Günümüzde tüm alanlarda iş süreçlerinin bir parçası haline gelen yaratıcılık, doğrudan insan hayatı üzerine hizmet veren sağlık sektöründe çalışanların, problemler karşısında hızlı ve etkili çözümler üretebilmeleri için sahip olmaları gereken bir yetkinliktir. Bu çalışma ile sağlık örgütlerinde özellikle idari pozisyonlarda çalışmaya aday olan Sağlık Yönetimi bölümü öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerinin bazı değişkenlere (cinsiyet, sağlık alanında staj/uygulama deneyimi ve yaratıcılığı kullanma sıklığı, v.b.) göre farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin yaratıcılıklarını kendi algılarına göre değerlendirdiği ve yaratıcılığı kullanma sıklığına göre farklılık arandığı hipotezler destek bulmuştur. Öte yandan cinsiyet, medeni durum, iş deneyimi, değişim konusundaki tercihi, sağlık alanında staj/uygulama deneyimi ve iş deneyimi süresi grupları bağlamında yaratıcılık düzeyinde anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Sonuç olarak, sağlık örgütlerinde yönetim görevlerinde bulunan bireylere yaratıcılığı daha sık kullanma fırsatı sunulması ve hatta Sağlık Yönetimi bölümlerinde yaratıcılık düzeylerini geliştirecek derslerin müfredatlara eklenmesi yerinde olacaktır.
Creativity, which has become a part of business processes in all areas today, is a competency that employees in the health sector, which directly serves on human life, must have in order to produce fast and effective solutions to problems. With this study, it is aimed to examine whether the creativity levels of the students of the Health Management department, who are candidates for working in health organizations, especially in administrative positions, differ according to some variables (gender, internship experience in the field of health and frequency of using creativity, etc.). According to the findings, the hypotheses that students evaluate their creativity according to their own perceptions and search for differences according to the frequency of using creativity were supported. On the other hand, no significant difference was found in the level of creativity in terms of gender, marital status, work experience, preference for change, internship/practice experience in the field of health, and duration of work experience. As a result, it would be appropriate to provide individuals who are in management positions in health organizations with the opportunity to use creativity more frequently, and to add creativity courses to the curriculum in Health Management departments to improve their creativity levels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 19, 2023 |
Submission Date | March 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 11 |