In many developing countries, farmers are struggling to improve their productivity and economic performance. This is due to the markets' imperfections, including information market. Numerous empirical studies point to the limitations of the so-called conventional information system set up by public institutions, which forces farmers to bear significant additional transaction costs to access information. These limits have led to the emergence of other modes of information transfer, of which collaboration seems to be the most successful. Social networks, by their very conception, have allowed this mode to materialise and develop rapidly. Algeria is no exception, since these techniques are found in some of the country's agricultural contexts. By analyzing the dairy value chain in the wilaya of Ghardaïa (South of the country), we evaluate in this study the impact of the use of social networks on farmers' performance. We surveyed 50 farmers in the region, randomly selected using the snowball method – one respondent leads to another. The results highlight the relevance of information obtained from social networks, which allows farmers to make savings (13,000 DZD per year per dairy cow: production and transaction costs) and technical changes, and thus leads to a significant improvement in productivity and economic performance (net profit per year per dairy cow: 170,000 DZD versus 78,000 DZD, net profit per litre of milk: 20 DZD versus 11 DZD respectively). The study shows, however, that the use of social networks is not generalized and remains subject to structural variables specific to farmers such as age and level of education.
The Directorate General for Scientific Research and Technological Development (DGRSDT)
Thanks to The Directorate General for Scientific Research and Technological Development (DGRSDT)
Gelişmekte olan birçok ülkede çiftçiler üretkenliklerini ve ekonomik performanslarını iyileştirmek için mücadele ediyor. Bu, bilgi piyasası da dahil olmak üzere piyasaların kusurlarından kaynaklanmaktadır. Çok sayıda ampirik çalışma, çiftçileri bilgiye erişmek için önemli ek işlem maliyetlerine katlanmak zorunda bırakan, kamu kurumları tarafından kurulan sözde geleneksel bilgi sisteminin sınırlamalarına işaret etmektedir. Bu sınırlar, işbirliğinin en başarılısı gibi göründüğü diğer bilgi aktarımı biçimlerinin ortaya çıkmasına yol açmıştır. Sosyal ağlar, kendi anlayışlarıyla, bu modun hızla gerçekleşmesine ve gelişmesine izin verdi. Cezayir istisna değildir, çünkü bu teknikler ülkenin bazı tarımsal bağlamlarında bulunur. Ghardaïa (ülkenin güneyinde) vilayetindeki süt ürünleri değer zincirini analiz ederek, bu çalışmada sosyal ağların kullanımının çiftçilerin performansı üzerindeki etkisini değerlendiriyoruz. Bölgedeki kartopu yöntemi kullanılarak rastgele seçilen 50 çiftçiyle anket yaptık – bir katılımcı diğerine yol açıyor. Sonuçlar, çiftçilerin tasarruf yapmalarına (süt ineği başına yılda 13.000 DZD: üretim ve işlem maliyetleri) ve teknik değişikliklere olanak tanıyan ve böylece üretkenlik ve ekonomik performansta (net) önemli bir iyileşmeye yol açan sosyal ağlardan elde edilen bilgilerin alaka düzeyini vurgulamaktadır. süt ineği başına yıllık kar: 170.000 DZD'ye karşılık 78.000 DZD, süt litresi başına net kâr: sırasıyla 20 DZD'ye karşı 11 DZD). Ancak çalışma, sosyal ağların kullanımının genelleştirilmediğini ve yaş ve eğitim düzeyi gibi çiftçilere özgü yapısal değişkenlere tabi olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2021 |
Submission Date | November 19, 2020 |
Acceptance Date | December 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 4 |