Year 2018, Volume 3 , Issue 2, Pages 59 - 76 2018-12-10

Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması

Soner YAVUZ [1] , Cem BÜYÜKEKŞİ [2]


Kimya başarısı ile uzamsal yetenek arasında olumlu bir korelasyon vardır.  Bunun nedeni kimya alanının molekül, molekül geometrisi, izomerlik gibi uzamsal kavramlar içermesidir. Uzamsal yetenek kavramının eğitim alanındaki öneminden dolayı son asırda uzamsal yeteneğin tespit edilmesi ve geliştirilmesi adına birçok çalışma yürütülmektedir. Bu çalışmanın amacı molekül modellerinden faydalanılarak uzamsal yetenek testi geliştirmektir. Araştırmacılar tarafından hazırlanan ölçek 107 Fen Bilgisi Öğretmenliği öğrencisine uygulanmış ve 28 maddelik nihai hali elde edilmiştir. Ölçeğin ortalama madde güçlüğü 0,619 , ortalama ayırt edicilik indeksi 0,513 olarak hesaplanmıştır. Güvenirlik analizi sonucunda (KR-20: 0,87 ; Split-Half: 0,743 ) ölçeğin uygulama sonucunda güvenilir sonuç verdiği tespit edilmiştir.
Kimya, molekül, uzamsal yetenek
  • Braukman, J., Pedras, M.J. A Comparison Of Two Methods Of Teaching Visualization Skills To College Students. National Association of Industrial and Technology Teacher Educators, 30(2), 65-80,1993.
  • Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. New York: Cambridge University Press.
  • Casey, M. B., Nuttall, R., Pezaris, E., & Benbow, C. P. (1995). The influence of spatial ability on gender differences in mathematics college entrance test scores across diverse samples. Developmental Psychology, 31(4), 697.
  • Galton, F. (1880). Statistics of mental imagery. Mind, 5(19), 301-318.Guay, R. (1976). Purdue Spatial Visualization Test. Educational testing service
  • Güzel, N., & Şener, E. (2009). High school students spatial ability and creativity in geometry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1, 1763-1766.
  • Gyselinck, V., Cornoldi, C., Dubois, V., De Beni, R., & Ehrlich, M. F. (2002). Visuospatial memory and phonological loop in learning from multimedia. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 16(6), 665-685.
  • Harle, M., & Towns, M. (2010). A review of spatial ability literature, its connection to chemistry, and implications for instruction. Journal of Chemical Education, 88(3), 351-360.
  • Hegarty, M., & Waller, D. (2004). A dissociation between mental rotation and perspective-taking spatial abilities. Intelligence, 32(2), 175-191.
  • Kerr, N. H., Corbitt, R., & Jurkovic, G. J. (1980). Mental rotation: Is it stage related?. Journal of Mental Imagery.
  • Laski, E. V., Casey, B. M., Yu, Q., Dulaney, A., Heyman, M., & Dearing, E. (2013). Spatial skills as a predictor of first grade girls’ use of higher level arithmetic strategies. Learning and Individual Differences, 23, 123–130.
  • Lohman, D. F. (1979). Individual differences in speed and level in spatial ability, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Stanford University, California.
  • Lord, T. R., & Clausen, M. T. (2002). Giving spatial perception our full attention: Are we reaching spatial learners? Science and Children, 39(5), 22-25.
  • Mayer, R. E. (2002). Multimedia learning. In Psychology of learning and motivation (Vol. 41, pp. 85-139). Academic Press.
  • Mix, K. S., Levine, S. C., Cheng, Y. L., Young, C. J., Hambrick, D. Z., & Konstantopoulos, S. (2017). The latent structure of spatial skills and mathematics: a replication of the two-factor model. Journal of Cognition and Development, 18(4), 465-492.
  • Mohler, J.L., Examining The Spatial Abılıty Phenomenon From The Student’s Perspective, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Purdue University, Indiana, 2006.
  • Noyes, D. L. K. (1997). The effect of a short-term intervention program on the development of spatial ability in middle school, Yayınlanmamış Doktora Tezi. The University of Southern Mississippi, Mississippi.
  • Pallrand, G. J., & Seeber, F. (1984). Spatial ability and achievement in introductory physics. Journal of Research in Science Teaching, 21(5), 507-516.
  • Spearman, C. The Abilities of Man; Macmillan: London, 1927
  • Stieff, M. (2007). Mental rotation and diagrammatic reasoning in science. Learning and instruction, 17(2), 219-234.
  • Thurstone, L. L. (1950). Some primary abilities in visual thinking. Proceedings of the American Philosophical Society, 94(6), 517-521.
  • Turgut, M. (2015). Development of the spatial ability self-report scale (SASRS): reliability and validity studies. Quality & Quantity, 49(5), 1997-2014.
  • Vandenberg, S. G., & Kuse, A. R. (1978). Mental rotations, a group test of three-dimensional spatial visualization. Perceptual and motor skills, 47(2), 599-604.
  • Varma, S. (2006). Preliminary item statistics using point-biserial correlation and p-values. Educational Data Systems Inc.: Morgan Hill CA. Retrieved, 16(07).
Primary Language tr
Subjects Education, Scientific Disciplines
Published Date Kış
Journal Section Research Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-7141-1734
Author: Soner YAVUZ (Primary Author)
Institution: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi
Country: Turkey


Orcid: 0000-0003-3820-4036
Author: Cem BÜYÜKEKŞİ
Institution: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi
Country: Turkey


Dates

Publication Date : December 10, 2018

Bibtex @research article { jotcsc480647, journal = {Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kisim C: Kimya Egitimi}, issn = {}, eissn = {2459-1734}, address = {}, publisher = {Turkish Chemical Society}, year = {2018}, volume = {3}, pages = {59 - 76}, doi = {}, title = {Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması}, key = {cite}, author = {YAVUZ, Soner and BÜYÜKEKŞİ, Cem} }
APA YAVUZ, S , BÜYÜKEKŞİ, C . (2018). Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kisim C: Kimya Egitimi , 3 (2) , 59-76 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/jotcsc/issue/40971/480647
MLA YAVUZ, S , BÜYÜKEKŞİ, C . "Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması". Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kisim C: Kimya Egitimi 3 (2018 ): 59-76 <https://dergipark.org.tr/en/pub/jotcsc/issue/40971/480647>
Chicago YAVUZ, S , BÜYÜKEKŞİ, C . "Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması". Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kisim C: Kimya Egitimi 3 (2018 ): 59-76
RIS TY - JOUR T1 - Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması AU - Soner YAVUZ , Cem BÜYÜKEKŞİ Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kisim C: Kimya Egitimi JF - Journal JO - JOR SP - 59 EP - 76 VL - 3 IS - 2 SN - -2459-1734 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kisim C: Kimya Egitimi Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması %A Soner YAVUZ , Cem BÜYÜKEKŞİ %T Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması %D 2018 %J Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kisim C: Kimya Egitimi %P -2459-1734 %V 3 %N 2 %R %U
ISNAD YAVUZ, Soner , BÜYÜKEKŞİ, Cem . "Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması". Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kisim C: Kimya Egitimi 3 / 2 (December 2018): 59-76 .
AMA YAVUZ S , BÜYÜKEKŞİ C . Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması. Türk. Kim. Dern. Derg. Kisim C Kim. Eğt.. 2018; 3(2): 59-76.
Vancouver YAVUZ S , BÜYÜKEKŞİ C . Molekül Modeli Uzamsal Yetenek Testi Geliştirme Çalışması. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kisim C: Kimya Egitimi. 2018; 3(2): 76-59.