Land consolidation can be considered as a rural revitalization project encompassing the aggregation of fragmented parcels, the creation of agricultural parcels suitable for farming, the organization of rural roads, and the establishment of irrigation and drainage systems, alongside the provision of sociocultural facilities. These evaluation methods can assist policymakers, land administrators, and decision-makers, especially considering the rapid progress of land consolidation projects in Türkiye, in improving these projects that require high costs and significant efforts. In the monitoring and evaluation of land consolidation projects, numerous researchers have developed methods. In land consolidation projects, among the project objectives are achieving the optimal parcel size due to the growth of enterprise and providing road services to all parcels. Research in the literature is still lacking in terms of evaluating the distances of parcels from the village centre and the densities of the rural roads constructed in land consolidation projects, in addition to the optimal parcel size. The use of geographic information systems (GIS) can be valuable in the evaluation of land consolidation projects, as GIS-generated maps not only aid in assessment but also provide easily understandable interpretations. The aim of this study is to examine road lengths before and after a land consolidation project, as well as the spatial changes of parcels, using geographic information systems. The cadastral data of Tatkınlık Village in Arguvan District of Malatya Province constitute the main material of the research. In line with this objective, geospatial analyses were conducted using Kernel Density and Line Density tools. The ArcMAP program's Model Builder Tool was employed to process the data obtained from NetCAD. As a result of the research, it was observed that road density increased in areas where parcel sizes decreased. The regions with the highest parcel and road density are situated around the village centre. In addition to the optimal size of agricultural operations, the distance to the village centre also affects fuel expenses. Therefore, the aggregation of small-scale parcels around the village centre can be considered one of the indicators of success for land consolidation projects. Density analyses can assist decision-makers in evaluating, interpreting, and determining priority land consolidation areas. Additionally, the indicators for road lengths developed in this study can be utilized in studies conducted on road lengths.
Arazi toplulaştırması, parçalı arazilerin bir araya getirilmesi, tarıma uygun parsellerin oluşturulması, kırsal yolların düzenlenmesi, sulama-drenaj sistemlerinin kurulması ve sosyokültürel tesislerin yapılmasını kapsayan bir köy yenileme projesi olarak kabul edilebilir. Yüksek maliyetler ve büyük emekler sarf edilerek yapılan bu projelerin geliştirilmesi açısından bu değerlendirme yöntemleri, arazi toplulaştırma projelerinin Türkiye’de hızla devam ettiği göz önüne alındığında politikacılara, arazi yöneticilerine ve karar vericilere yardımcı olabilmektedir. Bu nedenle arazi toplulaştırma projelerinin izleme ve değerlendirilmesinde birçok araştırmacı yöntemler geliştirmişlerdir. Arazi toplulaştırma çalışmalarında işletmelerin büyümesi dolayısıyla optimum işletme büyüklüğü ve tüm parsellere yol hizmetinin verilmesi proje hedefleri arasındadır. Optimum parsel büyüklüğünün yanı sıra, arazi toplulaştırma projelerinde parsellerin köy merkezine uzaklıkları ve inşa edilen kırsal yolların yoğunluklarının değerlendirilmesi açısından literatürdeki araştırmalar halen eksiktir. Coğrafi bilgi sistemleri yardımı ile yapılan haritalar arazi toplulaştırma projelerinin değerlendirilmesinde yardımcı olabileceğinin yanında kolay anlaşılır bir yorumlama sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, bir arazi toplulaştırma projesi öncesi ve sonrası yol uzunluklarını, parsellerin konumsal değişimlerini coğrafi bilgi sistemleri ile incelemektir. Malatya İli Arguvan İlçesi Tatkınlık Köyü arazi toplulaştırma projesi kadastral verileri araştırmanın ana materyalini oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda geospatial analizlerden Kernel density ve Line Density araçları kullanılmıştır. ArcMAP programı Model Builder Tool yardımı NetCAD’ten alınan veriler işlenmiştir. Araştırma sonucunda parsel büyüklüğünün azaldığı bölgelerde yol yoğunluğunun arttığı gözlemlenmiştir. Parsel ve yol yoğunluğunun en yüksek olduğu yerler köy merkezi çevresi olduğu belirlenmiştir. Tarımsal işletmelerde optimum işletme büyüklüğünün yanında köy merkezine olan uzaklık yakıt giderlerini etkilemektedir. Bu nedenle küçük ölçekli parsellerin köy merkezi çevresinde toplanması arazi toplulaştırma projesinin başarı göstergelerinden biri olarak kabul edilebilir. Yoğunluk analizleri, arazi toplulaştırma alanlarının değerlendirilmesi, yorumlanması ve belirlenmesinde karar vericilere yardımcı olabilir. Ayrıca bu çalışmada geliştirilen yol uzunlukları göstergeleri bir yol uzunlukları üzerine yapılan çalışmalarda kullanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Biosystem |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 21, 2024 |
Publication Date | May 27, 2024 |
Submission Date | August 16, 2023 |
Acceptance Date | October 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 3 |