Orientalist and islamophobic thought plays an important role in the construction of me and other concepts in conventional or Western cinema and in the production of a negative perception of the other in the minds. Western geography in order to present Muslim, Turkish and Eastern geography as the other, and to perform various political and religious activities on this axis, it produces characters, communication spaces and distopic times in the context of classical orientalism and new orientalism, or islamophobic thinking. In these film elements, the west positions itself as “I” and the east as “the other”. The Occidental imagination, discourse and thought are very important to the East against Western cinema, self orientalist or indigenous islamophobic based film elements and constructions. In the shortest way, oxidentalism can be defined as creating a perception of the West and the West from the Eastern point of view and managing that perception in this context. Thus, oxidentalism can function as an important act of the East against a Western-based perception and consent management. This study will be evaluated in the context of the representation of coup and coup attempts in the media. From these concepts, it is examined how the view of orientalist and islamophobic thinking is presented through cinematic images. The Kurtlar Vadisi Vatan film, which built cinematic time, space, character design and discourse upon the 15 July coup attempt, is considered as a practice in which oxidentalist perspective is produced and analyzed on the basis of discourse analysis. Discourse analysis is frequently preferred in film studies. In this study, discourse analysis is used because discourse analysis aims to reveal the context of discourse in film narrative, reveals positive and negative views about “me” and “the other”, analyzes which groups are in which power relations.
Oryantalist ve islamofobik düşünce, konvansiyonel ya
da Batı kaynaklı sinemada ben ve öteki kavramlarının inşa edilmesinde ve
zihinlerde ötekiye dair olumsuz bir algının üretilmesinde önemli bir düşünsel
ardalan olarak sürekli rol oynar. Klasik oryantalizmden yeni oryantalizme ya da
bu bağlamda değerlendirilmesi gereken islamofobik düşünce temelinde Batı;
Müslüman, Türk ve Doğu coğrafyasını öteki olarak sunabilmek ve bu eksende
çeşitli politik ve dini eylemlerini edimselleştirebilmek adına filmik öğeler
olan karakterler, iletişim mekânları ve distopik zamanlar tasarlar. Bu filmik
öğeler içinde Batı kendini “ben”, Doğu’ya dair olan unsurları ise “öteki”
olarak konumlandırır. Batı kaynaklı sinemaya, self oryantalist ya da yerli
islamofobik temelli filmik öğelere ve inşalara karşı oksidentalist imgelem,
söylem ve düşünce ise oldukça önem arz eder. En öz bir şekilde Doğu bakış
açısıyla Batılı ve Batı hakkında bir algı oluşturmak (öteki) ve bu eksende bu
algıyı yönetmek olarak tanımlanabilecek olan oksidentalist bakış açısı, Batı
temelli bir algı ve rıza yönetimine karşı Doğu’nun başvurduğu önemli bir
eyleyen olarak işlev görebilmektedir. Bu kavramlardan hareketle darbelerin ve
darbe girişimlerinin medyadaki temsili bağlamında değerlendirilecek olan bu
çalışmada oryantalist ve islamofobik düşünceye karşı oksidentalist bakış
açısının sinemasal imajlar üzerinden nasıl sunulduğu irdelenmektedir. 15 Temmuz
darbe girişimi üzerine sinemasal zamanını, uzamını, karakter tasarımını ve
söylemini inşa eden Kurtlar Vadisi Vatan filmi, oksidentalist bakış açısının
üretildiği bir pratik olarak değerlendirilerek ele alınmakta ve söylem analizi
temelinde çözümlenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2019 |
Submission Date | October 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |