In the history of feminist movement, each feminist wave has struggled to develop the statusof women in social, public and business life. The works of feminist theoreticians and writers both provided a base for social change, and gave an historical account of the social and cultural acquisitions that women had in each wave. The increased socio-economic, political and cultural power of women also led the changes in the representation of women in the media. In this regard, the second wave of feminism encouraged new and fair gender representations in the media, indicating the changing status of women. This study aims to investigate how second wave feminism caused a change in the representation of women in cosmetics advertisements. It takes a visual critical approach to the advertisements which draw inspiration from feminist theoretical ideas, concerns and themes, and analyses advertisements featuring new working women free from traditional essentialist roles. The advertisements were chosen with purposive sampling (theory based sampling) for analysis. The findings of the research shows that the visual-textual design of the cosmetic advertisements of the period coincides with the second wave feminist ideas, concerns and themes on public space, business, working women, marriage, family, equity, sexism, and sexuality.
Feminist
hareketin tarihi içinde, her bir feminist dalga toplumsal ve kamusal alanda ve
iş yaşamı içinde kadının konumunun geliştirilmesine yönelik mücadele vermiştir.
Feminist kuramcıların ve yazarların çalışmaları hem toplumsal değişim için bir
temel sağlamış hem de kadınların her bir dalga içindeki toplumsal ve kültürel
kazanımlarının tarihsel olarak açıklanmasına olanak tanımıştır. Kadının artan
sosyo-ekonomik, politik ve kültürel gücü aynı zamanda kadının kitle iletişim
araçlarındaki temsilinde de değişikliklere yol açmıştır. Bu açıdan, ikinci
dalga feminizm kitle iletişim araçlarında yeni ve daha dürüst kadın
temsillerinin yer almasını teşvik etmiştir. Bu çalışma ikinci dalga feminizmin
kozmetik reklamlarındaki kadın temsillerinde nasıl bir değişime neden olduğunu
incelemektedir. Çalışmada feminist kuramsal düşüncelerden, kaygılardan ve
temalardan ilham alan reklamlar görsel eleştirel bir yaklaşımla ele alınmakta,
geleneksel özcü rollerinden kurtulmuş yeni çalışan kadını gösteren reklamlar
incelenmektedir. Çözümlenen reklamlar amaçlı örneklem (kurama dayalı örneklem)
ile seçilmiştir. Araştırmanın sonuçları, dönemin kozmetik reklamlarının
görsel-metinsel tasarımının ikinci dalga feminizmin kamusal alan, iş, çalışan
kadın, evlilik, aile, eşitlik, cinsiyetçilik ve cinsellik ile ilgili
düşünceleri, kaygıları ve temaları ile örtüştüğünü göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 27, 2020 |
Submission Date | March 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 1 |