Established in 1929, National Economy and Saving Society realized important communicative efforts for public relations history of Turkey, to sustain new consumption norms and habits by citizens based on the economic polices during 1930s. In this study, public relations practices of National Economy and Saving Society is examined in the frame of cultural-economic model developed from circuit of culture. National Economy and Saving Society’s public relations practices during 1930’s to encourage the use of domestic goods and thrift are analyzed by historical case study approach and through moments of circuit of culture- production, regulation, representation, identity and consumption.
Public Relations history circuit of culture cultural-economic model National Economy and Saving Society Historical Case Study
1929 yılında kurulan Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti, 1930’lu yıllarda dönemin iktisat politikasına uygun olarak vatandaşlarda yeni tüketim normunun ve alışkanlıklarının benimsenmesini sağlamak amacıyla, Türkiye halkla ilişkiler tarihi için önem taşıyan iletişimsel çalışmalar yürütmüştür. Bu çalışmada Cemiyetin halkla ilişkiler çalışmaları, kültürel devinim yaklaşımını temel alan kültürel-ekonomik model çerçevesinde incelenmiştir. Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti’nin 1930’lu yıllarda yerli malı kullanımının ve tasarrufta bulunmanın teşvikini sağlamak için planladığı ve uyguladığı halkla ilişkiler çalışmaları kültürel devinimin üretim, temsil, düzenleme, kimlik ve tüketim uğrakları bağlamında tarihsel vaka incelemesi yöntemiyle analiz edilmiştir.
kültürel-ekonomik model Halkla ilişkiler tarihi kültürel devinim Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti tarihsel vaka analizi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2020 |
Submission Date | March 5, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 2 |