Bu araştırmada, Tekirdağ ili merkez orta öğretim okulları ( lise) ve Namık Kemal Üniversitesi öğrencilerini kapsayan
900 kişi ile fast-food tüketim alışkanlıklarını belirlemek için anket çalışması yapılmıştır. Öğrencilere yöneltilen
sorularla, fast-food tüketimi üzerine eğitim düzeyinin etkisi araştırılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin fast-food üretim ve
servisi yapan işletmelerin hijyen uygulamalarına duydukları güven ile boy-kilo indekslerine bağlı olarak, fast-food
tüketimi ve aşırı kilonun bağlantısı da araştırılmıştır. Anketin sonuçlarına göre; BKI endeksi (boy kilo endeksi), fastfood
tercih etme nedenleri, fast- food tercih çeşiti, fast- food yemeği kiminle tercih etme , fast- food tercihinde
markanın önemi, içecek tercihi, öğün tercihi, fast-food kaynaklı zehirlenme kaynakları hakkındaki yorum ile eğitim
düzeyi arasında önemli ilişki olduğu saptanmıştır. Eğitim düzeyi arttıkça fast-food yemekleri tercih etme oranının
düşmekte olduğu görülmüştür.
In this research, the effect of gender on fast-food consumption has been searched to determine fast-food consumption habits with a survey given to 900 people including Tekirdag city center high school students and Namık Kemal University students. Also the relationship between fast-food consumption and overweight has been searched to see, whether the students trust for hygiene applications of fast- food production and service enterprises or not. 900 people in total were involved in this research (459 females and 441 males). According to the results of the survey, a significant relationship has been found between educational level and BKI, reasons for choosing fast- food, fast-food choice type, choice of friends while having fast- food, the importance of the choice of fast- food brands, beverage preference, choice of meals, comments on source of poisoning from fast- food. It has seen that as education level increases, preference of fast-food decreases.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Submission Date | November 2, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 9 Issue: 2 |