Son yıllarda öğretim programlarının temel vurgu noktası bilim okuryazarı
bireyler yetiştirmektir. Bilimin doğasını anlama ve alt boyutları hakkında
yetersiz ve bazı yanlış görüşlere sahip olabilen öğretmen adaylarının
anlayışlarının geliştirilmesi öne çıkmaktadır. Bilimin doğasının doğrudan,
tarihsel, dolaylı, argümantasyon ve çoklu birleştirilmiş öğretimine yönelik
birçok çalışma gerçekleştirilmiştir. Çeşitli öğretim felsefe ve yöntemlerinin bilimin
doğası anlayışlarının gelişimine olan etkisi halen araştırılmaktadır. Bu
çerçevede bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin
doğasına ilişkin kavrama düzeylerine dolaylı fen öğretiminde argümantasyon
eğitiminin etkisini incelemektir. Çalışmada, araştırmacılar tarafından verilen
hizmet öncesi argümantasyon eğitiminin sonuçları tartışılmıştır. Eylem
araştırması olarak tasarlanan araştırmada, argümantasyon eğitiminin son sınıf
fen bilgisi öğretmen adaylarının (n=16) bilimin doğasını kavramalarına etkisini
belirlemek amacıyla açık uçlu sorulardan oluşan "Bilimin Doğasına Yönelik
Görüşler Anketi-Form C (VNOS-C)" uygulanmış ve aday öğretmenlerle yüz yüze
görüşmeler yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen nitel veriler; naif, eklektik ve
bilinçli-bilgili kategorilerine ayrılarak nitel-yorumlayıcı yaklaşım ve içerik
analizi ile değerlendirilmiştir. Argümantasyon eğitiminin, öğretmen adaylarının
bilimin doğası anlayışlarına olumlu yönde etki ettiği belirlenmiştir. Öte
yandan, katılımcıların bilimsel teoriler-kanunlar, gözlem-çıkarım,
deney-evrensel yöntem ilişkileri hakkındaki yanlış kavramalarını değiştirmenin
zor olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Argümantasyon bilimin doğası hizmet öncesi fen bilgisi öğretmen eğitimi
The aim of education
programs in the recent years is to develop the understandings of prospective
science teachers (PSTs) who may have some inadequate and naive views on
comprehension and dimensions of nature of science (NOS). There have been a
number of attempt to teach NOS as explicit and implicit. However, limited
number of studies have been carried out in order to find out the effect of
teaching based on implicit argumentation over PSTs’ understanding of NOS. This
research gap motivated the present study. Action research was benefitted in the
research. VNOS-C consisting of open-ended questions was used as data collection
tool. Additionally interviews were carried out with PSTs (n=16). Content
analysis with qualitative and interpretive approach was carried out for the
qualitative data. Findings of the study indicated that teaching via implicit
argumentation has a positive effect on PSTs’ understandings about NOS even
though teaching the NOS elements was not the main purpose of the intervention.
Argumentation nature of science pre-service science teacher education
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Araştırma makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1 |