Research Article
BibTex RIS Cite

Social Studies Teachers' Views on the Contribution of Academic Research to Their Professional Development

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 65 - 80, 31.05.2025
https://doi.org/10.53047/josse.1695847

Abstract

The views and thoughts of Social Studies Teachers on the contribution of academic research, especially master's and doctoral theses, to their professional development were examined within the scope of the study. Within the scope of the research, face-to-face interviews were conducted with 20 Social Studies Teachers working in Yozgat province by asking interview questions prepared by the researcher. The answers obtained were analyzed with the content analysis method. Striking results as a result of the data analysis are that Social Studies Teachers do not conduct academic research, and when they want to conduct any scientific research, whether related to their field or outside of it, the first source they turn to is the internet. Yıldırım, İlhan, Şekerci and Sözbilir (2013) emphasized the importance of teachers following academic research for their professional development. Can (2004) stated that an idealistic teacher always questions his/her own competencies, enters into a self-accounting process and should see change and development as a necessary process. In this context, the Ministry of National Education, the Council of Higher Education and universities have some responsibilities. In particular, the Ministry of National Education should financially support research teachers.

References

  • Artvi̇nli̇, E. (2010). Coğrafya dersleri̇ni̇ yapılandırmak: aksi̇yon (eylem) araştırmasına dayalı bi̇r ders tasarımı. Marmara Coğrafya Dergi̇si̇, (21), 184-218.
  • Baş, F. (2017). Matematik öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme durumları ve araştırmalara yönelik tutumları: Türkiye örneği. Eği̇ti̇m ve Bi̇li̇m, 42(189), 249-267.
  • Büyükkaragöz, S. ve diğ. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Eğitimin temelleri), Konya: Mikro Yayınları: No.07. Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Erci̇yes Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Ensti̇tüsü Dergi̇si̇, 1(16), 103-119.
  • Cerit-Berber, N. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına bakışı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 142-159
  • Çeki̇ç, O., Öztürk, H. ve Apaydın, S. (2018). Öğretmenlerin eğitim araştırmalarına i̇lişkin görüşleri. Ahi̇ Evran Üni̇versi̇tesi̇ Kırşehi̇r Eği̇ti̇m Fakültesi̇ Dergi̇si̇, 19(1), 856-879.
  • Çeli̇kten, M. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erci̇yes Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Ensti̇tüsü Dergi̇si̇, 1(19), 207-237.
  • Çepni, S. & Küçük, M. (2003). Eğitim araştırmalarının fen bilgisi öğretmenlerinin uygulamaları üzerindeki etkilerinin belirlenmesi: Bir örnek olay çalışması. Eğitim Araştırmaları, 4(2), 75-84.
  • Ekiz, D. (2006). Sınıf öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına karşı tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 373-402.
  • https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1739.pdf adresinden alınmıştır.
  • https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/10/20241018-1.htm adresinden alınmıştır.
  • Kılıç, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerini uygulama ve gözleme düzeyleri. Manas Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergi̇si̇, 8(16), 155-168.
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter?. British Educational Research Journal, 26(1), 5-24.
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu-eğitim-yeni kimlikler-II: Bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32 (1-2), 341- 350. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001170
  • Russell, B. (2018). Eğitim üzerine. (A. Uğur Çev.). Cem Yayınevi
  • Stenhouse, L. (1975). An introduction to curriculum research and development. London: Heinemann Subaşı, E. (2020). Öğretmen adaylarının akademik çalışmalara yönelik algıları. Sosyal Bi̇lgi̇lerde Yeni̇li̇kçi̇ Araştırmalar Dergi̇si̇, 3(1), 18-32.
  • Yavuz-Konokman, G., Tanrıseven, I., & Karasolak, K. (2013) Öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarına ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1),141-158
  • Yıldırım, A., İ̇lhan, N., Şekerci̇, A. R. ve Sözbi̇li̇r, M. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme, anlama ve uygulamalarda kullanma düzeyleri: Erzurum ve Erzincan örneği. Kastamonu Eği̇ti̇m Dergi̇si̇, 22(1), 81-100. 2, 81-100

Social Studies Teachers' Views on the Contribution of Academic Research to Their Professional Development

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 65 - 80, 31.05.2025
https://doi.org/10.53047/josse.1695847

