Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison of Chemistry and Biology Test Questions in the 2019-2023 Higher Education Institutions Entrance Exams in Terms of Content Validity

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 57 - 86, 31.03.2024
https://doi.org/10.37995/jotcsc.1453003

Öz

In this research, the biology test questions in the YKS exams between 2019 and 2023 were analyzed within the framework of the 2018 Secondary Education Biology Course Curriculum (MEB, 2018) achievements and compared with the results of Gacanoğlu and Nakiboğlu (2022 and 2024)'s studies on chemistry test questions. As a result of the analysis, it was concluded that out of a total of 91 achievements in the 2018 curriculum for the biology course in the higher education transition exams, most questions were prepared from the 11th grade "Human Physiology" unit, and in this respect, homogeneity could not be achieved in terms of achievements in the TYT and AYT exam biology tests. The findings obtained for the 2022 TYT and AYT chemistry test questions indicate that, as in the results of Gacanoğlu and Nakiboğlu's research articles, questions were not prepared from the achievements of the "Energy Resources and Scientific Developments" unit and that the chemistry test questions in the YKS exams between 2019-2023 were not used in terms of the achievements of the curriculum. It was concluded that content validity could not be achieved.

Kaynakça

  • Altheide, D. (1996). Process of document analysis. D. Altheide (Edt.) Qualitative media analysis. Thousand Oaks: Sage Pub.
  • Ayvaci, H. Ş., Yamak, S., & Duru, M. K. (2018). Analysis of 2016 LYS and YGS Physics Questions According to Bloom Taxonomy and Outcomes in the Curriculum. Çukurova University Faculty of Education Journal, 47(2), 798-832.
  • Biçer, B. (2013). Felsefe Gurubu Dersleri (Psikoloji, Sosyoloji, Mantık) Öğretim Programları ve LYS Sorularının Karşılaştırmalı Analizi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(3), 1-14.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çoban, A., Uludağ, N., & Yılmaz, A. (2006). Kimya dersinin lise programları ve ÖSS soruları açısından değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 102-109.
  • Çoban, A., & Hançer, A. H., (2006). Fizik Dersinin Lise Programları ve ÖSS Soruları Açısından Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 431-440.
  • Dökmen, Ü. (1992). TC Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleşltirme Merkezi Kurulu
  • Dursun, A., & Parim, G. A. (2014). YGS 2013 matematik soruları ile ortaöğretim 9. sınıf matematik sınav sorularının Bloom Taksonomisine ve öğretim programına göre karşılaştırılması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi,4(1), 17-37.
  • Edwards, D., Coates, H., & Friedman, T. (2012). A survey of international practice in university admissions testing. Higher Education Management and Policy, 24(1), 1-18.
  • Efe, N. & Temelli, A. (2003). 1999-2000-2001 ÖSS Biyoloji Sorularının Düzey ve İçerik Yönünden Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 105-114
  • Gacanoğlu, Ş. S., & Nakiboğlu, C. (2022). Yükseköğretim Kurumları Sınavında Yer Alan Kimya Sorularının 2018 Yılı Kimya Dersi Öğretim Programı Kazanımlarına Göre Analizi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 7(2), 217-242.
  • Gacanoğlu, Ş. S., & Nakiboğlu, C. (2024). Evaluation of the Chemistry Test Questions in Terms of Acquisitions in the Entrance Exams to Higher Education Institutions during the Earthquake Period of 2023 and Comparison with the Exam Questions Applied During the Covıd-19 Pandemic Period. Maarif Mektepleri International Journal of Educational Sciences, Doi: 10.46762/mamulebd.1397168.
  • Gürbüz, Y., & Biber, A. (2021). Üniversite Giriş Sınavlarında Sorulan Limit, Türev Ve İntegral Sorularının Math Taksonomisine Göre Sınıflandırılması. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(5), 1-16.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım
  • Manyas, M. (2023). 2012-2022 yılları arasında üniversiteye giriş sınavı biyoloji sorularının Bloom’un taksonomisine göre analizi (Master's thesis, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB.(2018). 2018 yılı Ortaöğretim biyoloji dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20182215535566-Biyoloji%20d%C3%B6p.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB.(2020).ÖSYM tarafından 2020 yılında gerçekleştirilecek TYT ve AYT sınavlarına esas ortak derslere ait kazanım ve açıklamalar, https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_04/04164211_01132610_2020_yks_guncel.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB.(2023).ÖSYM tarafından 2023 yılında gerçekleştirilecek TYT ve AYT sınavlarına esas ortak derslere ait kazanım ve açıklamalar, https://ttkb.meb.gov.tr/www/osym-tarafindan-2023-yilinda-gerceklestirilecek-yuksekogretim-kurumlari-sinavlarina-esas-derslere-ait-konu-kazanim-ve-aciklamalar/icerik/494
  • Nakiboğlu, C. (2021). Covid-19 sürecinde kimya öğretmenlerinin derslerinde deneysel çalışmalara yer verme durumunun incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 115-142.
  • ÖSYM (1999). Öğrenci seçme sınavı kılavuzu. Meteksan Anonim Şirketi, Ankara, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. [ÖSYM]. (2017). ÖSYS Kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,12904/2017-osys--kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. [ÖSYM]. (2023). https://www.osym.gov.tr/TR,25351/2023-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-kilavuzu.html
  • URL-1 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. ÖSYM. (2024, Mart). ÖSYM hakkında. https://www.osym.gov.tr/TR,8832/hakkinda.html
  • URL-2 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. ÖSYM. (2024, Mart). YÖK sınav sistemi http://www.yoksinavlari.com/yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-sik-sorulan-sorular-ve-cevaplari/

