BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 90 - 103, 01.01.2015

Abstract

The problems we encounter in the society we live in reveal the need for change and the solution proposals related to that. Implementing the idea of change and reaching the desired results is possible by converting the subject idea into a real project. The projects produced as a consequence of the solution seeking can be managed efficiently by virtue of ‘’Project Cycle Management’’ and ‘’Logical Framework Approach’’. Projects are carried out within the framework of correct analysis, comprehensive planning, efficient application and a realistic monitoring/evaluation process. Although high human labour and considerable pecuniary resources are used, most projects give results below expectations. In the light of the experiences lived, it is seen that success in projects is related directly with Human Relations Management, being effective management of the relationships with the project team members and stakeholders, correct communication of messages to the target masses and informing the public effectively and on time. As in every area of our life, ‘’correct communication’’ appears before us as the key to success in project management process also. Within the scope of this thesis; by evaluating which public relations methods can be used in planning and implementation of the prepared projects in a productive and permanent way and the role and importance of these, study will be made on a sample project

References

  • Abay T E ve Ayan Z (2007) Sivil Toplumdan Proje Öyküleri, Sivil Toplum Geliş- tirme Merkezi, Ankara.
  • Barutçugil İ (2008) Proje Yönetimi, Kariyer Yayıncılık, İstanbul.
  • EFQM, “Mükemmellik Modeli” (2010) Türkiye Kalite Derneği Yayını, İstanbul.
  • European Commission - EuropeAid (2002) Project Cycle Management Handbook.
  • European Commission, Project Cycle Management Guidelines (2004) Brussels.
  • FAO (2001) Project Cycle Management Technical Guide, Socio-Economicand
  • Gender Analysis Programme, United Nations. Grandey A A (2000) Emotion Regulation in the Workplace: A New Way to
  • Conceptualize Emotional Labor, Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110. Kusek J Z and Ray C R (2004) Ten Steps to a Results-Based Monitoring and Evaluation System, World Bank, Washington D.C.
  • Newton R (2012) Project Management Step by Step, Pearson Education Limited, London.
  • Sarı V İ (2010) Proje Döngüsü Yönetiminde Etkililik Değerlendirmesi, DPT Uz- manlık Tezi, Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Tekindağ F C (2005) Proje Döngüsü Yönetiminde Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı,
  • Sivil Toplum Geliştirme Merkezi (STGM), Ankara. UNDP, “Proje Yürütme Rehberi” (2007) Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı, Ankara.
  • Yentürk N ve Aksakoğlu Y (2006) Proje Döngüsü Yönetimi I, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.

PROJE YÖNETİMİNDE PAYDAŞ İLİŞKİLERİNİN ROLÜ VE ÖNEMİ

Year 2015, Volume: 8 Issue: 4, 90 - 103, 01.01.2015

Abstract

Yaşadığımız toplumda karşımıza çıkan sorunlar, değişim ihtiyacını ve buna ilişkin çözüm önerilerini ortaya çıkarmaktadır. Değişim fikrinin hayata geçebilmesi ve istenen sonuçlara ulaşılması, söz konusu fikrin gerçek bir projeye dönüştürülmesi ile mümkündür. Çözüm arayışının bir sonucu olarak üretilen projeler, “Proje Döngüsü Yönetimi” ve “Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı” sayesinde etkin yönetilebilmektedir. Projeler; doğru analiz, kapsamlı planlama, etkin uygulama ve gerçekçi izleme/değerlendirme süreci çerçevesinde yürütülmektedir. Yüksek insan emeği ve hatırı sayılır maddi kaynaklar kullanılmasına rağmen çoğu proje beklentilerin altında sonuçlar vermektedir. Yaşanan deneyimlerin ışığında projelerde başarının; proje ekip üyeleri ve paydaşlarla ilişkilerin etkin yönetilmesi, hedef kitlelere mesajların doğru iletilmesi, kamuoyunun etkili ve zamanında bilgilendirilmesi olmak üzere, doğrudan Halkla İlişkiler Yönetimi ile ilgili olduğu görülmektedir. Hayatımızın her alanında olduğu gibi “doğru iletişim”, proje yönetim sürecinde de başarının anahtarı olarak karşımıza çıkmaktadır. 

References

  • Abay T E ve Ayan Z (2007) Sivil Toplumdan Proje Öyküleri, Sivil Toplum Geliş- tirme Merkezi, Ankara.
  • Barutçugil İ (2008) Proje Yönetimi, Kariyer Yayıncılık, İstanbul.
  • EFQM, “Mükemmellik Modeli” (2010) Türkiye Kalite Derneği Yayını, İstanbul.
  • European Commission - EuropeAid (2002) Project Cycle Management Handbook.
  • European Commission, Project Cycle Management Guidelines (2004) Brussels.
  • FAO (2001) Project Cycle Management Technical Guide, Socio-Economicand
  • Gender Analysis Programme, United Nations. Grandey A A (2000) Emotion Regulation in the Workplace: A New Way to
  • Conceptualize Emotional Labor, Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110. Kusek J Z and Ray C R (2004) Ten Steps to a Results-Based Monitoring and Evaluation System, World Bank, Washington D.C.
  • Newton R (2012) Project Management Step by Step, Pearson Education Limited, London.
  • Sarı V İ (2010) Proje Döngüsü Yönetiminde Etkililik Değerlendirmesi, DPT Uz- manlık Tezi, Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Tekindağ F C (2005) Proje Döngüsü Yönetiminde Mantıksal Çerçeve Yaklaşımı,
  • Sivil Toplum Geliştirme Merkezi (STGM), Ankara. UNDP, “Proje Yürütme Rehberi” (2007) Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı, Ankara.
  • Yentürk N ve Aksakoğlu Y (2006) Proje Döngüsü Yönetimi I, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Compilation Articles
Authors

Murat Ünal

Zeliha Ünal This is me

Publication Date January 1, 2015
Submission Date February 3, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Ünal, M., & Ünal, Z. (2015). PROJE YÖNETİMİNDE PAYDAŞ İLİŞKİLERİNİN ROLÜ VE ÖNEMİ. Selçuk İletişim, 8(4), 90-103. https://doi.org/10.18094/si.89047