This paper focuses on the accessibility of television news for viewers with sensory impairment. Based on a qualitative analysis of a sample of 20 news items broadcast on 15 different channels, the paper aims to illustrate that accessibility is directly influenced by the properties and organization of signs presented through the visual and auditory communication channels. Experimental findings of former studies indicate that corresponding auditory-verbal and visual content which reinforce each other help viewers recall the message correctly. Lack of channel correspondence and a screen design with too many areas of interest distract attention and reduce information recall. The data of the present study suggest that a mismatch between auditory and visual signs may have an adverse effect on accessibility. On the other hand, selecting highly relevant visuals that reinforce the verbal message and synchronizing them with subtitles that emphasize key points may enhance accessibility. Therefore, it is argued that more accessible news for everyone can be achieved provided that the signs concerned are organized by making use of channel correspondence and audiovisual redundancy during the news production process in accordance with universal design.
Media Accessibility Channel Correspondence Audiovisual Redundancy Sensory Impairment Universal Design
Bu çalışmada televizyon haberlerinin duyusal engeli olan izleyiciler açısından erişilebilirlik düzeyi ele alınmıştır. 15 farklı kanala ait 20 haberden oluşan örneklem, nitel yöntemle çözümlenerek erişilebilirliğin görsel ve işitsel iletişim kanallarından sunulan göstergelerin nitelik ve düzenleniş biçiminden doğrudan etkilendiği gösterilmeye çalışılmıştır. Önceki araştırmaların deneysel bulgularına göre, birbirini pekiştiren işitsel-sözel ve görsel içerik, haberin iletisinin doğru anımsanmasına katkıda bulunmaktadır. Görüntü-ses uyumsuzluğu ve çok sayıda ilgi merkezi içeren ekran tasarımıysa dikkat dağıtarak iletinin anımsanmasını güçleştirmektedir. Bu çalışmanın verileri, kanallararası uyumsuzluğun erişilebilirliği olumsuz yönde etkileyebileceğini göstermiştir. Sözel iletiyi pekiştiren görsellerin seçilerek haberin anafikrini veren altyazılarla anuyumlu olarak sunulması ise erişilebilirliği arttırabilir. Bu nedenle, haber göstergelerinin, evrensel tasarım ilkesi doğrultusunda haber üretim sürecinde, kanallararası uyum ve görsel-işitsel artıklıktan yararlanılarak düzenlendiği takdirde herkes için daha erişilebilir haberler sunulabileceği savı ileri sürülmüştür.
medya erişilebilirliği televizyon haberleri kanallararası uyum görsel-işitsel artıklık duyusal engel evrensel tasarım
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2020 |
Submission Date | February 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 2 |