Abstract

The views and thoughts of Social Studies Teachers on the contribution of academic research, especially master's and doctoral theses, to their professional development were examined within the scope of the study. Within the scope of the research, face-to-face interviews were conducted with 20 Social Studies Teachers working in Yozgat province by asking interview questions prepared by the researcher. The answers obtained were analyzed with the content analysis method. Striking results as a result of the data analysis are that Social Studies Teachers do not conduct academic research, and when they want to conduct any scientific research, whether related to their field or outside of it, the first source they turn to is the internet. Yıldırım, İlhan, Şekerci and Sözbilir (2013) emphasized the importance of teachers following academic research for their professional development. Can (2004) stated that an idealistic teacher always questions his/her own competencies, enters into a self-accounting process and should see change and development as a necessary process. In this context, the Ministry of National Education, the Council of Higher Education and universities have some responsibilities. In particular, the Ministry of National Education should financially support research teachers.

References

  • Artvi̇nli̇, E. (2010). Coğrafya dersleri̇ni̇ yapılandırmak: aksi̇yon (eylem) araştırmasına dayalı bi̇r ders tasarımı. Marmara Coğrafya Dergi̇si̇, (21), 184-218.
  • Baş, F. (2017). Matematik öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme durumları ve araştırmalara yönelik tutumları: Türkiye örneği. Eği̇ti̇m ve Bi̇li̇m, 42(189), 249-267.
  • Büyükkaragöz, S. ve diğ. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Eğitimin temelleri), Konya: Mikro Yayınları: No.07. Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Erci̇yes Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Ensti̇tüsü Dergi̇si̇, 1(16), 103-119.
  • Cerit-Berber, N. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına bakışı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 142-159
  • Çeki̇ç, O., Öztürk, H. ve Apaydın, S. (2018). Öğretmenlerin eğitim araştırmalarına i̇lişkin görüşleri. Ahi̇ Evran Üni̇versi̇tesi̇ Kırşehi̇r Eği̇ti̇m Fakültesi̇ Dergi̇si̇, 19(1), 856-879.
  • Çeli̇kten, M. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erci̇yes Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Ensti̇tüsü Dergi̇si̇, 1(19), 207-237.
  • Çepni, S. & Küçük, M. (2003). Eğitim araştırmalarının fen bilgisi öğretmenlerinin uygulamaları üzerindeki etkilerinin belirlenmesi: Bir örnek olay çalışması. Eğitim Araştırmaları, 4(2), 75-84.
  • Ekiz, D. (2006). Sınıf öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına karşı tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 373-402.
  • https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1739.pdf adresinden alınmıştır.
  • https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/10/20241018-1.htm adresinden alınmıştır.
  • Kılıç, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerini uygulama ve gözleme düzeyleri. Manas Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergi̇si̇, 8(16), 155-168.
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter?. British Educational Research Journal, 26(1), 5-24.
  • Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu-eğitim-yeni kimlikler-II: Bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32 (1-2), 341- 350. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001170
  • Russell, B. (2018). Eğitim üzerine. (A. Uğur Çev.). Cem Yayınevi
  • Stenhouse, L. (1975). An introduction to curriculum research and development. London: Heinemann Subaşı, E. (2020). Öğretmen adaylarının akademik çalışmalara yönelik algıları. Sosyal Bi̇lgi̇lerde Yeni̇li̇kçi̇ Araştırmalar Dergi̇si̇, 3(1), 18-32.
  • Yavuz-Konokman, G., Tanrıseven, I., & Karasolak, K. (2013) Öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarına ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1),141-158
  • Yıldırım, A., İ̇lhan, N., Şekerci̇, A. R. ve Sözbi̇li̇r, M. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme, anlama ve uygulamalarda kullanma düzeyleri: Erzurum ve Erzincan örneği. Kastamonu Eği̇ti̇m Dergi̇si̇, 22(1), 81-100. 2, 81-100
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Social Studies Education
Journal Section Articles
Authors

Melih Yıldırım 0009-0007-9831-8496

Şahin Oruç 0000-0001-8666-3654

Publication Date May 31, 2025
Submission Date May 9, 2025
Acceptance Date May 31, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, M., & Oruç, Ş. (2025). Social Studies Teachers’ Views on the Contribution of Academic Research to Their Professional Development. Journal of Social Sciences And Education, 8(1), 65-80. https://doi.org/10.53047/josse.1695847

17387  17388  18992 18993 18997 19046 197372014220988 2099229300