In the Second World War, the posters were effectively used by the Axis Powers (Germany, Japan, Italy) and Allied Powers (USA, UK, USSR) for propaganda purposes. In this process, propaganda posters had an important role in creating the enemy and friend perceptions in the public opinion of the countries. Especially, it was known that the Italian Social Republic (1943-1945), led by Fascist Leader Benito Mussolini, in the influence of Nazi Germany, used propaganda posters in creating the enemy and friend perceptions. In this study, eight propaganda posters from the 58 most effective propaganda posters in the period of the Italian Social Republic which were determined by Musil Brescia were analyzed, using the purposeful sampling method in creating the enemy and friend perceptions, using the semiotic analysis which is one of the qualitative research methods. The analyzed posters were examined in the dimension of detonation and connotation revealed by the French Semiotician Roland Barthes, and tried to explain the secret messages to be given on the posters. In addition, while the enemy perception was being created within the posters, it was tried to show which metaphors were used, which metonym were utilized, and which myths were tried to be constructed in creating the enemy and friend perceptions.
İkinci
Dünya Savaşı'nda posterler gerek Mihver Devletleri (Almanya, Japonya, İtalya),
gerekse Müttefik Devletler (ABD, İngiltere, SSCB) tarafından propaganda amaçlı
etkin bir şekilde kullanılmıştır. Bu süreçte propaganda posterleri, ülkelerin
kamuoyları nezdinde düşman ve dost algısı oluşturmada önemli bir işleve sahip
olmuştur. Özellikle Nazi Almanyası'nın nüfuzu içerisinde Faşist Lider Benito
Mussolini önderliğinde kurulan İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin (1943-1945) dost
ve düşman algısı oluşturmada propaganda posterlerinden yararlandığı
görülmüştür. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden göstergebilimsel
analiz yöntemi kullanılarak, dost ve düşman algısı oluşturması bağlamında Musil
Brescia'nın tespit ettiği İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'ne ait dönemin en etkili
58 propaganda posteri içerisinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak
belirlenen 8 propaganda posteri incelenmiştir. İncelenen posterler Fransız
Göstergebilimci Roland Barthes'ın ortaya koyduğu düzanlam (detonation) ve
yanalam (connotation) boyutunda analiz edilerek, posterlerde verilmek istenen
gizli mesajlar açıklanmaya çalışmıştır. Bunun yanında posterler içerisinde
düşman algısı oluşturulurken hangi metaforların kullanıldığı, hangi
metonimlerden yararlanıldığı ve dost ve düşman algısı oluşturulurken hangi
mitlerin inşa edilmeye çalışıldığı ortaya konmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2018 |
Submission Date | February 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 2 |