Nowadays as digital communication technologies are increasingly becoming more predominant in daily life, it is vital to conduct research on the current situation of radio and television broadcasting, which are now described as traditional. Particularly, research on youngsters who are active users of these new media settings highlight a decline in radio and television consumption. Taking these arguments into account, a survey on the tendency of young people to listen to the radio was conducted as part of this study. The research is predicated on questions that were asked to young listeners with regards to what they listen to, when they listen to it, how they listen, which things they listen and why they listen these. According to the findings of the research, as indicated in the leading studies of this field, it was concluded that the primary consumption content in radio is music, they listened to the radio generally 2-4 hours during weekdays and 1-2 hours during weekends, radio was mostly preferred while travelling but depending on the time of the day, late night times were also highly preferred to listen to the radio. Moreover, according to the findings obtained as to why they listen to the radio, it was discovered that radio is considered as a tool to address entertainment, information, mood support and socialization needs
Radio traditional radio broadcasting young adult listeners uses and gratifications approach
Sayısal iletişim teknolojilerinin gündelik yaşamda hakimiyetini giderek arttırdığı günümüzde artık geleneksel kelimesi ile tamlanan radyo ve televizyon yayıncılığının durumunu da araştırmak önemlidir. Özellikle de yeni medya ortamlarının aktif kullanıcısı konumundaki gençlerin medya kullanımları üzerine yapılan araştırmalarda radyo ve televizyon tüketimlerinde bir gerilemeye vurgu yapılmaktadır. Bu çalışmada, bu tür argümanlar da göz önüne alınarak, gençlerin radyo dinleme eğilimleri üzerine bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırmada genç dinler kitlenin, ne dinledikleri, ne zaman dinledikleri, nasıl dinledikleri, neyi dinledikleri ve neden dinledikleri soruları üzerinden hareket edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öncül çalışmalarda da belirtildiği gibi, radyoda birincil tüketim içeriğinin müzik olduğu, radyo dinleme sürelerinin günlük hafta içi 2-4 saat hafta sonları 1-2 saat aralığında gerçekleştiği, radyonun daha çok seyahatler sırasında tercih edildiği ancak gün bölümlerine göre gece saatlerinin dinlemek için daha çok tercih edildiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca radyonun neden dinlendiği ile ilgili elde edilen bulgulara göre radyo, eğlence, bilgi edinme, duygu durumuna destek, sosyalleşme gereksinimlerinden dolayı takip edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Submission Date | February 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 4 |