2019-2023 Yılları Yükseköğretim Kurumlarına Giriş Sınavlarında Yer Alan Kimya ve Biyoloji Testi Sorularının Kapsam Geçerliliği Açısından Karşılaştırılması

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 57 - 86, 31.03.2024
https://doi.org/10.37995/jotcsc.1453003

Öz

Bu çalışmada 2019-2023 yıllarında TYT ve AYT sınavlarında yer alan biyoloji testi soruları 2018 yılı Ortaöğretim Biyoloji Dersi Öğretim Programı (MEB, 2018) kazanımları çerçevesinde analiz edilmiş ve Gacanoğlu ve Nakiboğlu (2022 ve 2024)’nun kimya testi sorularına yönelik çaışmalarının sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Analiz sonucunda yükseköğretime geçiş sınavlarında biyoloji dersine yönelik 2018 yılı öğretim programında yer alan toplam 91 kazanımdan en çok 11. sınıf “İnsan Fizyolojisi” ünitesinden soru hazırlandığı, bu yönüyle TYT ve AYT sınavı biyoloji testlerinde kazanımlar açısından homojenliğin sağlanamadığı sonucuna ulaşılmıştır. 2022 yılı TYT ve AYT kimya testi sorularına yönelik elde edilen bulgularda ise Gacanoğlu ve Nakiboğlu’nun araştırma makalelerinin sonuçlarında da olduğu gibi “Enerji Kaynakları ve Bilimsel Gelişmeler” ünitesinin kazanımlarından soru hazırlanmadığı ve 2019-2023 yılları arasında YKS sınavlarında kimya testi sorularının öğretim programlarının kazanımları açısından kapsam geçerliliğinin sağlanamadığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Altheide, D. (1996). Process of document analysis. D. Altheide (Edt.) Qualitative media analysis. Thousand Oaks: Sage Pub.
  • Ayvaci, H. Ş., Yamak, S., & Duru, M. K. (2018). Analysis of 2016 LYS and YGS Physics Questions According to Bloom Taxonomy and Outcomes in the Curriculum. Çukurova University Faculty of Education Journal, 47(2), 798-832.
  • Biçer, B. (2013). Felsefe Gurubu Dersleri (Psikoloji, Sosyoloji, Mantık) Öğretim Programları ve LYS Sorularının Karşılaştırmalı Analizi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(3), 1-14.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çoban, A., Uludağ, N., & Yılmaz, A. (2006). Kimya dersinin lise programları ve ÖSS soruları açısından değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 102-109.
  • Çoban, A., & Hançer, A. H., (2006). Fizik Dersinin Lise Programları ve ÖSS Soruları Açısından Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 431-440.
  • Dökmen, Ü. (1992). TC Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleşltirme Merkezi Kurulu
  • Dursun, A., & Parim, G. A. (2014). YGS 2013 matematik soruları ile ortaöğretim 9. sınıf matematik sınav sorularının Bloom Taksonomisine ve öğretim programına göre karşılaştırılması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi,4(1), 17-37.
  • Edwards, D., Coates, H., & Friedman, T. (2012). A survey of international practice in university admissions testing. Higher Education Management and Policy, 24(1), 1-18.
  • Efe, N. & Temelli, A. (2003). 1999-2000-2001 ÖSS Biyoloji Sorularının Düzey ve İçerik Yönünden Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 105-114
  • Gacanoğlu, Ş. S., & Nakiboğlu, C. (2022). Yükseköğretim Kurumları Sınavında Yer Alan Kimya Sorularının 2018 Yılı Kimya Dersi Öğretim Programı Kazanımlarına Göre Analizi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 7(2), 217-242.
