Conference Paper
BibTex RIS Cite

PROBLEMS OF GENRE-BASED APPROACHES TO DIGITAL GAMES: THE CASE OF PLATFORM GAMES GENRE

Year 2015, Volume: 9 Issue: 1, 363 - 387, 06.08.2015
https://doi.org/10.18094/si.05694

Abstract

Digital games are categorized in different genres such as "action games", "casual games", "art-games" etc. which makes it easy to direct the right target gamer auidence to
the right digital games. But from the perspective of game studies, using these genre conventions is problematic. A genre categorization based on game form and narrative is needed for a critical analysis of games. This paper will elaborate on existing genre approaches in game studies, which are offered as critical alternatives to popular genre conventions. Their validity will be analyzed with selected games from "platform games" genre.

References

  • Aarseth E (2001). Computer Game Studies, Year One, Game Studies: International Journal of Computer Game Research, 1 (1), http://www.gamestudies.org/0101/ editorial.html Erişim tarihi: 20.3.2015
  • Aarseth E (2003) Playing Research: Methodological Approaches to Game Analysis. Computer Game Theory Compendium, G. Calleja (Der.), Güz 2007, IT University of Copenhagen
  • Aarseth E, Smedstad S M ve Sunnana L (2003) A Multidimensional Typology of Games. Digra 2003 Conference Proceedings, Utrecht University, 48-53
  • Akgündüz H, Oral B ve Avanoğlu Y (2006) Bilgisayar Oyunları ve İnternet Sitelerinde Sanal Şiddet Öğelerinin Değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı 171, Yaz 2006, 67-83
  • Armorgames (2014) The Company of Myself, Oyun Sayfası, http://armorgames. com/play/4918/the-company-of-myself, Erişim tarihi: 13.11.2014
  • Bronkhorst Q (2012) Games vs. Movies: Who wins?, http://businesstech.co.za/ news/general/19901/games-vs-movies-who-wins/ Erişim Tarihi: 20.3.2015
  • Dahlskog S Kamstrup A Aarseth E (2009) Mapping the Game Landscape: Locating Genres Using Functional Classification, Breaking New Ground: Innovation in Games, Play and Theory, Digra 2009 Proceedings, http://dspace.mah.se/dspace/bitstream/handle/2043/12205/09287-47544.pdf?sequ ence=2 Erişim tarihi: 13.11.2014
  • Çakır H (2013) Bilgisayar Oyunlarına İlişkin Ailelerin Görüşleri ve Öğrenci Üzerindeki Etkilerinin Belirlenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 2. 138-150
  • Demirbaş Y (2008) Bir İletişim Formu Olarak Bilgisayar Oyunlarında "Auteur Oyun" Kuramı, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Elverdam C ve Aarseth E (2007) Game Classification & Game Design: Construction Through Critical Analysis, Games and Culture, Cilt 2, Sayı 1, 3-22
  • Fencott C Clay J Lockyer M ve Massey P (2012) Game Invaders: The Theory and Understanding of Computer Games, New Jersey: John Wiley & Sons
  • İnal Y ve Kiraz E (2008) Bilgisayar Oyunları İdeoloji İçerir Mi?,Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6( 3), 523-544
  • Jarvinen A (2009) Games Without Frontiers: Methods for Game Studies and Design, VDM Verlag, http://ocw.metu.edu.tr/pluginfile.php/4468/ mod_resource/ content/0/ceit706/week3_new/AkiJarvinen_Dissertation.pdf, Erişim tarihi: 13.11.2014
  • Juul J (2005) Half-Real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds, MIT Pres.
  • Juul J (2010) A Casual Revolution, MIT Pres.
  • Karaaslan İ A (2015) Dijital Oyunlar ve Dijital Şiddet Farkındalığı: Ebeveyn ve Çocuklar Üzerinde Yapılan Karşılaştırmalı Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (36), 806-818
  • Kongregate (2014) Immortall, Oyun Sayfası Okuyucu Yorumları, http://www. kongregate.com/games/Pixelante/immortall?acomplete=immortall Erişim Tarihi: 13.11.2014
  • Maliet S ve Meyer G (2005) The History of The Video Game, Hankbook of Computer Game Studies, J Raessens ve J Goldstein (Ed.), Cambridge ve London: MIT Press, 23-45
  • Parker F (2013) An Art World for Artgames. Loading: The Journal of the Canadian Game Studies Association, 7(11), 41-60
  • Schell J (2008) The Art of Game Design: A Book of Lenses. Burlington: Morgan Kaufmann Publishers
  • Tüker Ç (2014) Video Oyunları Bir Sanat Formu Olabilir mi?, Saraydan Sokağa Oyun, F Özyürek ve G Özturanlı (Ed.), İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 179-198
  • Wolf M J P (2001) Genre and the Video Game,The Medium of the Videogame, M J P Wolf (Ed.), University of Texas Press, 113-134
  • Zimmerman E ve Salen K (2004) Rules of Play: Game Design Fundamentals. Cambridge ve London: MIT Press

DİJİTAL OYUNLARA "OYUN TÜRÜ" YAKLAŞIMLARININ SORUNLARI: "PLATFORM OYUNLARI" TÜRÜ ÖRNEĞİ

Year 2015, Volume: 9 Issue: 1, 363 - 387, 06.08.2015
https://doi.org/10.18094/si.05694

Abstract

Dijital oyunlar popüler anlamda "aksiyon oyunları", "gündelik oyunlar"  ve "sanat oyunları" gibi türsel kategoriler altına yerleştirilmekte ve bu tür ifadeleri ile belirli bir oyuncu kitlesi oyunlara yönlendirilmektedir. Ancak akademik çalışmalar açısından bu ve benzeri "tür yaklaşımları" sorunlar ortaya koymaktadır. Oyunların incelenmesinde oyun biçimi ve anlatı açısından daha sağlıklı bir tür yaklaşımına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu doğrultuda varolan tür yaklaşımları eleştirel olarak incelenecek ve oyun araştırmalarında popüler oyun türlerine yanıt olarak ortaya atılmış tür analizlerinin yeterliliği "platform oyunları" türü örneğine bakılarak değerlendirilecektir.

