In this experimental study, the effect of teaching Turkish with games
method on the academic achievement of fourth grade students in
elementary school 4th class was investigated. For this purpose, one of the
4th grades of a primary school in the Mediterranean region was selected
chosen as an experimental and other control group. The total number of
students constituting the research group is 38. In the experimental group,
teaching method of games was used; however, in the control group the
teacher follows the instructions in the guidebook were used while teaching
Turkish to fourth graders. In this study, both group readiness test before the
experiment and both groups final success test were applied after the
application. In the statistical evaluation of the data, t-test was used for two
categorical variables and one way Anova was applied for those variables
that contained more than two categorical variables such as mothers'
educational status and fathers' educational status. According to the
findings obtained in this study, there was a significant difference in favor
of the experimental group and no significant difference was found in
academic achievement according to gender and education level of the
family
Bu deneysel araştırmada İlkokul 4. sınıf Türkçe dersinde oyunla öğretim
yönteminin dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi
araştırılmıştır. Bu amaçla Akdeniz bölgesindeki bir ilkokulun 4.
sınıflarından biri deney ve diğeri kontrol grubu olacak şekilde seçkili
olarak belirlenmiştir. Araştırma grubunu oluşturan toplam öğrenci sayısı
38’dir. Dersler deney grubunda oyunla öğretim yöntemine, kontrol
grubunda öğretmen kılavuz kitabındaki yönergelere uygun işlenmiştir. Bu
araştırmada deney öncesi her iki gruba hazırbulunuşluk testi ve uygulama
sonrasında her iki gruba son başarı testi uygulanmıştır. Verilerin
istatistiksel olarak değerlendirilmesinde iki kategorili değişkenler için t
testi, anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu gibi ikiden fazla kategori
içeren değişkenlerde tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Bu
araştırmada elde edilen bulgulara göre, deney grubu lehine anlamlı
farklılık bulunmuş, cinsiyet ve ailenin eğitim durumuna göre akademik
başarılarında ise anlamlı farklılık bulunamamıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Acceptance Date | September 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 - JOSSE |