11 Eylül 2001 tarihinde gerçekleştirilen terör saldırıları, başta ABD olmak üzere dünyanın çeşitli coğrafyalarında birtakım politik, askeri, ekonomik ve toplumsal dönüşümlere neden olmuştur. Bu değişim ve dönüşümün sanatsal alanında, sinema oldukça önemli bir yer kaplamaktadır. Büyük ölçüde ABD'nin politikalarını ve ideolojisini temsil eden Hollywood sineması, bahsedilen gelişmelerin önemli aktörlerinden biri haline gelmiştir. Bu bağlamda 11 Eylül sonrasında birçok film, kapalı ya da açık biçimde bu toplumsal travmayı ele almıştır. Çalışmada, yukarıdaki gerçekliğin bir izdüşümü olarak 11 Eylül sonrasında Hollywood'da üretilen büyük bütçeli ve geniş kitlelere ulaşan çizgi roman uyarlamaları ve mitoloji kökenli filmler incelenecek ve bu filmlerdeki 11 Eylül yansımaları araştırılacaktır. Araştırmanın kuramsal temeline Jungcu yaklaşım rehberlik edecektir. Carl Gustav Jung adlı psikiyatr, kurucusu olduğu Analitik Psikoloji ve bununla bağlantılı kolektif bilinçdışı olgusuyla başta psikoloji olmak üzere, disiplinerarası çalışmalarda sıkça başvurulan bir kuramcıdır. Jung'un çalışmalarında ele aldığı arketipler, (başta persona ve gölge olmak üzere) birçok sinema filmi çözümlenmesinde karşımıza çıkmaktadır. Sonuç olarak bu çalışmada sinema-analitik psikoloji ilişkisi temel alınarak, başta 300 Spartalı ve Kara Şövalye olmak üzere; Hollywood'da üretilen ve 11 Eylül'le sıkça bağdaştırılan filmlerdeki mitolojik yaklaşımlar ve arketiplerin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | August 6, 2015 |
Submission Date | April 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 9 Issue: 1 |