  • Gacanoğlu, Ş. S., & Nakiboğlu, C. (2024). Evaluation of the Chemistry Test Questions in Terms of Acquisitions in the Entrance Exams to Higher Education Institutions during the Earthquake Period of 2023 and Comparison with the Exam Questions Applied During the Covıd-19 Pandemic Period. Maarif Mektepleri International Journal of Educational Sciences, Doi: 10.46762/mamulebd.1397168.
  • Gürbüz, Y., & Biber, A. (2021). Üniversite Giriş Sınavlarında Sorulan Limit, Türev Ve İntegral Sorularının Math Taksonomisine Göre Sınıflandırılması. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(5), 1-16.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım
  • Manyas, M. (2023). 2012-2022 yılları arasında üniversiteye giriş sınavı biyoloji sorularının Bloom’un taksonomisine göre analizi (Master's thesis, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB.(2018). 2018 yılı Ortaöğretim biyoloji dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20182215535566-Biyoloji%20d%C3%B6p.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB.(2020).ÖSYM tarafından 2020 yılında gerçekleştirilecek TYT ve AYT sınavlarına esas ortak derslere ait kazanım ve açıklamalar, https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_04/04164211_01132610_2020_yks_guncel.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı MEB.(2023).ÖSYM tarafından 2023 yılında gerçekleştirilecek TYT ve AYT sınavlarına esas ortak derslere ait kazanım ve açıklamalar, https://ttkb.meb.gov.tr/www/osym-tarafindan-2023-yilinda-gerceklestirilecek-yuksekogretim-kurumlari-sinavlarina-esas-derslere-ait-konu-kazanim-ve-aciklamalar/icerik/494
  • Nakiboğlu, C. (2021). Covid-19 sürecinde kimya öğretmenlerinin derslerinde deneysel çalışmalara yer verme durumunun incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 115-142.
  • ÖSYM (1999). Öğrenci seçme sınavı kılavuzu. Meteksan Anonim Şirketi, Ankara, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. [ÖSYM]. (2017). ÖSYS Kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,12904/2017-osys--kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. [ÖSYM]. (2023). https://www.osym.gov.tr/TR,25351/2023-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-kilavuzu.html
  • URL-1 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. ÖSYM. (2024, Mart). ÖSYM hakkında. https://www.osym.gov.tr/TR,8832/hakkinda.html
  • URL-2 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. ÖSYM. (2024, Mart). YÖK sınav sistemi http://www.yoksinavlari.com/yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-sik-sorulan-sorular-ve-cevaplari/
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kimya Eğitimi, Fen ve Matematik Alanları Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Şengül Sarıkaya Gacanoğlu 0000-0001-9287-8096

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2024
Kabul Tarihi 29 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarıkaya Gacanoğlu, Ş. (2024). 2019-2023 Yılları Yükseköğretim Kurumlarına Giriş Sınavlarında Yer Alan Kimya ve Biyoloji Testi Sorularının Kapsam Geçerliliği Açısından Karşılaştırılması. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 9(1), 57-86. https://doi.org/10.37995/jotcsc.1453003