The issue of “the characteristics that an ideal human being should possess” has been a matter of debate for ages in each and every society. In this context, it is aimed in this study to make an assessment to that effect by elaborating the requirements needed to raise individuals with a well-balanced and healthy character in terms of body, mind, morality, spirit and emotion pursuant to the Turkish Basic Law on National Education, with regard to Maslow’s hierarchy of needs theory. Maslow’s hierarchy of needs theory, which categorizes the needs of an individual into five categories, that are from bottom-up “physiological needs, safety needs, love and belonging needs, esteem needs, and self-actualization needs”, can be a useful tool as it can provide a more holistic approach in determination of the characteristics that an ideal human being should possess. Maslow’s hierarchy of needs theory may also be useful in clarification of the position of an individual who sees him/herself, or feels as, insufficient in any given aspect. In conclusion, it is recommended of, and expected from, the families and the experts in the field of education to provide guidance to the young generation, taking into account the five dimensions specified in the Turkish Basic Law on National Education numbered 1739, which are body, mind, morality, spirit and emotion.
Maslow’s Hierarchy of Needs Self-Actualization Educational Philosophy Turkish Basic Law on National Education numbered 1739 Physical and Mental Education
Toplumların “nasıl bir insan profili hedeflediği”, insanlık tarihi boyunca eğitim felsefesi ve eğitim yönetimi açısından tartışılan önemli bir konu olmuştur. Bu çalışma, Türk Milli Eğitim Temel Kanunu’na göre bedenen, zihnen, ahlaki, ruhsal ve duygusal yönden dengeli ve sağlıklı bir şekilde gelişmiş bir karaktere sahip bireyler yetiştirmek için gerekli olan gereksinimleri, Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramıyla açıklayarak bu yönde bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır. Maslow’a göre bireyin sırayla “fiziksel, güvenlik, ait olma ve sevgi, değer ve kendini gerçekleştirme” basamaklarından oluşan ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramı nasıl bir insan sorusuna daha bütüncül bir cevap verecektir. Kendini herhangi bir boyutta yetersiz gören ve hisseden bireyin bu sorununa da ışık tutacaktır. Bu nedenle ailelerin ve eğitim alanındaki uzmanların bireylerin eğitiminde 1739 sayılı eğitim yasasında belirtilen beş (beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu) boyutu dikkate alarak bir otorite ve yol gösterici olmaları beklenmektedir.
Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi kendini gerçekleştirme eğitim felsefesi 1739 Sayılı Türk Milli Eğitim Temel Kanunu beden ve ruh eğitimi beden ve ruh eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 26, 2021 |
Acceptance Date | May 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |