Internet is a sort of environment that serves many communication channels together to be used in various public relations practices. In recent years, internet practice with the aim of public relations has increased in art festivals which aggragate artistic events. The opportunities that traditional media serve is lagging behind the ones internet and social media platforms serve in public relations practices of organizations that are responsible for artistic events. In order to figure out what type of communication channels are more effective in reaching the art festival audiences a survey is applied to 20th and 21st Izmir European Jazz Festivals’ patrons. After data analysis it was seen that traditional media channels are lagging behind internet and social media platforms in reaching patrons. But it is found out that the information obtained by the people who have close relations with the patrons and the outdoor advertising materials that were used by İzmir Culture Art and Education Foundation were effective on the patrons besides internet
İnternet halkla ilişkiler uygulamalarının pek çok alanında kullanılan, pek çok iletişim kanalını bir arada sunan bir ortamdır. Sanat etkinliklerini belirli bir sürede bir arada sunan sanat festivallerinde son yıllarda internetin halkla ilişkiler amaçlı kullanımı artmıştır. İnternet ve sosyal medya platformlarının sanat festivallerinin organizatörü olan kurumlara halkla ilişkiler uygulamalarında ve izleyicilere ulaşmada sunduğu olanaklar geleneksel medya kanallarının sunduklarının önüne geçmiştir. Çalışma kapsamında, sanat festivalleri izleyicilerine ulaşmada hangi iletişim kanallarının daha etkili olduğunu saptamak amacıyla 20. ve 21. İzmir Avrupa Caz Festivalleri katılımcılarına bir anket uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi sonucunda internet ve sosyal medya platformlarının izleyiciye ulaşılmasında etkili olduğu, geleneksel medya kanallarının ise internetin gerisinde kaldığı ortaya çıkmıştır. Ancak internetin yanında festivali düzenleyen İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı'nın kullandığı dış mekan tanıtım araçları ve izleyicilerin yakın çevrelerinden edindikleri bilgilerin de internetle birlikte izleyicilerin üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Submission Date | February 3, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 4 |