ndividuals interacting in social life are guiding each other's opinions voluntarily or involuntarily and are mutually influential in each other's decision process. With the emergence of digitalization and new communication technologies, the necessity of concurrency and spatial unity for the interaction of individuals has disappeared. The contents created in different periods of time by people who have various qualities located in any corner of the global village have been determining the behaviors of individuals with their attitudes and opinions. The corporate structures, which are aware of the possibility of the digital world, have also digitized marketing and brand communication activities, such as many other activities. They started to take advantage of influencers in order to manage the target audience's perception in order to achieve a number of goals from image and reputation management to digital marketing activities aimed at increasing sales. The aim of this study is to focus on the influencers as a marketing and brand communication tool of the digital age and to put forward the general convictions, the requested criteria and the reasons for following. According to the findings obtained from the field research conducted on the students of Suleyman Demirel University, the criteria that requested in influencers can be evaluated in three dimensions: criteria for style, physical appearance and competence; the reasons for being followed can be categorized as reasons for acquiring information, having a pleasant time, individual satisfaction and interaction and these criterias are presented as a context of socio-demographic characteristics.
Toplumsal yaşam içerisinde etkileşim
halindeki bireyler, birbirlerinin kanaatlerini istemli/istemsiz yönlendirmekte,
karar süreçleri üzerinde etkili olmaktadır. Dijitalleşme ve yeni iletişim
teknolojilerinin ortaya çıkmasıyla kişilerin etkileşimi için eşzamanlılık ve mekânsal
birliktelik şartı ortadan kalmış, küresel köyün herhangi bir köşesinde yer alan
çok çeşitli nitelikteki insanlar tarafından farklı zaman dilimlerinde
oluşturulan içerikler ilgili bireylerin tutum ve kanaatleri üzerinde
belirleyici rol oynayarak davranışlarına yön verir duruma gelmiştir. Dijital
dünyanın söz konusu imkanının farkında olan kurumsal yapılar diğer birçok
etkinliği gibi pazarlama ve marka iletişimi faaliyetlerini de dijital ortama
aktarmışlardır. Kurumsal yapılar, kurumsal imaj ve itibar yönetiminden
satışları artırmaya dönük dijital pazarlama faaliyetlerine varıncaya dek çok
sayıda amacı gerçekleştirmek üzere hedef kitle algısını yönetmeye dönük
etkileyicilerden faydalanmaya başlamışlardır. Buradan hareketle çalışmada, etkileyicilere
dijital çağın bir pazarlama ve marka iletişim aracı olarak odaklanılmakta, bu
kişilere ilişkin genel kanaatleri, aranılan kriterleri ve takip edilme
nedenlerini ortaya koyma amacı taşınmaktadır. Süleyman Demirel Üniversitesi
öğrencileri üzerinde gerçekleştirilen alan araştırmasından elde edilen bulgular
doğrultusunda, etkileyicilerde aranan kriterlerin, tarza, fiziki görünüşe ve
yetkinliğe ilişkin kriterler olmak üzere üç boyutta değerlendirilebileceği;
takip edilme nedenlerinin ise, bilgi edinme, hoşça vakit geçirme, bireysel
tatmin ve etkileşim temelli nedenler şeklinde kategorize edilebileceği,
sosyo-demografik özellikler bağlamında yapılan karşılaştırmalarla birlikte ortaya
konulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2019 |
Submission Date | March 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 2 |