References

  • Aarseth E (2001). Computer Game Studies, Year One, Game Studies: International Journal of Computer Game Research, 1 (1), http://www.gamestudies.org/0101/ editorial.html Erişim tarihi: 20.3.2015
  • Aarseth E (2003) Playing Research: Methodological Approaches to Game Analysis. Computer Game Theory Compendium, G. Calleja (Der.), Güz 2007, IT University of Copenhagen
  • Aarseth E, Smedstad S M ve Sunnana L (2003) A Multidimensional Typology of Games. Digra 2003 Conference Proceedings, Utrecht University, 48-53
  • Akgündüz H, Oral B ve Avanoğlu Y (2006) Bilgisayar Oyunları ve İnternet Sitelerinde Sanal Şiddet Öğelerinin Değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı 171, Yaz 2006, 67-83
  • Armorgames (2014) The Company of Myself, Oyun Sayfası, http://armorgames. com/play/4918/the-company-of-myself, Erişim tarihi: 13.11.2014
  • Bronkhorst Q (2012) Games vs. Movies: Who wins?, http://businesstech.co.za/ news/general/19901/games-vs-movies-who-wins/ Erişim Tarihi: 20.3.2015
  • Dahlskog S Kamstrup A Aarseth E (2009) Mapping the Game Landscape: Locating Genres Using Functional Classification, Breaking New Ground: Innovation in Games, Play and Theory, Digra 2009 Proceedings, http://dspace.mah.se/dspace/bitstream/handle/2043/12205/09287-47544.pdf?sequ ence=2 Erişim tarihi: 13.11.2014
  • Çakır H (2013) Bilgisayar Oyunlarına İlişkin Ailelerin Görüşleri ve Öğrenci Üzerindeki Etkilerinin Belirlenmesi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 2. 138-150
  • Demirbaş Y (2008) Bir İletişim Formu Olarak Bilgisayar Oyunlarında "Auteur Oyun" Kuramı, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Elverdam C ve Aarseth E (2007) Game Classification & Game Design: Construction Through Critical Analysis, Games and Culture, Cilt 2, Sayı 1, 3-22
  • Fencott C Clay J Lockyer M ve Massey P (2012) Game Invaders: The Theory and Understanding of Computer Games, New Jersey: John Wiley & Sons
  • İnal Y ve Kiraz E (2008) Bilgisayar Oyunları İdeoloji İçerir Mi?,Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6( 3), 523-544
  • Jarvinen A (2009) Games Without Frontiers: Methods for Game Studies and Design, VDM Verlag, http://ocw.metu.edu.tr/pluginfile.php/4468/ mod_resource/ content/0/ceit706/week3_new/AkiJarvinen_Dissertation.pdf, Erişim tarihi: 13.11.2014
  • Juul J (2005) Half-Real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds, MIT Pres.
  • Juul J (2010) A Casual Revolution, MIT Pres.
  • Karaaslan İ A (2015) Dijital Oyunlar ve Dijital Şiddet Farkındalığı: Ebeveyn ve Çocuklar Üzerinde Yapılan Karşılaştırmalı Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (36), 806-818
  • Kongregate (2014) Immortall, Oyun Sayfası Okuyucu Yorumları, http://www. kongregate.com/games/Pixelante/immortall?acomplete=immortall Erişim Tarihi: 13.11.2014
  • Maliet S ve Meyer G (2005) The History of The Video Game, Hankbook of Computer Game Studies, J Raessens ve J Goldstein (Ed.), Cambridge ve London: MIT Press, 23-45
  • Parker F (2013) An Art World for Artgames. Loading: The Journal of the Canadian Game Studies Association, 7(11), 41-60
  • Schell J (2008) The Art of Game Design: A Book of Lenses. Burlington: Morgan Kaufmann Publishers
  • Tüker Ç (2014) Video Oyunları Bir Sanat Formu Olabilir mi?, Saraydan Sokağa Oyun, F Özyürek ve G Özturanlı (Ed.), İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 179-198
  • Wolf M J P (2001) Genre and the Video Game,The Medium of the Videogame, M J P Wolf (Ed.), University of Texas Press, 113-134
  • Zimmerman E ve Salen K (2004) Rules of Play: Game Design Fundamentals. Cambridge ve London: MIT Press
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Compilation Articles
Authors

Yavuz Demirbaş

Publication Date August 6, 2015
Submission Date November 15, 2014
Published in Issue Year 2015 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Demirbaş, Y. (2015). DİJİTAL OYUNLARA "OYUN TÜRÜ" YAKLAŞIMLARININ SORUNLARI: "PLATFORM OYUNLARI" TÜRÜ ÖRNEĞİ. Selçuk İletişim, 9(1), 363-387. https://doi.org/10.18094/si.05694