Public service announcements (PSAs), which are prepared in the fields of education, health, community development and protection of cultural heritage, is composed of educative and informative multimedia contents. PSAs aim a direct change at audience's thoughts or behaviours in the fields that social benefit is targeted. This alteration can be occur via expanding awareness, changing the wrong perception, encouraging a behaviour aimed to be achieved or developing an idea which can strengthen the social coherence. In Turkey, PSAs, which are prepared by public enterprises, various foundations and private institutions to mention about different themes, are broadcasted via radios and televisions. A great extent of budget is reserved for PSAs and it is an important topic of research how far PSAs have reached their goals. Within the scope of this study, we made a choice between the PSAs which are recommended to be broadcast by Turkish Radio and Television Supreme Council (RTÜK) in 2018 and we aimed to detect to what extent behavioral change and change in thought is achieved by chosen PSAs in target audience. In this study, although PSAs succeded in changing some perceptions and thoughts, it is insufficient in some other areas. Furthermore, the results of the study point out that it is a need to work meticulously on some fields such as fiction, visual effects, voiceover, music, simplicity and comprehensibility, striking messages in the process of preparing PSAs.
Eğitim,
sağlık, toplumsal kalkınma ve kültürel mirasın korunması gibi alanlarda
hazırlanan kamu spotları, eğitici ve bilgilendirici niteliklere sahip
multimedya içeriklerden oluşmaktadır. Kamu spotları toplumsal bir faydanın
amaçlandığı alanlarda izleyicide ya da dinleyicide doğrudan bir düşünce veya
davranış ile ilgili değişimin gerçekleşmesini hedeflemektedir. Bu değişim; bir
konu hakkında farkındalığın arttırılması, yanlış bir algının değiştirilmesi,
kazandırılmak istenilen bir davranışın teşvik edilmesi, toplumsal birlikteliği
güçlendirilecek bir düşüncenin geliştirilmesi şeklinde gerçekleşebilmektedir.
Ülkemizde kamu kurumları, çeşitli vakıflar ve bazı özel kuruluşlar tarafından
farklı temaları konu edecek şekilde hazırlanan kamu spotları, radyo ve televizyonlar
aracılığıyla yayınlanmaktadır. Planlanma, hazırlanma ve yayınlanma aşamalarında
önemli bütçelerin ayrıldığı kamu spotlarının hedeflerine ne ölçüde ulaştıkları
önemli bir araştırma konusudur. Bu çalışma kapsamında Radyo Televizyon Üst
Kurumu (RTÜK) tarafından 2018 yılı içerisinde yayınlanması tavsiye edilen kamu
spotları arasından seçim yapılarak, seçilen kamu spotlarının hedeflenen kitlede
istenilen düşünce ya da davranış değişikliğini ne ölçüde gerçekleştirdiğinin
tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında ele alınan kamu spotlarının
bazı algı ve düşünceleri değiştirmede etkili olduğu görülürken, bazı konularda
yetersiz kaldığı görülmüştür. Ayrıca çalışmanın bulguları kamu spotlarının
hazırlanması sürecinde kurgu, görsel efektler, seslendirme, müzik, sadelik ve
anlaşılırlık, çarpıcı mesajlar gibi konuların üzerinde titizlikle çalışılması
gerektiğine işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social |
Journal Section | Research Articles |
Authors |
|
Publication Date | July 11, 2018 |
Application Date | April 11, 2018 |
Acceptance Date | July 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018, Volume 11, Issue 2 |