürdürülebilirliği temel alan tüm kurumlar sosyal sorumluluk
anlayışı içerisinde hareket etmekte, halkın bu konudaki duyarlılık ve bilinç düzeyini arttırmaya
yönelik halkla ilişkiler faaliyetleri düzenlemekte ya da düzenlenen faaliyetlere destek vermektedirler.
Temeli hedef kitleyi etkilemek, istenen yönde tutum ve davranış değişikliği yaratmak olan ve bu amaçlara yönelik olarak düzenlenen halkla ilişkiler faaliyetlerinde birçok araç kullanılmaktadır.
Festivaller de geniş halk kitlelerine ulaşabilmesi açısından halkla ilişkilerde kullanılan önemliaraçlardan biridir. Festivaller düzenlendikleri bölgeye dikkatleri toplayan, farklı kitleler tarafından beğeni ile takip edilen, ses getiren etkinliklerdir. Bir kentte bir festivalin düzenlenmesi belediye,
özel kuruluşlar ve sivil toplum kuruluşları gibi birçok kurumun ortak çalışmasına bağlıdır. Bu çalışmanın ana amacı 8-10 Haziran 2012 tarihleri arasında İstanbul'da gerçekleştirilen ve Türkiye'nin ilk uluslararası ekoloji festivali olan İstanbul EcoFest'e katılanlara yönelik düzenlenen anket çalışması ile çevre temalı festivallerin çevre bilincinin arttırılması noktasında başarılı bir halkla ilişkiler aracı olup olmadığının araştırılmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | January 12, 2013 |
Submission Date | December 3, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 7 Issue: 4 |