Marmara sea has a special characteristics due to migration route of very delicious and valuable fish species such as Atlantic bonito, Blue fish etc. Fish consumption is high amount in the Province of Istanbul where the central region of the business, tourism, culture, etc. because of the dense ofpopulation.The vast majority of fish caught in the Marmara Sea is supplied for sale in Istanbul. Bu nedenle İstanbul Su Ürünleri Hali Türkiye'nin su ürünleri piyasasında belirleyici rol oynayan en büyük hali niteliğindedir. For this reason, Istanbul Seafood market is the biggest one that plays a decisive role in Turkey's seafood product market. Seafood products could be rapidly spoiled after fishing activities and so should be marketing as soon as possible to the consumers. The shortest and effective marketing channel should be chosen for marketing due to mentioned reason. The main objective of this research, is to determine the general structure of marketing seafood products in Istanbul Province. The consumers pay higher prices such as shrimp, turbot, bluefish etc. Unless because of in adequate cooperation between fisherman, they could not get satisfactory income. Mediators play important role and according to the calculations about marketing margins they could get only out of 20% of final price paid by the customers. Cooperative is considered the most useful model for Formun Üstüboth producers and consumers.
Marmara denizi; palamut, lüfer vb balıkların göç yollarının merkezinde olduğu için özel bir kara ktere sahiptir.
İstanbul İli ise yoğun nüfusu ile iş, turizm, kültür vb konularında ülkenin merkezi olması nedeniyle balık tüketiminin
fazla olduğu bir bölgedir. Marmara denizinde avlanan balığın çok büyük bölümü İstanbul’da satışa sunulmaktadır. Bu
nedenle İstanbul Su Ürünleri Hali Türkiye'nin su ürünleri piyasasında belirleyici rol oynayan en büyük hali
niteliğindedir. Bilindiği gibi tüm deniz ürünlerinin avlanma sonrası çabuk bozulabilme özelliği nedeniyle en kısa ve
etkin pazarlama kanalının seçilmesi büyük önem taşımaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, deniz ürünleri
pazarlamasının genel yapısını ortaya koymaktır. Tüketiciler karides, kalkan ve lüfer gibi su ürünlerine yüksek bedel
ödeyebilmektedirler. Ancak balıkçılar, aralarında yeterli ve etkin bir örgütlenme sağlayamadıklarından komisyoncu,
perakendeci vb gibi uzun pazarlama kanallarını kullanmak durumunda kalmaktadırlar. Bu durum tüketicilerin deniz
ürünlerine ödedikleri bedelin ancak %20 kadarının balıkçıya dönebilmesine olanak tanımaktadır. Gerek üretici balıkçı
ve gerekse tüketici için en yararlı modelin kooperatifleşme olduğu öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2012 |
Submission Date | November 2, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 9 Issue: 3 |